Welsh-A V.s. Shetlander pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

Welsh-A V.s. Shetlander pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 14:55

Hallo mede-Bokkers,

Ik heb jullie advies nodig Haha!
2 jaar geleden heb ik een Tinker gekocht (Profiel), zij staat alleen bij mij thuis gestald.
Bij de wei heeft ze echter wel 6 paardenmaatjes. Toch merk ik dat ze veel aandacht nodig heeft en dat niet alleen van mij wil, maar ook van een ander paard. (Eigenlijk heel logisch)
Daarom heb ik besloten om er een kleine(!) pony bij te kopen.
Ik heb echter nog niet besloten hoe en wat dus hierbij heb ik jullie hulp en advies hard nodig Lachen

Teneerste de vraag: Kan de pony bij haar in de stal?
Ik wil namelijk niet dat Lara iets overkomt omdat ze onderdanig is naar andere paarden.
De stal is 3.5 bij 4, mijn Tink moet wel nog genoeg ruimte overhouden voor haarzelf, ze ligt graag te dutten Dromen

2. Een shetlander of welsh-a? Het moet dus gewoon een heel lief maatje zijn voor Lara.

3.Misschien een rare 'vraag' maar voor mij wel belangrijk.
Het moet een kleine pony zijn omdat ik niet teveel mest kan hebben.

4. Een merrie of ruin? (Lara is een merrie)

5. Een jongere of oudere pony?

Zoals jullie zien ben ik er alleen nog uit dat er een pony bijkomt Bloos
Het is voor mij namelijk heel belangrijk dat Lara niets overkomt maar ook dat ze gelukkig is!

Ben niet bang om je mening uitgebreid uit de doeken te doen over mijn vraagstelling.
Natuurlijk wel even beargumenteren, anders heb ik niet veel aan je advies. Knipoog

Dankjewel, Myrte

Xx_Mitt_xX

Re: Welsh-A V.s. Shetlander pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 09:20

Volgens mij staat m'n topic verkeerd No Cheer

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:06

Toen mijn pony alleen kwam heb ik een shetlandpony gekocht. Ik was op zoek naar gezelschap en kwam zo uit bij een shetlander. Ze stonden in een stal van ik denk 3,5 x 3,5 meter. Maar stonden wel meer buiten. Dit ging verder goed.
Mijn shetlandpony was 1,5 jaar, maar overleed kort nadat ik haar had gekocht.

Nu staat mijn pony samen met mijn welshje van 1.25 meter. (mijn pony is trouwens een merrie en dit welshje een ruin) en dit gaat prima samen. Ze staan in een stal van 4,5 x 4,5 meter (kan ook wat groter zijn, maar zeker niet kleiner) maar staan vaker buiten.
Het welshje is 12 jaar.
Hun 2 gaat erg goed samen, maar moesten apart. Mijn paard van 1.60 meter is toen bij mijn pony in de stal gekomen en ook dit gaat erg goed samen. Ze kunnen allebei lekker liggen in de stal, ze kunnen rondwandelen Lachen

Ik kan je niet zeggen of je nu beter een welshje of shetlander kan kopen, ik denk dat je ook goed moet kijken naar het karakter van het beestje zelf. Lachen

Succes met je keuze in ieder geval!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 13:02

Teneerste, sterkte met het verlies Scheve mond

1.25 is een b-pony, maar misschien is een a-pony ook al te groot om samen te staan in de stal.
Alhoewel een shetlander rond te 90 cm zal uitkomen en een a-pony max. 1.17. Moeilijk.

Karakter staat sowieso op nummer 1, Lieve pony moet het zijn.
Bedankt voor je berichtje, hopelijk krijg ik meer advies of ervaringen Knipoog

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:15

Hoi,
ik zou op zoek gaan naar een leuke shet, lekker klein en een beetje rustig en aanhankelijk karakter Lachen ik weet niet hoeveel je uit wilt geven aan de pony want wij hebben namelijk nog een shetland merrie te koop staan, maar die is wel van de hogere prijsklasse. het is een braaf merrietje van 6 jaar en is gewend met andere pony's te staan. (ze is 82 cm hoog)

nouja als je intresse hebt moet je me maar een pbtje sturen Lachen

groetjes Ellen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:20

Ik zou idd ook voor een shetlander gaan. Dat zijn toch stevige, stabiele ponietjes, en kunnen meestal meer dragen en hebben dan een welsh. Verder zijn die ook vrij hard qua weer, als je snapt wat ik bedoel. Die kunnen meestal wel wat hebben qua wind en regen.
En dan een qua geslacht gewoon iets wat erbij lijkt te passen, en waar je knollie goed mee om kan gaan. Want het kan met allebei niet klikken. Maar met een merrie kan je wel eventueel nog fokken, als je dat zou willen.
Leeftijd, tja, hangt ervanaf. Als je voor een iets oudere gaat, n jaar of 4, 5, kan je meteen iets mee doen zeg maar. Bijvoorbeeld inspannen ofzo.
Nou, meer tips weet ik zo even niet, succes met je keuze!
Groetjes, mij
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 15-05-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:21

@Pluttersput: maar waarom denk je dat dan? Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:22

Waarom denk ik wat? O, alles bedoel je?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:22

Zal even editten Lachen

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:26

Bedankt! Haha!
De pony is puur voor gezelschap, zelf ga ik er niets mee doen.
Voor de grap eens longeren en als het kan, kan mijn buurmeisje erop rijden tot ze er te groot voor is. daar ben ik trouwens kritisch in hoor, ze zal er niet op blijven rijden totdat ze kan meelopen Clown

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:34

ik zou voor een kleine maat shet gaan zo tot de 90 cm
het zijn hele leuke gezaldschaps pony's en zijn wat harder dan een welshje ze kunnen tegen en stootje en ze zijn ook heel erg lief tja kwa mest mijn shet kan veel poepen en een pony bij ons op stal poept weer minder zelfde als een mens he
ik zou lekker voor een shetlander gaan ,ruin, zo rond de 3 a 4 jaar of juist een ouders

veel succes

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:35

Denk dat het niet zo heel veel uit maakt kwa mest een welsh of een shetlander. Ook zijn welshjes vaker niet zoveel groter als een grote shetlander, denk dat dat best makkelijk moet kunnen in zo'n stal. Ik zou wel goed kijken naar karakter, dus eerst even laten wennen waar ze de ruimte hebben en later pas de stal in en kijken of het goed gaat. Wil je je buurmeisje erop laten rijden dan is een Welsh denk ik wel beter, die zijn net iets groter. En als ze naar buiten gaan, in wat voor weiland? Een shetlander kan natuurlijk wel sneller ontsnappen en zowel een shet als een welsh kunnen niet veel hebben kwa gras. Daar moet je ook weer aan denken.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:36

owja en het liefst een zwartbonte hahaha Pling

dat is pas een stoere mach Haha! Haha!

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 15:47

Haha ja 'n zwartbonte zou helemaal matchen Haha!
Maarja, kleur komt op de laatste plaats..

Hmm, als ik het tot nu toe hoor zou een hele kleine wesh voor mij het geschikst zijn, of een kruising shet/welsh zou natuurlijk helemaal perfect zijn!

Ik heb een zomer en winter weide. In de zomer hebben ze niet veel gras, wei is iets van 1400 m².
De winterweide is iets kleiner, maar dan staan ze ook meer in de paddock bij ons thuis van 25-30m.

Edit*: In de zomerweide kan er eventueel nog een stroomdraadje bij worden gemaakt.
in de winterweide en paddock is ontsnappen onmogelijk Duivel

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:26

ik zou kiezen voor een grote maat shet, zo rond 1 m. die zijn lekker veelzijdig te gebruiken. Een welsh kan best pittig zijn!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:19

RPA----> VSW

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 16:54

Bedankt Neonlight!

Ik heb nu wel gelukkig wat reacties, maar hopelijk hier meer Knipoog
Ik ben er uit dat het een shet word, deze lijken me wat gemakkelijker in omgang Ja

Vraag 1 is bij deze dus al beantwoord, nog meer 1000 andere te gaan Clown

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:52

Nog een tip: denk wel na over de voederbehoefte van zo'n kleine pony en vooral het verschil met de voederbehoefte van jouw tinker. Vooral als de pony gevoelig is voor hoefbevangenheid kan dit echt een groot probleem worden. Dan heb je of een te dikke pony en een tinker die goed is. Of een pony die goed is en een te dunne tinker. Als je dit kan oplossen door bijvoorbeeld de tinker apart extra bij te voeren, dan is het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:08

Xx_Mitt_xX schreef:
Bedankt! Haha!
De pony is puur voor gezelschap, zelf ga ik er niets mee doen.
Voor de grap eens longeren en als het kan, kan mijn buurmeisje erop rijden tot ze er te groot voor is. daar ben ik trouwens kritisch in hoor, ze zal er niet op blijven rijden totdat ze kan meelopen Clown

echt niet aaanvallend bedoelt hoor maar een shet of een welsh heeft ook aandacht en beweging nodig. dus voor gezelschap kan wel maar dan vou ik wel een verzorgstertje zoek die hem/haar echt 3 of 4 keer per week komt logeeren en poetsen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:00

Xx_Mitt_xX schreef:
Teneerste de vraag: Kan de pony bij haar in de stal?
Ik wil namelijk niet dat Lara iets overkomt omdat ze onderdanig is naar andere paarden.
De stal is 3.5 bij 4, mijn Tink moet wel nog genoeg ruimte overhouden voor haarzelf, ze ligt graag te dutten Dromen

* Daar is niets van te zeggen. Het hangt er maar vanaf of het klikt *

2. Een shetlander of welsh-a? Het moet dus gewoon een heel lief maatje zijn voor Lara.

* Je gaat er verder niks mee doen dus? Dan een shet, is goedkoper Knipoog *

4. Een merrie of ruin? (Lara is een merrie)

* een ruin en een merrie gaat vaak wel goed mits de ruin niet probeert te dekken oid, maar 2 merries kan ook goed samen gaan als ze niet te dominant en mieperig zijn *

5. Een jongere of oudere pony?

* Een echt jonge pony moet je nog opvoeden (kun je dat?), een pony in rijleeftijd is duurder en een oudere pony kan weer gezondheidsproblemen krijgen (evt. hoge DA-kosten). Ik zou voor een pony van een jaar of 15,16 gaan. Daar vragen ze niet meer de hoofdprijs voor maar ze kunnen nog wel minstens 10 jaar mee. *

Misschien is het ook een idee om een Shet eigenaar de wei mee te laten huren?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:08

Ik wil toch even opkomen voor de Welsh, omdat er gezegd is dat die minder kunnen hebben/niet zo winterhard zijn. Welshes zijn echter zeker niet minder winterhard dan Tinkers en net zoals Shetten erg harde ponies.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 00:41

Ik vraag me ook af waar de "wijsheid" vandaag wordt gehaald dat een welsh A minder hard zou zijn dan een shet ?
Dat is namelijk grote onzin !

Qua karakter: in het algemeen zijn welsh A'tjes wat pittiger dan shetlanders, alhoewel er ook rustige welsh A en pittige shetlandpony's zijn natuurlijk.

Als je (naast het buurmeisje erop laten hobbelen) niet veel doet met de pony, zou ik eerder uitkijken naar een shet of een oudere welsh A.
Een welsh A heeft er imo toch eerder behoefte aan om ook eens echt aan het werk te gaan dan een shet, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

De wei moet uitbreekproof zijn, ook welshjes zijn meesters in ontsnappen !

Een stal van 3,5 x 4 kan groot genoeg zijn. Hangt wel een beetje van de grootte van je Tinker en eventuele pony af. Knipoog

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:03

Dat van het voer is echt een belangrijke tip!
Zelf had ik daar nog niet aan gedacht Bloos

De pony zal trouwens niets tekort krijgen hoor,
stel dat mijn buurmeisje geen zin heeft om de pony te verzorgen dan zal ik een andere verzorgster zoeken. Maar volgens mij wil ze dolgraag Haha!

Tot nu toe blijf ik bij mijn mening dat het een shet gaat worden
aangezien ik niet zou willen dat ze in ruimtegebrek komen. (in de stal)

Weer bedankt allemaal! Knipoog

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:50

Mijn fjord heeft de hele winter samen met mn mini-hengstje op stal gestaan. Ging prima lagen ook gewoon tegen elkaar aan te slapen. Nou is mijn fjord wel heel erg makkelijk en opgegroeid met de kleintjes en houd echt rekening met ze. Andersom niet, die kleintjes kunnen best vel reargeren op grotere paarden, zijn nergens bang voor.

Nadeel was inderdaad dat ze niet samen in dezelfde wei konden overdag ivm het schrikdraad, shetje had ik dan ook meegenomen als gezeldschap voor een welshveulen dat anders alleen stond.

Wat ik wel merkte is dat de stal eerder een rommeltje wordt als de shet erbij staat, doordat ze meer lopen in de stal dan normaal. Er moest ook een emmer met water los bijgezet worden omdat de shet niet bij de autom. waterbak kan en het hooi moest apart voor hem op de grond gelegd worden omdat de hooiruif ook te hoog was. Ook is het lastig als je alleen je tinker uit de stal wil halen, bij mij schoot die kleine er nog wel eens even snel tussendoor. Weet niet hoe makkelijk je tinker is, mn fjord kan ik gewoon alsvast zn stal uitsturen en dan wacht ie buiten de stal todat ik de kleine weer opgesloten heb Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:50

welsh a of shet maakt kwa winterhardheid en mestproductie geen fluit uit
welsh a zijn over het algemeen hartstikke sterke winterharde dieren die je prima zomer en winter op het land kunt houden
kwa karakter zou ik me ook niet te druk maken kwa ras..
je hebt ontzettend veel leuke shetjes, maar ook meer dan genoeg etterbakjes
welshes zelfde verhaal ...
hoewel ik een vervelend welshje vaak makkelijker te hanteren vind over het algemeen

of het samen in 1 stal kan , sja als de stal groot genoeg is wel ...maar 3,5 bij 4 is aan de krappe kant voor twee ponies als de deur dicht zit ... of de tweede nu een welsh of een shet is maakt dan ook niet eens uit

ruintje of merrie, sja ruintje is makkelijk, niet hengstig etc etc
merrie kan leuk zijn als je er een veulen uit zou willen halen maar ruintjes zijn meestal iets constanter kwa gedrag en dta kan makkelijk zijn