Wat doen jullie met de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 14:35

Hoi hoi,

Ik heb sinds november 2 paarden aan huis en de mesthoop begint aardig te groeien.
Ook heb ik een weiland en daar zou ik de mest natuurlijk over uit kunnen rijden, maar: ik wil de 'wormencyclus' niet in stand houden en wil dit dus liever niet. Mijn buurman giert mijn weiland voor niks, dus dat is ook het probleem niet.

Maar nou ben ik toch benieuwd waar jullie de mest laten?
Hierbij zou ik het fijn vinden als jullie ook vermelden hoeveel paarden jullie hebben en als jullie het op laten halen hoe vaak jullie dit dan laten doen en hoeveel geld jullie dit per keer kost.

Ik ben benieuwd! Alvast bedankt!

Groetjes, Judith

speedy_cindy

Re: Wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:41

Heej, wij hebben 2 pony's de mest uit de stal doen we op de mesthoop en iedere maand brengen we dit naar een boer toe. En de mest die we van de wei af halen die gaat naar de meneer met de moestuin die naast de wij staat.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:42

Heb een paard aan huis, de mest gaat in kleine containers(gekocht op marktplaats).
Als de containers vol zijn brengen we die bij een boer in onze woonplaats. We hebben 7 containers en die brengen we 4 x per jaar weg.
Als ons paard de hele dag in de stal zou staan, dan hebben we 1 volle container per week.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:43

Bij ons gaat de mest over het land van de buren, Kosteloos. Echter wij hebben wel kosten aan de loonwerker die de mest over het land van de buurman vespreidt. Enkele honderden euro's per keer en dit 2x per jaar.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:44

Een deel blijft hier thuis verteren tot grond of gaat gewoon bij de planten en het andere deel (het grootste) neemt mijn vader mee naar een boer en mag het daar in de mestput kiepen (1x een karretje per week).
Heb het over 1 paard dat momenteel (bijna) de hele dag op stal staat. [Heb nu 1/1.5 kruiwagens vol per dag)

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:32

ik doe de mest die uit de stal gaat bij de kippen ( heeft mijn opa een of andere bak gemaakt waardoor het in de bodem verteerd en de kippen het "lekkere" eruit kunnen pikken en verspreiden) en de mest van de wei gaat op een hoop en de buurman pakt soms een kruiwagen voor zijn moestuin of wij pakken wat voor onze tuin...Lachen helpt tegen het onkruid...Lachen
maar verder verteert het gewoon en aangezien ik maar 1 paard heb lukt dit nog wel... en k zoek nog een shetlander maar dan gaat het even een beetje anders worden ben ik bang

FMG8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:35

mijn vader rijd de mest uit over een akker Knipoog

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:44

Wij hebben 3 paarden, mesthoop. Eens in de zoveel tijd gaat het gewoon over het land.. ( Dacht 1x per jaar, kan ook wel 2 zijn ). Heel soms komen de buren iets halen voor in de tuin. Maar dat ene kruiwagentje maakt ook niets uit op zo'n mesthoop.. De kosten zijn dan de loonwerker die het uitrijdt over het land..

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:11

Ik heb 2 paarden die overdag buiten en 's nachts binnen staan. Ik heb ongeveer 1 kruiwagen mest per dag, 1 x per week meer omdat ik dan de natte plekken weghaal (ongeveer 4 kruiwagens). Wij hebben een mestplaats naast de stal en die maak ik ongeveer 2 keer per jaar leeg door dit met een aanhangwagen uit te rijden op het land van de boer naast ons huis. We kunnen het volgend jaar evt. ook nog op onze eigen wei uitrijden (1 1/2 ha) maar dat doe ik ook liever niet. En er gaan af en toe een paar kruiwagens bij ons op de moestuin. Het kost me tot nu toe dus nog helemaal niets... (behalve veel spierpijn als de mestplaats weer leeggemaakt moet worden...)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:39

Ik heb twee paarden 's nachts op stal en overdag op de wei.
Ongeveer een kruiwagentje mest per dag. Dat schep ik op een aanhangwagen en dat brengen we dan weer 1 keer in de week naar een boer in de buurt. 1 keer per jaar (als we straks gehooid hebben) rijden we de hooivakken (onze wei bestaat uit zes vakken) een keer vol met paardenmest en verder wordt er gegierd door een rundveeboer.

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 17:09

Hii,
ik heb ook een topic over de mest.. misschien staan daar nog tips die je kunt gebruiken..
XxxXx

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:26

Ik schep de mest (2 ponys) in vuilniszakken zodat de eigenaar van het weiland het kan gebruiken voor de bemesting van zijn volkstuin Clown . Denk wel dat hij straks tot aan zijn knieen in de mest staat als hij in zijn volkstuin bezig is want 2 ponys geven behoorlijk wat mest (ik heb in 1 maand al 60 zakken geschept..)
Mijn vader heeft ongeveer 9 paarden, en die laat het 2 keer per jaar ophalen door een boer, daar betaalt hij niks voor.