Ervaring met shetlander-hengstjes als gezelschap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LilPetat

Ervaring met shetlander-hengstjes als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 09:21

Omdat mijn pony in de zomer alleen in de wei staat ben ik gezelschap voor hem gaan zoeken, met succes. Nu mijn probleem.. het zijn 2 hengstjes.. Mijn pony is een D-pony dus ik hoop dat het snel duidelijk is wie de baas is aangezien hij een stuk groter is. Het zijn en blijven echter wel hengsten en die zijn toch dominant. Iemand hier ervaring mee?

irene

Re: Ervaring met shetlander-hengstjes als gezelschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:27

Ga er niet vanuit dat je D-pony uiteindelijk de baas zal worden. Een van mijn minishetten is de baas over alles wat groter is dan zij zelf, en dat is zo ongeveer alles Haha!
Als je weiland groot genoeg is, verwacht ik eerlijk gezegd niet zo heel veel problemen. Het zal misschien een tijdje duren maar op een gegeven moment is de rangorde wel bepaald. Maar dat kan alleen als er ruimte genoeg is om te vluchten.
Staan die 2 shethengstjes nu ook al bij elkaar? Dan heb je best kans dat die samen blijven en jouw pony amper bekijken. Persoonlijk zou ik er dan liever eentje bij zetten als het er je echt om te doen is dat ze maatjes worden.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:42

Bij mij in mijn weiland van bijna 8500m2 staan ze met z'n vieren. Drie van de vier zijn hengst, één is merrie. De merrie is een KWPN'er en 2 van de hengstjes zijn shets, de derde is een New Forest. Uiteindelijk komt het erop neer dat mijn merrie van 21 jaar de baas is, maar alleen als zij het nodig vindt om in te grijpen. Verder is de kleinste hengst (93 cm) toch echt de baas over het spul. Hij staat ook altijd samen met mijn merrie te grazen en 'verdedigt' haar tegen de andere hengsten Clown . Is echt geen gezicht... Het hengstje kan gewoon onder de buik van mijn merrie door lopen Haha! . Verder geen enkel probleem met de 'kudde', af en toe een 'speelse' bok of beet en iedereen weet weer wat zijn/haar plaats is in de rangorde. Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:36

mmm ik wilde net zeggen , de maat zegt weinig over wie er de baas is...behalve dan dat de kleintjes de grootste draken zijn Tong uitsteken
vriendin van me had ene tweejarige trakhener en en twee jarige welsh a, de welsh a joeg die reus zo de sloot in ...

maar als je hengsten onderling bij elkaar hebt zonder merries erbij gaat het over het algemeen vrij goed
behalve dna dat shet hengstjes vaak ontzettende eigenweize draakjes zijn

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:18

We zijn inderdaad van plan om ze zeker in het begin genoeg ruimte te geven om te vluchten, al zal het geen 8500m2 zijn, 2000m2 halen we toch zeker wel. De twee hengstjes staan nu bij elkaar, maar ik denk dat ze toch wel aandacht voor mijn pony zullen hebben aangezien ze dat ook altijd hadden als ik onder de man langs reed. Maar we zullen zien. Fijn om te horen dat het bij jullie allemaal goed gaat!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:19

Mijn pony is overigens een ruin..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:19

2000 mtr?? Dat zijn ruim twee rijbakken. Dat is geen oneinige ruimte.
Daarnaast, zijn ze een beetje opgevoed? Een hengst is een hengst en ook die kleintjes kunnen je het leven aardig zuur maken.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:08

Ik heb 2 hengstjes (mini's) bij mijn haflingerruin staan. Dat gaat prima. De hengstjes stoeien veel met elkaar, maar dat is gewoon spel. Ga er inderdaad niet vanuit dat jou pony de baas wordt omdat hij groter is. Hier is de rangorde: mini 1 is de baas, dan haflinger en dan mini 2. Tong uitsteken

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:21

grote maakt zeker niet uit, mijn mini hengst staat samen met een andere shetlander(grote maat) en een D pony beide ruin, en wie is de baas? de mini, iedereen gaat aan de kant voor hem, hij kan zelfs die grote uit zijn voerbak weg jagen... mijn mini staat trouwens ook altijd te stoeien met die pony, als mijn mini steigerd is ie even groot als de pony Clown
http://img470.imageshack.us/img470/5268/p3180089ma2.jpg

als je ze de ruimte geeft zal het vast wel goed gaan, ik denk alleen dat die 2 hengstjes meer met elkaar opzullen trekken omdat die elkaar al langer kennen. maar die grote pony kwam bij ons ook later bij die 2 shetten staan en die hoort er nu ook voledig bij dus je weet het nooit. veel suc6 en wel fijn voor je paardje dat hij gezelschap krijgt!

MiilouuLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:49

Bij ons op stal stond een haflinger ruin en een shetlander hengtje. Dat ging wel goed samen. Ze speelden samen in de wei Haha! . Maar 2 hengsten bij elkaar? Ik heb eerlijk gezegt geen idee. Succes ermee!

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 10:28

Ze staan inmiddels bij elkaar en het gaat redelijk goed. De hengstjes kennen elkaar al van geboorte af aan en dat is te zien.. Ze spannen samen tegen mijn pony en zijn wel aan het vechten geweest. Maar nu is het duidelijk dat mijn pony de baas niet is en is het allemaal weer wat rustiger. Ik hoop alleen dat ze mijn pony nog wat meer gaan accepteren en dat hij niet meer alleen weggejaagt wordt, maar dat zal zijn tijd nodig hebben. Ik ben in ieder geval wel tevreden hoe het nu gaat! Bedankt voor al jullie reacties!

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:00

wij hebben net een pony op stalling staan: een Fjord. wij zelf hebben een Fries van 1.75 m. dat is ongeveer hetzelfde als jouw paardjes samen. ze vechten wel even maar het is snle duidleijk wie de baas is!:D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:39

Let wel op je omheining! Een shet kan n.l overal onderdoor en zeker een hengstje, zal als er ergens een merrie staat die hengstig is, zelfs op z'n knieen gaan om er bij te komen.
Is dat in orde gaat het vast wel lukken.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:44

Mijn a welsh is de baas over mijn fries en die is best dominant maar de pony is de baas !
Goed in de gaten houden en ze zullen toch eerst rangorde gaan bepalen en dat gaat soms best hardhandig.