wat de doen met hafje van 6 mnd oud .?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

wat de doen met hafje van 6 mnd oud .?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:18

Hallo allemaal .
We hebben pas een veulentje gekocht het was een winter veulen dus hij is pas 6 mnd .
Nu was ik van te voren van plan hem in de opfok te doen .
Nu heb ik wel een leuk adresje Maar ze hebben er dus geen hafjes staan alleen paardenveulens die rond deze tijd jaarling zijn dus ook een flink stuk groter .
en veulens van dit jaar zijn nog te jong voor in de opfok .
Nu staat ie dus op pension bij mijn merrie .
Er staan daar ook 3 shetten en daar gaat ie dagelijks mee de wei in.
Dit gaat hartstikke goed hij speelt vaak met ons ruintje en met het 2 jarig shetje van een vriendin van mij .
Snachts gaat ie wel op stal en krijgt dan gewoon zijn kuil en sochtends voor ie naar buiten gaat ook kuil en brokjes .
Opzich komt ie niks te kort .
Alleen de wei is nu heel erg kaal er is bijna geen sprietje meer te vinden .
Ik loop wel elke dag met hem naar buiten voordat ie naar stal gat kan ie lekker gras eten .

Het heeft allemaal dus zijn voor en zijn nadelen .
Wat zouden jullie doen .
Toch in de opfok met de grotere jaarlingen .
Of gewoon lekker doorgaan zoals ik het nu doe en dan zonder leeftijds genootjes .

Ik kom er zelf in mijn eentje niet uit .
Hij word wel leker makkelijk zo elke dag in de hand maar ben gewoon bang dat ik hem tekort doe door hem niet met leeftijdgenootjes te laten spelen . Bloos

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

wat is het beste .

Sonja_vR

Re: wat de doen met hafje van 6 mnd oud .?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:51

zo te lezen komen er dalijk wel weer veulens van dit jaar op de opfok?
ik zou hem dan op dat moment ook naar de opfok doen ,
hoewel de oplossing die je nu hebt ook erg fijn klinkt

verschillende leeftijden samen op de wei daar leren ze nog meer van dan alleen leeftijdsgenootjes
dus als ik de mogelijkheid heb om een veulen op te laten groeien met een groepje andere paarden/ponies van verschillende leeftijden op het land dan zou ik dat zeker doen
alleen , is het van de winter nog steeds mogelijk dat ie lekker op het land staat met dat groepje of in een loopstal oid of komt ie dan grotendeels in een box te staan?
want dan zou ik op dat moment wel qweer kiezen voor opfok met loopstal/paddock of land ...
zo onbperkt mogelijke beweging is in mijn ogen ontzettend belangrijk

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:56

ik zou hem lekker bij het groepje iets ouderen zetten, komen vast nog meer jonkies bij ?!
of verder zoeken naar een adresje met een groep van verschillende leeftijden ?

op stal is ook wel fijn omdat ze veel in handen komen maar 6 maanden is nog wel erg jong!
mijn ventje is nu 2 jr en 2 maanden, hij staat nu dag en nacht op het weiland waar hij van de winter 's nachts op stal gaat. (tot nu toe stond hij in de opfok met verschillende paardjes van verschillende leeftijden (shet tot megakwpner Knipoog )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:32

Ik zou hem op stal laten staan. De opfok heeft ook nadelen.
Nu heeft hij dus paarden van verschillende leeftijden bij zich. Het jongere shetje om mee te spelen en de oudere paardjes die hem opvoeden. En het is ook een voordeel dat hij goed met mensen leert omgaan, en je met hem kan wandelen om aan auto's enzo te laten wennen.
Weinig gras is niet zo'n probleem, als er maar genoeg hooi is.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijner als hij dag en nacht buiten kan, daar worden ze sterker van.
Kan dat niet geregeld worden bij jullie op stal? Dat hij met een ander paardje buiten kan blijven?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 20:20

@ draumpje . swinters zou hij gewoon hetzelfde stuk land kunnen gebruiken overdag dus dat zal het probleem niet zijn .
ook zou hij dan op het grotere stuk kunnen omdat de rest dan meestal binnenblijft .

@ mystic tinker. S nachts op de wei word wat lastig dan staat ie alleen de shetten lopen dan het erf kaal te eten en blijven netjes lopen overdag kunnen ze dit niet ivm drukte manege .
Of avento dan ook braaf op het erf rond blijft lopen is de vraag .
Ook kan er op de wei niet bijgevoerd worden dit is de voornaamste reden dat ik hem binnen haal dat ie 2 porties kuil krijgt en zijn veulenbrokjes .

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:42

hallo,

wat leuk he zo'n veulentje! maar over je vraag... Ik heb mijn toenmalige 2 jarige Tinker uit een kudde uitgezocht. De Tinkers stonden daar van een half jaar tot 5 of 6 jaar oud. Ik kan echt niks beters aanraden dan zo'n upke daartussen te zetten! Ik merk in alles hoeveel Sancho ooit geleerd heeft van een echte kudde!
De regels en wetten in zo'n kudde zijn heel erg duidelijk en met name met het paardenfluisteren heb ik daar onwijs veel aan gehad.
het is een leven wat wijzelf ( ook al doen wij zo ons best) nooit, maar dan ook nooit kunnen nabootsen voor het paardje. Het is een schat aan informatie voor zo'n kleine.

Heel veel suc6 met je beslissing maken! Knipoog

groetjes, Liek

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:44

Ik zou je beestje dan met Oktober als de veulens van dit jaar oud genoeg zijn naar de opfok doen. Nu heb je hem dan lekker veel in de hand, kun je hem misschien een beetje verkeersmak maken met korte wandelingetjes. Dat vergeten ze in de opfok niet hoor Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:47

het is echt veel beter voor je hafje dat je hem gewoon in d opfok zet, daar leren ze zoveel van op sociaal gebied onder mekaar. je hebt anders een grote kans dat je strax een vervelend en verwend paard krijgt wat niet weet wat hij als paard wel en niet mag doen omdat hij dat van zijn soortgenoten nooit heeft kunnen leren! heel veel succes!! Ach gut

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:22

karina1977 schreef:
@ draumpje . swinters zou hij gewoon hetzelfde stuk land kunnen gebruiken overdag dus dat zal het probleem niet zijn .
ook zou hij dan op het grotere stuk kunnen omdat de rest dan meestal binnenblijft .

zolang je hem in de winter ook op een groep zou hebben (dus echt een paar paarden minimaal bij elkaar ) in een situatie wara hij lekker de hele dag rond kan huppelen met de groep
dan zou ik de mogelijkheid om hem te laten waar hij is zeker overwegen
voordeel is dat je zelf overzicht hebt ...wat gewoon erg leuk is
en het opgroeien in de kudde , zeker als die groep uit verschillende leeftijden bestaat is erg goed voor een jong paard
(kudde met leeftijden van jong tot ouder is nog heel wat beter dan alleen jonge dieren op een groep)

maar dan dus wel onder de voorwaarde dat ie eingelijk standaard buiten staat (snachts op stal kan ik nog net mee leven Knipoog hoewel ik ze het liefst 24/7 op het land zie)
nadeel van laten waar hij nu is , je hebt hem veel in de hand(kan een voordeel zijn , maar ook zeker een nadeel)
en snachts op stal(ik blijf van mening dat continu buiten het beste is )
maar feit blijft dat de meeste opfok bedrijven de dieren in de winter niet buiten hebben maar in een loopstal en/of paddock etc
dus ook beperkt buitenstaan... waarbij de standaard hele dag buiten en alleen snachts op stal een redelijk goed alternatief is

het enige waar je zelf heel goed over na moet denken is in mijn ogen ...wat doe je als hij hengst word en eventueel vervelend
red je het om hem bij het in de hand hebben (van en naar weide etc) hem ook bij de les te houden als de hormonen op gang komen en kun jij hem op die momenten straks in de hand houden, corrigeren etc zodat hij op dta gebied ook okay blijft
, laat je hem castreren , wat in het geval van aan stal houden waarschijnlijk nodig zou kunnen zijn ivm merries die aanwezig zijn die bepaalde gedragingen zouden kunnen veroorzaken?

de voordelen bij een opfok zijn in dat geval dat de mensen van dergelijke adressen heel erg veel ervaring met jonge kerels hebben
en door minder menselijk contact(niet dagelijks van en naar de wei , geen kids die je veulen zo leuk vinden en hem allerlei onzin voeren etc etc waardoor hij ook irritant kan worden)
waardoor er minder risico's zijn op de ontwikkeling van ongewenst gedrag

en idd een andere oplossing kan ook nog zijn nu nog even aan stal houden ...en straks als er wat meer jongere dieren zijn op de opfok alsnog daarheen
nu kun je dan nog even extra genieten van zo'n jong ding en hem nog wta in de hand krijgen (poetsen, voeten, meelopen van stal naar wei etc) en straks lekker spelen met een groep jong grut

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:29

Een met het bovenstaande.

En nog een voorbeeldje van een 'ukje' tussen de grote: mijn pony heeft in de opfok gestaan met allerlei grote jachtpaarden. En wie was de chefin van de kudde? Juist, mijn ukje. Dus ik zou niet meteen bang zijn als ik jou was dat hij geen leven heeft in de groep met grote jaarlingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:44

VeerenAshley schreef:
Een met het bovenstaande.

En nog een voorbeeldje van een 'ukje' tussen de grote: mijn pony heeft in de opfok gestaan met allerlei grote jachtpaarden. En wie was de chefin van de kudde? Juist, mijn ukje. Dus ik zou niet meteen bang zijn als ik jou was dat hij geen leven heeft in de groep met grote jaarlingen.

het is idd vaak zo dat die kleintjes zich echt wel redeen ...er zal wel even uitgemaakt worden wie die nieuwe nu eingelijk nu is
maar op zich zal dat echt wel goed gaan zoals VeerenAshley zegt
het is denk ik gewoon even nadenken wat jij het fijnste vind en of de lange termijn ook goede kansen heeft kwa in de groep staan en kwa opvoeding (ik kan natuurlijk niet zeggen of jij wel of niet een hengstje kunt opvoeden, ik weet niet wat je ervaring is Lachen )

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:42

bij de opfok zie je veulen/jaarling niet opgroeien
en als die dichtbij staat kan je het allemaal wat beter in de gaten houden daarom zou ik kiezen voor een groep met iets oudere paarden.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:15

bedankt voor de reacties allemaal .

Ik heb al eerder een hengst gehad en wat betrefd het opvoeden is dat goed gekomen .
Ik heb deze bij het 2e jaar laten kastereren . en dat wilde ik bij avento nu ook doen .
De ponys waar ie nu bij staat zijn 2, 5 en 8 jaar dus genoeg leeftijdsverschil .
er zijn alleen wel 2 merries .
Maar als ie wat groter is mag ie bij de tinker ruinen dus is dat probleem opgelost .

ik zit nog steeds te dubben .
Hij was toen ie kwam echt strondvervelend en al echt een hengstje besprong alles ook mij een keer .
en nu na iets meer als een maand heeft ie zoveel geleerd en is ie echt braaf .

Zou ie als ie uit de opfok komt dan ook als een drak terrug komen of onthoud ie het allemaal .

Mijn vorrige hengst heb ik aan huis gehad met andere dus het verhaal van de opfok heb ik nooit meegehad .
helaas zijn we verhuist en kan ik ze nu niet thuis hebben .
nog steeds vragen dus .

bedankt voor het reageren en meedenken allemaal .

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:35

Ik heb de ervaring dat opfok veel minder is paarden staan dag en nacht buiten of deuren open paarden zijn buiten enz.

Als je ze iedere dag in de hand hebt, voetjes ligt enzo heb je een groot voordeel en zijn ze vaak veel vriendelijker.
Grootste nadeel is denk ik de kosten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:47

mijn ervaring is juist dat je uit een goede! opfok
heerlijke paarden krijgt
juist doordat er niet te veel mee getut is , niet te veel aan "opgevoed" etc etc

ik heb namelijk uit ervaring geleerd dat ontzettend veel mensen denken dta ze heel goed veulens kunnen opvoeden naar evenwichtige volwassen paarden ... maar helaas bleek uit de praktijk maar al te vaak dta ze dta dus niet konden
en dan krijg je dus vervelende dieren ... aan de loop gaan met mensen , dominantie problemen
terwijl de dieren die ik uit verschillende opfok plaatsen in handen heb gehad, in het begin ietwat terughoudend zijn, maar wel eerlijk en snel alles oppikken
en kwa dingen die ze geleerd hebben vergeten of onthouden
op de opfok worden ze ook gecontroleerd en de hoefsmid komt ook
dus dergelijke dingen als voeten geven en aangeraakt worden dat word gewoon onderhouden

maar nogmaals, ik denk als je zelf weet dat je dominantieproblemen etc voor kunt zijn en het veulen met een aantal andere paarden opgroeit(paarden kunnen nu eenmaal beter paarden opvoeden dan wij mensen ooit zullen kunnen Lachen )
hij bij jou net zo goed af is als in een goede! opfok

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:42

MysticTinker schreef:
Ik zou hem op stal laten staan. De opfok heeft ook nadelen.
Nu heeft hij dus paarden van verschillende leeftijden bij zich. Het jongere shetje om mee te spelen en de oudere paardjes die hem opvoeden. En het is ook een voordeel dat hij goed met mensen leert omgaan, en je met hem kan wandelen om aan auto's enzo te laten wennen.
Weinig gras is niet zo'n probleem, als er maar genoeg hooi is.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel fijner als hij dag en nacht buiten kan, daar worden ze sterker van.
Kan dat niet geregeld worden bij jullie op stal? Dat hij met een ander paardje buiten kan blijven?

hier ben ik het eigenlijk mee eens.
ook omdat je zelf al zegt dat hij als een bruut op stal kwam, nu hij nog kleiner is kun je nog beter met hem overweg/te baas. als hij dadelijk een brok van een 2 jarige hengst is, kan het vaak vechten geblazen worden..