Pony heeft het koud door de regen, wat nu???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Pony heeft het koud door de regen, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 11:49

Ik word net gebeld door de kennis van mij waar mijn paarden nu op de weide staan.
Ik heb ze 2 weken geleden daar gebracht omdat mijn weide veranderd was in een droge steppe, maar nu door de regen staat mijn oma'tje van 29 te rillen van de kou.
Ze hebben al een tijdje geen deken meer op en de andere 2 hebben nergens last van, maar oma heeft het dus koud.
Ze hebben daar geen schuilstal en nu wil ik daar dus straks heen gaan om oma een regendeken op te doen, het probleem is natuurlijk dat ze al kletsnat is, kan ik haar dan even goed de (ongevoerde) regendeken op doen??
Er is geen mogelijkheid om haar eerst ergens op te laten drogen.
Ik zat er eerst aan te denken om er nog een wollen deken onder te leggen maar omdat het ruim 1 uur rijden is en ik vanavond naar mijn werk moet(dus geen mogelijkheid om de deken er over een paar uur weer tussen uit te halen, ik werk tot 2 uur vannacht), en mijn kennis verder niet bij de paarden durft te komen, lijkt me dat ook geen goed idee. Wat nu????

Forcalquier

Re: Pony heeft het koud door de regen, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:49

niemand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:22

Een stukje tekst over rillen, van een andere site:

Rillen is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Verder bestaan er regendekens die ademend zijn, waar het paard dus goed onder kan drogen. Die zijn veel beter, want als het paard eens gaat rennen en begint te zweten dan moet hij die zweet en warmte wel goed kwijtkunnen. Zo'n ademende regendeken kun je gewoon op een nat paard leggen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:31

Vermoed dat oma van 29 niet meer uit zichzelf gaat rennen Haha!

Ik heb dat ook eens meegemaakt, tijdens een pauze van een rit (in de regen), dat ze helemaal stond te rillen. Zag er idd alarmerend uit, maar dat is het dus helemaal niet, gezien post hierboven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:38

IKbenEllen schreef:
Vermoed dat oma van 29 niet meer uit zichzelf gaat rennen Haha!

Ik heb dat ook eens meegemaakt, tijdens een pauze van een rit (in de regen), dat ze helemaal stond te rillen. Zag er idd alarmerend uit, maar dat is het dus helemaal niet, gezien post hierboven.

In het profiel van de TS staat:
ik moet haar nog steeds om de dag rijden anders breekt ze de stal af
Dus dat lijkt me een fitte oma Haha!

Is er eigenlijk geen mogelijkheid om een schuilstal te maken? Een afdakje om onder te schuilen?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:40

Oh dat had ik even gemist Haha! idd, dan is het een behoorlijk fieve oma

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:42

Mijn paard stond vanochtend ook te rillen en die heeft nou mooi weer een deken op ik vond het zo zielig.
En ik heb nog een jong paard dus dat maakt niet veel uit!
Ik zou als ik jou was ook een deken erop gooien.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:44

onbeperkt ruwvoer bijvoeren. door het verteren van het ruwvoer komt veel warmte vrij waardoor paarden zichzelf heel goed warm kunnen houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:46

gooi oma maar gewoon een deken op hoor, dat ze eronder nat is is niet zo heel erg, doordat ze warm word onder de deken komt dit namelijk best wel weer weg.
eventueel met een zweetmes en handdoek ergste weghalen en je kunt best die deken er op gooien.

het ene paard heeft het sneller koud als het andere net als mensen en met voeding kun je maarw einig beinvleoden is mijn ervaring.
bij ons staan ze de hele dag met hun neus in eten en toch is die van mij zo'n koukleum dat hij dus ook rilt als hij te lang nat blijft. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:51

maar het rillen zelf is nog niet een reden om een deken er op te gooien. dat doen ze om zichzelf warm te houden. niet omdat ze het al te koud hebben...

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:52

ikenindi schreef:
maar het rillen zelf is nog niet een reden om een deken er op te gooien. dat doen ze om zichzelf warm te houden. niet omdat ze het al te koud hebben...

Ja maar het ziet er zo zielig uit Bloos als ik zelf sta te rillen van de kou doe ik ook een extra trui aan. Knipoog

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:54

Mijn pony had dat maandag ook ik heb haar drooggewreven met een handdoek en daarna een fleecedeken opgedaan eenmaal droog alles weer af gelaten en als het regent staat ze nu op stal.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:55

patjelisa schreef:
Ja maar het ziet er zo zielig uit Bloos als ik zelf sta te rillen van de kou doe ik ook een extra trui aan. Knipoog

Wij zijn ook geen paard Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:57

nee maar ja, een paard in de wei zonder schuilruimte heeft geen keus toch?
dus mag er van mij een deken op.
als er schuilruimte is en ze staan er niet in nog te rillen,tja dan zijn t domme paarden.,maar in het geval van een oude oma mag er van mij een deken op... Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:14

ikenindi schreef:

Geloof je het zelf? Als een paard rilt, heeft dat paard het koud, dat is heel simpel. Of je dan meteen een deken op moet gaan doen, is een ander punt.
In het geval van een oud paard zou ik niet heel lang twijfelen om er wel een deken op te leggen, herstellen gaat nou eenmaal moeilijker bij oudere paarden. Stofwisseling gaat achteruit dus het kachel stoken met ruwvoer zal niet altijd in voldoende mate lukken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:43

idd zorgen voor voldoende ruwvoer voor de interne kachel
en check even ofdat ze niet nat is tot op de huid
als dta wel het geval is zou ik er een ongevoerde regendeken opgooien voor de zekerheid
als het puur alleen wta rillen is niet te snel denken dat ze staat te vernikkelen
maar als ze verder een ongelukkige indruk maakt zou ik toch extra maatregelen nemen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:48

Ik zou, als je eventjes tijd heb, even met Fridi (tis toch Fridi?) gaan stappen, zodat ze niet meer staat te bibberen en dan de regendeken opdoen, zo deed ik het voorheen ook met mijn oudje, die dag en nacht buiten stond. Leuk dat Fridi er nog steeds is (las ik in je profiel) ken haar nog wel van de Delft....

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 15:23

Hetja schreef:
Ik zou, als je eventjes tijd heb, even met Fridi (tis toch Fridi?) gaan stappen, zodat ze niet meer staat te bibberen en dan de regendeken opdoen, zo deed ik het voorheen ook met mijn oudje, die dag en nacht buiten stond. Leuk dat Fridi er nog steeds is (las ik in je profiel) ken haar nog wel van de Delft....

Yep het gaat om oma frietje, ik ga er zo heen en ga denk ik ook maar even een stukje wandellen.
Ik noem haar wel oma maar eigenlijk is ze dat alleen qua leeftijd, ze loopt nog steeds graag voor me, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd iets minder ben gaan rijden omdat ik merk dat het toch wel wat minder word met haar, mijn dochtertje hobbelt er nu af en toe op in de bak.

Voor alle andere bokkers, we hebben vorig jaar al besproken om een schuilstal te maken in de weide, en dat vond de kennis goed, dus denk dat dat niet lang meer gaat duren, maar tot die tijd is het even aanpassen met dit weer.
Ga haar zo haar regendeken op doen, die is ongevoerd dus hoop dat ze zich snel weer iets beter voelt.
En ik denk toch wel dat ze het koud heeft, volgens de kennis staat ze in een hoekje bij een schutting in elkaar gedoken en heeft ze nog geen hap gras genomen, ze loopt ook stijfjes. De 2 anderen staan vrolijk te eten in de hevige buien,dus denk toch dat zij zich beter voelen als omie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:37

Je hebt helemaal gelijk. Doe haar maar lekker een dekje op!
Het fabeltje dat een paard het niet koud heeft als ze staan te rillen zou nu zo langzamerhand eens de wereld uit moeten! Zeker voor een paard op leeftijd is het voor de spieren geen pretje als ze te koud worden. Mijn oude beestjes staan nu ook weer even onder dek en vandaag zijn ze s'middags al naar binnen gegaan omdat ze ( heel zielig ) bij elkaar en onder de bomen stonden te kleumen. Het was hier noodweer n.l.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:39

goed plan! Zou zo'n oudje inderdaad even een deken opdoen. je kunt, als je geen goed ademende regendeken hebt, er stro onder leggen. Weet niet, of het anders nut heeft, een regendeken op een hele natte pony leggen.Duurt dan vrij lang, totdat ze droogt.
eerst wandelen, en droogwrijven is een goed idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:29

nou,net bij mijn eigen welsh gewest die dus ook stond te bibberen, snel gepoetst en regendeken op gedaan.
liever een blij peerd met deken dan een koude zonder Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:31

Waratje schreef:
ikenindi schreef:

Geloof je het zelf? Als een paard rilt, heeft dat paard het koud, dat is heel simpel. Of je dan meteen een deken op moet gaan doen, is een ander punt.
In het geval van een oud paard zou ik niet heel lang twijfelen om er wel een deken op te leggen, herstellen gaat nou eenmaal moeilijker bij oudere paarden. Stofwisseling gaat achteruit dus het kachel stoken met ruwvoer zal niet altijd in voldoende mate lukken.

lees eerst eens goed wat ik zeg?
ikenindi schreef:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:57

Als ze net begonnen zijn met rillen heb je inderdaad gelijk, als ze al een tijdje staan te rillen is de kans groot dat ze het wel degelijk "te koud" hebben.
Met name bij oude paarden zou ik het niet aankijken maar er direct een deken opleggen, maar ook een paard waar je nog mee wilt gaan rijden, want die kou èn het rillen belast de spieren behoorlijk. Tja, waar leg je die grens van "te", daar draait het dan om, hè?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 16:38

Kon gisteren helaas met geen mogelijkheid bij mijn paardjes komen, er stond echt gigantisch veel file omdat er op de enige toegangsweg naar mijn beestjes een ongeluk was gebeurd, alles was afgesloten. Ben toen maar met een rot gevoel naar huis gereden.
Ben vanmorgen vroeg in de auto gesprongen, heb een wandeling van bijna 2 uur met haar gemaakt omdat ze toch wel behoorlijk stijf was, heb haar lekker geborsteld en toen haar regendek opgedaan.Gelukkig was het droog vanmorgen dus geen nat paard met een deken op.
Moest wel lachen want mijn kennis wilde een oude partytent in de weide zetten(hij had zijn hele schuur overhoop gehaald om spullen te zoeken waarmee de tent goed vast zou staan)Ik heb hem maar verteld dat ik nu al weet dat ze daar nooit onder gaan staan met dat geflapper van die doeken, maar vond het idee wel schattig.