Paarden in bemest land zetten ?? :O

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Paarden in bemest land zetten ?? :O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:53

ik hoor regelmattig van bekenden en andere amazones dat je een paard/pony niet in een met koeienpoepbemest land magzetten!

Er is mij verteld dat paarden en ponys in een land die met koeienpoepbemest zijn niet mogen lopen, in verband met gevaar voor paard/pon'zijn leven !Als een paard gras eet van een bemestland(koeien) land zou het kunnen paard overleiden.

mijn vraag is : is het echt dat paarden en pony's niet in een land mogen lopen met koeienmest er op,omdat ze anders kunnen overleiden?? Verward
(.zelf denk ik eigenlijk wel dat het klopt.)

Barst maar los Clown

MangoXSanne

Re: Paarden in bemest land zetten ?? :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:37

Ja dat is zeker zo het zijn namelijk allemaal erg giftige afvalstoffen van de koe. Als je paard er ongeveer al een 500 gram van eet kan hij al bijna dood gaan. vaak komt bij zoiets ook koliek van tevoren, als een soort waarschuwing. Paarden eten trouwens niet snel dingen die giftig zijn omdat ze die goed kunnen onderscheiden maar z`n weiland vol word toch wel te moeilijk, vooral bij vuelens. [k]uss..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:46

Nee hoor dit kan geen kwaad. Indien het land met kunstmest bemest is moet je enige tijd en in ieder geval een fikse regenbui afwachten maar koeienmest of varkensmest kan probleemloos.

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:26

ik zou miijn paard pony er niet in zetten. er zijn heel veel bacterien! Huilen

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:16

Volgens mij is het niet waar dat paarden niet in een wei gezet kunnen worden die bemest is met koeienmest. Ik denk wel dat je het niet gelijk na het bemesten moet doen omdat er dan veel voedingstoffen (eiwit etc) in het gras zit waardoor het te rijk is voor het paard.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:55

Je moet de vraag misschien wel anders stellen; Is het goed om ze niet bemest land zetten? De kans op kwalijk onkruid (JKK) ligt op de vloer.

Als je logisch nadenkt, weet je dat het geen kwaad kan. Toen de boeren nog met paarden werkten, werden de paarden altijd in de wei gezet waar de koeien liepen. Het is zelfs verstandig om ze achter de koeien aan te weiden (en koeien met poepzakken heb ik nog nooit gezien Haha! ). Ook wormbesmetting wordt hierdoor aanzienlijk minder!

Ik vind het een penny opmerking om ze stellen dat er teveel bacterien aanwezig zijn Slapen. Blijf een paard als paard zien en ga ze niet als een kind behandelen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:56

niet doen , krijgen ze gaskoliek .. hebben wij bij 2 paarden dit jaar gehad :s

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:16

Gaskoliek kan vele oorzaken hebben, daar heeft koeien- of varkensmest niets mee te maken. Ik ben ervan overtuigd dat je land niet bemesten veel kwalijker is. En als je niet bemest, hoe kom je dan aan wat gras?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:59

Ik ken meerdere paarden die regelmatig tussen de koeien lopen. Lijkt me dus geen probleem.

RodeFox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:21

Wij gooien ze er wel op, tjaa, nooit problemen gehad

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:25

nou hier is niks van waar, mijn paard leeft nog steeds. Het weiland is vorige week bemest met koeienmest en paar dagen later stond mijn paard met schapen er op..

Als wieland bestrooid is met kunstmest moet je wel wachten voor paard er op mag.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 22:23

bemesten , wachten tot regen en na de regen kan je er op Lachen
ja zo doen wij dat normaal , maar vermits sommige mensen niet konden wachten op regen ... tjah

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 03:50

Kan geen kwaad. Op een vorige manege kwamen af en toe zelfs koeien op bezoek, omdat het juist goed is voor het land. Weiden en graslanden kunnen paarden/koeien/schapen/geiten (enz) moe worden, dus is het voor de kwaliteit van het land beter.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 04:09

Volgens mij kan het niet veel kwaad hoor, maar zal dan voor de zekerheid wel even wachten op de regenbui Knipoog
En rustig opbouden lijkt mij verstandig, want volgens mij zit dan in het gras onwijs veel eiwitten

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 00:22

ze bedoelen mss een land die volledig bemest is met koeienstront, dan zou ik het begrijpen, maar idd zoals hier gezegd wordt, als het een paar keer geregend heeft is het gevaar geweken, dan zit er wel wat meer eiwitten in het gras...
maar hier bij ons in de buurt staan er al enkele jaren paarden op de weide met koeien, zie je hier veel in de buurt en die overleven het nog steeds na enkele jaren Knipoog dus dood denk ik niet hoor Lachen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:46

mijn poooownie staat in een land samen met 10 koeien
Land is bemest met paardenmest trouwens

paardenwormen gaan dood in de magen van een koe

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:39

Kan geen kwaad hoor.
Waarschijnlijk eten de paarden het gras de eersts paar dagen niet, maar ze gaan er echt niet dood aan ofzo.

ExX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:46

het kan wel, maar dan een dag er na.
Tong uitsteken er gebeurt dan biks anders zou mijn paardje allang overleden zijn Huilen Huilen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:49

als het kwaad had gekund zouden die van ons allang met 4 benen omhoog hebben gelegen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:50

Niet direct erin zetten. wij done het nooit, schijnen toch echt (is door een DA verteld) schadelijke stoffen in te zitten.

ilovemaccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:30

onze paarden lopen ook in de koeien wei, de mijne is ook nog niet dood, en doen het al 3 jaar ofzo..
maar we gaan dit jaar voor het eerst weiland bemesten met koeienmest is dat wel slim..? en mogen ze er dan wel in, of na die regenbuien

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:33

ilovemaccie schreef:
onze paarden lopen ook in de koeien wei, de mijne is ook nog niet dood, en doen het al 3 jaar ofzo..
maar we gaan dit jaar voor het eerst weiland bemesten met koeienmest is dat wel slim..? en mogen ze er dan wel in, of na die regenbuien

Ja hoor, bij ons staan de paarden zelfs in de wei tijdens het bemesten, het stinkt alleen vreselijk als je paard gaat liggen rollen. Verder gaat het hier al jaren zo en nog nooit eentje ziek van geweest.

ilovemaccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:35

nouja de mijne heeft eczeem dus zal veel rollen, dus wacht wel ff:P kan niet zo makkelijk deken wassen en wil niet dat die de hele zomer stinkt:P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 21:40

Persoonlijk vind ik het beter als je je paard niet weer meteen in het bemeste weiland laat, maar het kan wel. Zelf vind ik dat niet zo'n lekker idee aangezien ik vind dat ze fris gras moeten kunnen eten en dat is niet echt fris meer :7
En paarden gaan heus niet dood van een beetje koeienstront hoor... De mijne lopen in de zomer ook gewoon tussen de koeien :+ Mijn oude bejaardje heeft op een jaar of 7 na altijd tussen de koeien gelopen... Als het zo slecht was geweest had ze vast niet zo oud geworden :7