Rillend paard na in de regen staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Rillend paard na in de regen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:30

Gisteren hebben de 3 paardjes gewoon buiten gestaan in de regen (he, het zijn geen suikerklontjes Tong uitsteken) 's avonds staan ze echter wel altijd op stal. Alleen Garinka stond enorm te rillen over haar hele lichaam. Nivje en Cindy niet, die stonden rustig hun hooi te eten.
Ik heb het even aangekeken maar het zakte niks af, toen heb ik haar maar een 'dunne' zomerdeken over gedaan en haar even stevig 'gemasseerd' Daarna zakte het rillen wel weg.
Mijn eigen redenatie denkt dat ze het erg koud had, maar kan dat wel? Die andere 2 hadden nergens last van.

Marieke_K

Re: Rillend paard na in de regen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:35

Ik denk idd dat ze het koud had. Waarom zij wel en de andere twee niet? Tsja, de één heeft het sneller koud dan de ander. Misschien heeft ze net wat meer in de wind gestaan en minder bewogen dan de andere twee. Het is nu ook wel opeens weer een enorme omslag in het weer, anderhalve week geleden was het nog 23 graden en zonnig en nu stormt het hier bijna.

Misschien is het verstandig om haar met een ongevoerde regendeken om buiten te zetten dan blijft ze iig droger.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:37

Kan ook zijn dat ze een wat minder waterdichte vacht heeft waardoor ze sneller afkoelt.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:13

mijne rilde pas ook helemaal toen ze ook de regen kwam.
ff zweetdeken opdoen!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 10:22

Maar nu, ik héb geen ongevoerde regendeken, maar niet naar buiten is ook waardeloos, dus dan toch maar wel in de regen zetten?

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:46

Bibberen

Mensen: bibberen in het laatste stadium voor het onderkoeld raken en geeft een alarmerend en dringend gevoel 'iets aan de kou te moeten doen'.
Paarden: kunnen effectiever bibberen dan mensen en hebben daarbij nog een hele trukendoos achter de hand.
Antropomorfisme: mensen vinden dat paarden niet mogen bibberen en denken dat ze onmiddelijk moeten ingrijpen.

Een stuk tekst dat ik citeer uit het boek 'Paard Natuurlijk' van Frans Veldman en Ilona Kooistra. Kijk ook op de website http://www.paardnatuurlijk.nl voor meer informatie over dit soort onderwerpen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:48

Mies, ik vind dat zo'n onzin. Een makkelijke manier om te verantwoorden dat je paard wel heel natuurlijk in de onnatuurlijke wei kan staan, zonder relief en beschutting door bomen ed. Als je als mens een paard houdt, dan is dat nooit vergelijkbaar met wat voor natuurlijke omstandigheden dan ook, dus moet je ook voor je paard zorgen. Punt.

Qimm, wat je in ieder geval kan doen om dat te voorkomen is te zorgen voor onbeperkt hoogwaardig ruwvoer. Als de kachel kan blijven branden, kan je paard zich makkelijker warm houden. En inderdaad is de overgang van zonnig en warm naar het weer van nu wel erg groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:55

Mies19 schreef:
Bibberen

Mensen: bibberen in het laatste stadium voor het onderkoeld raken en geeft een alarmerend en dringend gevoel 'iets aan de kou te moeten doen'.
Paarden: kunnen effectiever bibberen dan mensen en hebben daarbij nog een hele trukendoos achter de hand.
Antropomorfisme: mensen vinden dat paarden niet mogen bibberen en denken dat ze onmiddelijk moeten ingrijpen.

Een stuk tekst dat ik citeer uit het boek 'Paard Natuurlijk' van Frans Veldman en Ilona Kooistra. Kijk ook op de website http://www.paardnatuurlijk.nl voor meer informatie over dit soort onderwerpen.

Mijn paard heeft van lekker natuurlijk in de regen staan bibberen ,een longontsteking op gelopen.Nu gaat ze lekker terug natuurlijk buiten staan, maar wel met regendeken op.
Ze staat zo wie zo al alleen in de dag buiten .Het ene paard is nu eenmaal het andere niet.Mijn drie jarige draagt geen dekens die is gewoon beter weer bestendig dan mijn 15 jarige.

Mies19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:58

Ik kom terug op wat ik zei Nagelbijten / Gniffelen Jullie hebben inderdaad gelijk ja...ik ging wat ver...

Sorry voor mijn overhaaste reactie Ach gut

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 12:30

Ze is vandaag wel even naar buiten geweest, maar ze wou ook dolgraag weer naar binnen toen ik de stal had uitgemest Tong uitsteken (en dat terwijl ze op het moment net weer in het hoge groene gras staat Haha! Nou dat zegt wel wat geloof ik.

Aangezien ik haar op geen andere manier kan beschermen tegen de regen doe ik haar deze tijd maar niet te veel naar buiten. Regen en hogere temeraturen is geen probleem, maar ik vind het zo een beetje sneu voor d'r.

Mies: ja natuurlijk moet je je dier niet vermenselijken, maar als ze zo staat te rillen dan heeft ze het toch blijkbaar wel koud, en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:35

mijn vz pony staat ook steeds te rillen als een rietje als ze zonder deken in de regen heeft gestaan.
is gewoon omdat ze het koud heeft, wij hebben een inloopstal dus meer dan een dikkere deken op doen , kunnen we niet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:10

Het ene paard is nou eenmaal kouwelijker als het andere. Kwaliteit van vacht en speklaag kan hierbij van invloed zijn, maar er is ook gewoon een stukje individuele beleving. Dus ja, het kan zomaar voorkomen dat één paard het vreselijk koud heeft terwijl zijn/haar directe collega's met vergelijkbaar regime nergens last van hebben.
Ik zou in jouw geval ongeveer hetzelfde hebben gehandeld, Qimm, even een zweetdeken erop en lekker masseren. Misschien toch handig om voor dit paard een ongevoerde regendeken aan te schaffen zodat je met dit soort weer daarmee kunt helpen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:44

met de pony van mijn dochter hadden wij dit van de week ook. getemperatuurd maar geen verhoging. Daarom een deken opgedaan en op stal gezet. Later op de avond niets meer aan de hand.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:48

het ene paard heeft het idd wat sneller koud dan de ander
kan aan speklaagje liggen
de kwaliteit van de vacht (sommige paarden hebben helaas niet echt ene effectieve isolerende vacht)
en sommige aarden zijn egwoon wat kouwelijk....

oplossingen , sja ....sowieso weidepaarden niet te actief poetsen ivm huidvet wat je beschadigt door het poetsen en dus isolatie waarde van de vacht omlaag haalt ... waardoor ze dus minder goed tegen nat en koud kunnen

als ze op stal staan na het buitenlopen en je merkt dta je paard het echt koud heeft door nattigheid
met stro droogrossen....
lucht in de vacht werken waardoor ze snel weer warm worden etc etc

werkt beter nad gewoon masseren en een deken op doen

en eventueel voorlopig een ongevoerde regendeken op doen als het een kwestie is van weinig huidvet...
anders in periodes als dit standaard ngevoerde deken op doen

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:11

ik zou haar ook meteen een deken opdoen. ik hoop niet dat ze verkouden is!

RodeFox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:51

Onze 28 jarige heeft dat ook,
idd, ze hebben het gewoon koud.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 09:41

Garinka heeft geen speklaag Bloos daar zal het wel van komen. (bovendien is ze ook de jongste niet meer)
Droogpoetsen met stro ken ik, maar ze staan op zaagsel en daar lukt het niet zo goed mee Knipoog
Nou ja de ergste regen is geweest en de temperatuur klimt weer omhoog.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:44

Mies19 schreef:
Bibberen

Precies!

Je paard had het een beetje koud en ging daarom uit zichzelf bibberen omdat ze weet dat ze het daarvan warmer krijgt.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:09

in principe hebben paarden ene eigen "warmhoud-motor", maar je kan er evt een regendeken opleggen tegen nat worden. als temp gewoon normaal is hebben ze t niet koud en komt t "rillen" door het bewegen van de spieren etc

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:08

dat ligt aan het paard.. sommie zijn winterhard andere niet..
miS een idee om haar een deken om te doen bij slecht weer?
suc6

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:00

mijn pony staat ook snel te rillen en geloof me maa dit is een echte buitenpony. staat heel haar leventje buiten. en heeft een goede vacht. nu staat ze toch echt wel met een regen dekentje. zorg dat er genoeghooi/ruwvoer aanwezig is daar
door
blijven ze ook warmer

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:06

het ka zijn dat je andere paarden wat 'harder'zijn.
idd gewoon fleece/ zomer dekentje erop leggen, zorgen dat je paardje droog wordt, en weer opwarmt.
als jij buiten staat te rillen v.d. kou laat jullie mam je toch ook niet staan ? ( beetje rare vergelijking Clown )

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:11

Of een regendekentje erop gooien als het erg regent op een dag met temperaturen onder de 15 graden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:18

Paarden eten ruwvoer/gras om zichzelf warm te houden. Was dat voldoende aanwezig?
Wanneer je een paard rillend aantreft, is het ook altijd goed om hem meteen hooi te geven of in het gras te zetten. Je zult zien dat ie met zo'n 10 minuten weer ophoudt met rillen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:02

Ik weet niet hoeveel je hem stevig poetst/wast. Misschien dat je dat eens wat minder zou moeten gaan doen, waardoor de natuurlijke vetlaag niet aangetast word. Kan zijn dat die door het vele poetsen heel veel minder is geworden.

Ik ben het ook niet met het verhaal van de paardnatuurlijk site eens, rillen is gewoon een deken erop.