aanleg paardenpoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

aanleg paardenpoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 23:19

Wij denken er over om op ons land een grote poel aan te leggen waarin we dan met de paarden zouden kunnen pootjebaaien.

Ik heb vele vragen, waaronder deze; is iedere bodem geschikt om met een paard op te 'staan' ? Zakken paarden nooit in de bodem weg ? Wij zitten hier op veengrond...da's toch sponzig, moet ik dan de bodem bv. verharden met leem ?

Wie weet waar ik info over het aanleggen van een paardenpoel/vijver kan vinden ?

Qimm

Re: aanleg paardenpoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:20

Tja, veengrond is inderdaad drassig dus je zal er wel een andere ondergrond in moeten maken. Verder heb ik er niet zo veel verstan van Bloos

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:22

mijn manege heeft ook een paardenvijver ( www.rosworld.nl) misschien dat de eigenaren weten hoe de vork in de steel zit?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:00

@ Hallow, volgens mij is dat gewoon een natuurlijke vijver en is dat echt een zwemvijver. Als je een soort "poel" gaat aanleggen moet het paard lopen, en dan moet je geen moeras hebben...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:57

Op dit moment lost de stalhouder het op door water te pompen op een stuk dat met regenval toch altijd al blank staat. Het water verdampt zerlfs met warm weer niet echt snel.

Als het goed is wordt van de zomer het "echte" bad aangelegd zo'n beetje zoals ze een natuurvijveraanleggen. Diep gegoeg graven tot je op het grondwaternivo zit en dan beschoeien met een in en uitgang voor de paarden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:01

ik zou er geen voorstander van zijn. Dit soort poelen hebben geen stromend water dus vergroot je de kans op muggen en ander ongedierte en dus ook problemen bij de paarden.