"Vreemd" gebruik loopstal door paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

"Vreemd" gebruik loopstal door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:23

Op de stal waar ik nu sta gebruiken de paarden de loop/schuilstal op een wat rare manier hebben we het idee. Overdag staan ze in de wei/paddock/loopstal en in de winter of bij vorst in de paddock/loopstal. Nu het warmer wordt staan ze 24 uur per dag in alles eigenlijk.

Maar wat het rare is dat wat er ook op de vloer van de loopstal gelegd wordt, dik pak stro, rubber tegels, niks. Het wordt alleen gebruikt om het hooi te eten wat daar ligt en als toilet. Ook als er helemaal niks op de tegels ligt en de urine bij het plassen tegen hun benen aanspetterd. Ze zijn zelfs nog zowat in staat om vanuit de wei naar de loopstal te lopen om daar te gaan plassen. Nadat er een berg van hun eigen poep in de paddock is gelegd poepen ze daar af en toe ook, maar de mest ligt dus nog steeds gewoon binnen.

Wat voor weer het ook is, dagen achter elkaar regen, erge kou, wind, alleen zon. Slapen doen ze altijd buiten. Ze liggen liever in de stromende regen buiten in het zand van de paddock boven op elkaar gestapeld dan in het warme droge stro van de grote loopstal.

Zijn er meer paarden die zo met hun stal omgaan?

Mizora

Re: "Vreemd" gebruik loopstal door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:28

Bijna alle. Het zijn buitendieren, geen grotdieren. Ze hebben een vacht tegen de regen en in een grot (lees: schuilstal) kunnen ze niet om zich heen kijken of er vijanden aankomen. Het is puur instinct maar dat blijft toch bij ze.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:35

Maar het grappige is dus dat ze eigenlijk allemaal wel veel in een stal hebben gestaan. Sommigen hun hele leven anderen wat korter. En nu ze in de nacht ook in de wei kunnen blijven ze toch op de paddock slapen.

Grappig dat dat er toch in blijft zitten. Al is het wel dat als mijn knollie staand slaapt hij het wel met zijn hoofd in de stal doet terwijl de rest van zijn lijf buiten staat. De stal inkijkend dus.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:36

Mizora schreef:
Bijna alle. Het zijn buitendieren, geen grotdieren. Ze hebben een vacht tegen de regen en in een grot (lees: schuilstal) kunnen ze niet om zich heen kijken of er vijanden aankomen. Het is puur instinct maar dat blijft toch bij ze.

Precies!! Toen ik voorheen ook een loopstal had, gingen ze er alleen in om te eten en om in de schaduw te staan, verder waren ze altijd buiten. Zelfs met zware storm, regen en onweer stonden ze nog buiten tegen elkaar aan! Clown Trek je er niet teveel van aan, ik vind het geweldig dat jouw paarden tenminste keus hebben om te gaan en staan waar ze zelf willen!! ( Mijne kunnen dat niet meer want ik ben verhuist en staan nu op een pensionstal waar ze alles apart hebben, stal, paddock en wei).
Verder heeft het toch juist voordeel dat ze alleen binnen poepen? Dan is het makkelijk schoon te maken, anders moet je het hele 'losloop' gebied door met de kruiwagen!! Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:41

Ik trek het me ook niet aan, en vanwege de vrijheid zijn we er ook gaan staan. Alleen we kwamen niet op de logica waarom. Vooral het binnen plassen en poepen is wat vreemd omdat ze er ook eten.

Zelfs voor de schaduw gaan ze niet naar binnen. Dan gaan ze gewoon tegen de stal aanstaan aan de kant van de schaduw buiten. Ze hebben de luxe van de keuze uit 2 loopstallen elk aan een kant van de schuur waardoor ze altijd uit de wind en zon kunnen staan als ze willen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-05-07 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:58

ik vind het een normale reactie van de paarden. Een paard is een vluchtdier en zal daarom ook liever buiten blijven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 15:14

Het buitenstaan is ook niet de grootste verbazing, wel het vooral binnen poepen en plassen. Clown

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:11

Dat doen ze hier ook zo.
Eigenlijk altijd staan ze buiten, zeiknat te regenen.
Plassen altijd binnen, ze lopen er speciaal de stal voor in. Mesten doen ze dan wel weer buiten. En als het echt hondeweer is dan willen ze nog wel eens binnen gaan staan, maar dat is echt zelden.
Vind het heerlijk voor ze! Ze voelen zich buiten blijkbaar prettig, dus gun ze die lol. Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:21

nee,de mijne staan wel buiten,maar zodra ze een spat regen voelen stan ze toch echt in de stal,ook slapen doen ze op stal en eten...

poepen en piesen doen ze nu buiten,maar als het maar iets slechter weer is ,ligt alles binnen....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:06

leuk he, de paarden observeren. Ik heb land aan huis met 2 stallen erop. MIjn ruin mocht graag uit de zon in de stal gaan staan en plaste ook graag in de merrie stal. De merrie bleef voor alles buiten, hield niet van binnen staan. Ook als er hooi bijgevoerd werd, stond ze met het lichaam buiten hooi te eten, terwijl de ruin er wel helemaal in ging staan.

(spreek in verleden tijd, i.v.m. in het bezit zijn van 2 nieuwe paarden, per jan. j.l.)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:49

Die van ons staan binnen om te eten, plassen en te schuilen voor de vliegjes wanneer het schemerig is. Ze plassen heel graag in stal waarschijnlijk omdat er vlas in ligt en het dan niet tegen de benen aan spettert. Omdat het eten in speciale ruwvoerboxen zit met een rooster er op en deze in de stal hangen staan ze er noodgedwongen in om te eten. Slapen doen ze altijd buiten en mesten ook. Dat betekent dus elke dag drollen zoeken met de kruiwagen. Gelukkig ligt het meeste bij elkaar in de buurt Knipoog Als het regent gaan ze vaak onder het afdakje staan dus niet in de stal.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:07

Die van mij poept/plast ook vaa binnen, terwijl ze daar ook hooi krijgt. Een soort 'laden en lossen tegelijk'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 16:21

Grappig dat er meer paarden zijn die idd binnen alles doen en daarna weer naar buiten scharrelen. Het houdt je van de straat om er naar te kijken.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:22

Buiten vinden ze toch meestal het fijnst, lekker in de open lucht, alles in de gate houden, i.p.v. zo 'opgesloten'.
Zie het hier echt, ze staan bijna altijd buiten. Lachen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:12

mijn shetlander staat met nog een shetlander in 1 stal met uitloop. en het mooie is die eten binnen, slapen binnen, (uitloop is namelijke verhard) maar mesten enz doen ze allemaal buiten, hun lopen er speciaal hun stal voor uit. blijkbaar vinden ze het vies om in elkaars mest te liggen Clown

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:37

Mijn paard staat bijna altijd buiten, ook in de stromende regen, grr. Hij doet dan wel zijn best om onder een sprieterig bommpje te schuilen. Koe
Andere paarden uit de kudde (ong. 30 paarden) gaan wel vaker naar binnen, die gaan ook binnen staan als het regent. Mega staat dan bijna als enige buiten...
De meeste paarden staan/liggen ook binnen te slapen, daar heb ik mijn paard ook twee keer gevonden, languit in het stro. Dromen
Hooi krijgen ze buiten, plassen en poepen doen ze zowel binnen als buiten ondanks dat het buiten verhard is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:19

Mizora schreef:

Kom dan maar eens bij ons op stal kijken, de buitengroep (IJslanders, Tinker, Shetlanders, NRPS en jonge KWPN) maakt om allerlei redenen gebruik van de schuilstal. En ook andere paarden met schuilstal die ik ken maken er met regelmaat gebruik van en dan niet puur als wc. Ik vraag me ook altijd af wat er mis is met schuilstallen waar paarden geen gebruik van maken.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:51

mijn paard gaat met regen toch wel even binnenstaan Haha!
en verder poept hij altijd netjes buiten hoef eigenlijk nooit en hele stal uit te mesten alleen paar drolletjes weg halen
maar me vorige pony stond wel 24 uur buiten,,

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 19:08

zindelijkheid bij paarden??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:10

Paarden kunnen inderdaad heel zindelijk zijn. Over het algemeen zijn er vaste plekken om te poepen en daar eten ze dan over het algemeen genomen niet. Wel krijg ik de indruk dat merries meer die neiging hebben om de boel netjes te houden dan ruinen, zie je ook bij paarden op stal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 11:41

Hier poept eigenlijk alles in de stal. En vooral de merries eigenlijk. Nu met het winderige weer staan ze toch wel meer binnen nu. Is voor het eerst ongeveer.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:44

het is instinct om buiten te blijven, onze ponys doen het ook maar we hadden een keer een flessenveulen die we bij kleine regenbuien naar binnen lieten en deze rent als een gek naar binnen als ze een spetter voelt!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:12

Mijn pony gaat ook nooit in zijn stal staan als hij de keus heeft. Ook als het heel hard regent en zo, blijft hij buiten staan.