2,5 ha weiland, 2 paarden, 1 pony, wat het beste te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimnor

2,5 ha weiland, 2 paarden, 1 pony, wat het beste te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:39

Hallo

Ik heb sinds kort 2,5 ha weiland tot mijn beschikking, voor 2 paarden en 1 pony.
Ik weet al wel dat ik een deel laat liggen, om te hooien. Want het is gewoon veel te veel.
Ze zijn koliekgevoelig en 1 paard heeft nogal aanleg om dik te worden Knipoog

Ik heb een aantal vraagjes, gezien ik altijd met mijn paarden in pension heb gestaan en ze altijd maar in 1 wei stonden het hele jaar door, dus nooit gras...

Is het het beste om percelen te maken, dus niet 1 grote wei?
Zodat ik zelf kan bepalen hoe veel ze kunnen eten en de begraasde stukken later kan laten rusten.
Ik haal sowieso elke dag de poep uit de wei, omdat ik het gewoonweg niet netjes vind lijken al die drollen... dat gooi ik dus allemaal op de mestvaalt..

Dus probleem.. mestvaalt raakt snel vol! Ik haal elke dag minimaal 1 kruiwagen stront uit de weide.
De mesthoop is op zich aardig groot en het kan nog wel eventjes. Is het misschien een idee om de mest op het stuk land te gooien ( daarna te slepen ) waar de paarden toch niet eten en wij alleen maar hooien? Of is dat niet bevordelijk voor het gras/hooi?

Ideeen/tips zijn welkom.

Groetjes Linda

Woody2015

Re: 2,5 ha weiland, 2 paarden, 1 pony, wat het beste te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:44

ik zou er echt een paar percelen van maken, zo kun je idd zelf in de gaten houden hoeveel ze eten en kun je altijd een gedeelte bij laten komen zodat het gras weer groeit. anders heb je binnen notime een zandplak. en het idd ook heel belangerijk dat je hun peop eruit haalt, anders word je wei er ook niet beter en mooier op! Haha! Pling

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:27

ik zou er zeker een aantal ercelen van maken ...
en misschien een deel afzetten om te hooien(hoewel hooien op dergelijke kleinere stukken vrij prijzig is , inhuren van loonwerker etc)
en ook zou je een deel kunnen afzetten en telkens een strook erbij geven zodat je goed in de hand kunt houden wat ze eten

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:30

Een aantal percelen maken is sowieso verstandig. Daarbij moet je ook even rekening houden met de winter. Het is handig om 2 stukjes te hebben waar ze in de winter opkunnen. 1 stuk voldoet ook wel, maar met de regens die we nu iedere keer krijgen raakt 1 zo'n stukje al behoorlijk snel vertrapt. Dan kun je ze na verloop van tijd beter even op een droger stuk zetten.

Wel belangrijk om dan ook 2 percelen als zomerwei te gebruiken. Zo kan het wintergedeelte aangroeien en kunnen ze daar ook de rest van de tijd op staan.

Poep kun je best laten liggen en zodra de paarden naar een andere wei gaan gewoon slepen. Dit moet allemaal niet teveel worden, dan is het niet zo goed voor de bodem maar een beetje is ook niet schadelijk hoor.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:37

2,5 hectare is erg veel land, wel super dat je zoveel tot je beschikking hebt. Ik heb 0,5 hectare land voor 2 pony's. Dat heb ik als volgt onderverdeeld: 1 stuk van totaal 750m2 voor schuilstal, betegeling, paddock en klein weitje. De rest van het land heb ik opgedeeld in 5 percelen. Langs de percelen heb ik een pad gemaakt van 3 meter breed. Iedere keer staat er 1 perceel open, de rest is afgesloten en de rest van het pad ook. Op ieder perceel pas ik ook nog strookbegrazing toe. Dat houdt in dat ik een draadje neerzet, en deze om de dag 2 meter verder zet. Hoeveel je het verder zet heeft natuurlijk ook te maken met hoe breed je perceel is, die van mij zijn 19 meter breed. Als het perceel 'op' is, dan gaat het dicht en ga ik weer met de volgende verder. De mest op de percelen laat ik liggen, deze worden namelijk door de boer voor mij gesleept. De mest op het stuk van 750m2 haal ik wel weg.

Door het op deze manier te doen hebben mijn pony's a. voldoende ruimte (iig altijd 750m2) b. krijgen ze niet teveel gras binnen (kleine is chronisch hoefbevangen, dus daar moet ik erg voorzichtig mee zijn) en c. onderhoud ik mijn land op een manier dat ik het hele jaar door gras heb. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:52

Ik heb zelf geen percelen, staat bij verweiden nog vlug te veel vind ik Lachen

Ik doe een strip begrazing, geef zonodig elke dag een riebel gras bij.
Zo bepaal ik precies hoeveel ze eten.
Nu dat het regent en het hras omhoog gaat schieten haal ik het lint weer een stuk terug als dat nodig is Lachen

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:53

Als je 2.5 ha hebt. Dan heb je dus ongeveer 1ha nodig om te hooien? als je daarvan uitgaat. Dan heb je 1.5ha over om in te rijden en je paarden in te planten.

Als je dan daarin in die 1.5 ha 4weidjes maakt en een 'bak'. Kun je je paard met die weidjes zo overzetten als er te weinig gras staat. Zo zou ik het aanpakken.

En oja, het poep. Wat je zeg maar hebt. Waarvoor stort je dat niet op je 'hooi stuk' Gaat het gras beter van groeien. En jij ben van je mestbult af. Lachen

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 12:25

Bedankt voor jullie antwoorden! Er ligt ook een beetje vlas tussen de poep op de mestvaalt.
Is dat een probleem? Vlas is eerder weg dan stro toch op het land??

Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:26

Ik laat de mest langer liggen
Dan is het vlas ook gecomposteerd Lachen

MiilouuLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:33

Ik zou de wei in stukken verdelen. Dan kan er een stuk aan groeien. En kun je hooien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:23

Volgens mij heeft een paard ongeveer een halve hectare nodig, om het kaal te kunnen grazen maar ook niet te hoog te laten worden. Dus als je ze alledrie samen op 1 hectare zet dan zou dat wel goed moeten komen, zonder dat je ze om hoeft te zetten.
De mest zou ik persoonlijk opruimen en iemand zoeken die mest nodig heeft voor zn volkstuintje ofzo. Die mensen kunnen vaak paardenpoep goed gebruiken waar geen stro enzo tussen zit.
Wij hebben hier eens paardenmest op de wei gestrooid. Dat heeft een hele winter gelegen en regende niet in. Later hebben we dat weer met de hand eraf kunnen halen. En de paarden aten er vervolgens niet meer omdat het naar mest stonk. Ook het hooi eten ze hier niet als het naar mest ruikt. Ik zou het dus gewoon weghalen. Later las ik dat paardenmest zo'n 2 jaar moet kunnen inregenen voordat het helemaal weg is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:09

2.5 h is groot maar altijd leuk als je het ter beschikking hebt ..als ik jou was zou ik de 2.5 hectare eerst volledig hooien dan heb je een goede voorraad ..dan in een viertal percelen verdelen ..na het hooien ,bemesten en besproeien en laten groeien ..ik haal ook altijd de mest uit de weiden ,behalve een stuk wat een paar straten verderop ligt ,ik vind het netter en je krijgt veel minder plekken in je land waar ze niet meer van eten , en ook de wormbesmetting gaat naar beneden .
het land wat niet aan huis ligt wordt 2 x keer gebloot zodat de mest verspreidt wordt en de plekken waar ze niet grazen gelijk komt te staan ...Onze weiden liggen er altijd pico - bello bij

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:18

Ik heb geinformeerd naar het laten hooien/maaien/keren/balen van een klein stukje (lees max 2 hectare). Dit is niet te doen qua kosten, je hooibalen worden zo heel erg duur per stuk en een traktor daar wordt al 40-75 euro per uur voor gerekend. Daar komt al het werk nog bij....niet te betalen in de zin van dat je er alleen maar op inleverd...

Wij hebben besloten om dat niet te doen.