pony wordt letterlijk wei uitgetrapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

pony wordt letterlijk wei uitgetrapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 19:17

me pony staat sinds dinsdag in een nieuwe wei, met dus allemaal vreemde paarden.
vanaf het begin joegen de paarden haar al op, terwijl ze vorig jaar in de wei echt de baas was en met iedereen goed op kon schieten.
ik ga elke dag naar haar toe en dacht dat het wel goed ging, ze had 1 vriendinnetje waar ze echt aan kleeft... maar dat terwijl ze nooit zo was, ook als ik bij haar ga staan kruipt ze nu zowat in me zodat ik haar kan beschermen.
de andere paarden doen nog wel heel gemeen tegen haar.
maar gister hoorde ik van de boer dat ze al meerdere keren was uitgebroken doordat ze zich in een hoekje laat trappen en dan maar aan 1 kant eruit kan, door het schikdraad en prikkeldraad, ze heeft zelfs een keer midden op straat gestaan.
dat ze de wei uit wordt getrapt gebeurt meerdere keren per dag, en ook is ze heel bang nu.
als haar vriendinnetje weg is slaat ze helemaal op hol, want alleen daarbij voelt ze zich een beetje veilig.

ik maak me toch wel heel erg zorgen om haar.

kent iemand dit probleem?
moet ik een andere wei zoeken?

groetjes Cherish

hoi2

Re: pony wordt letterlijk wei uitgetrapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:08

als ze echt niet geaxepteerd wordt zou ik haar apart zetten of in een andere wei,voordat er nog grotere ongelukken gebeuren.
Of je moet haar apart zetten een paar dagen erlangs in een wei of een week en dan nog eens proberen.
Zou dit nou ook weer mislukken zou ik inderdaad wat anders gaan zoeken.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:11

In het begin toen mijn shetlandertje bij grote pony's stond werd er ook heel veel naar haar gebeten,gesjot,gejaagd. Zo is ze ook uitgebroken.
Toen hadden ze een deel van de wei afgezet waar zij alleen dan inloopt & de andere paarden niet aan haar kunnen. Maar wel ruiken enz.
Zo heeft ze een tijdje gelopen & nu is iederaan haar dikste maatje.

Wat ze nu doen zijn de rangen bepalen en dan kan een tijdje duren maar je zult het toch blijven hebben in het begin

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:14

ze is dus nu even apart gezet omdat het echt niet gaat bij de kudde, ze staat dan alleen bij haar vriendin, maar die gaat elke dag rijden enzo en dan gaat ze helemaal door het lint.
maar ik ben dus bang dat ze er de volgende keer niet alleen met een schrammetje vanaf komt..

ze staat in een grote wei van een boer dus stukje afzetten kan ik zelf niet, hij probeert wel vanalles hoor.. zoals de andere paarden minder lang bij haar zetten, en vandaag haar apart zetten met haar vriendin..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:15

Ik zou haar sowieso in een wei zonder prikkeldraad zetten Nors opkijken

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 20:21

ze staat achter schrikdraad, maar daar achter staat nog prikkeldraad..
het schrikdraad doet haar niks..

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:29

pas aub op met prikkeldraad! en als het niet gaat zet haar dan aub in een andere wei, voordat ze zich echt heel erg gaat bezeren! ik zou het eigenlijk al niet meer afwachten maar dat is ieder zijn eigen keuze...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:44

Met mijn kleine pony heb ik dit ook gehad. Altijd prima geweest in de 2 kuddes waar hij in gestaan had, ook met hengsten, geen probleem geweest. Toen ben ik verhuisd en kwam hij samen met mijn andere ruin bij twee ruinen in. Deze twee zijn vanaf het begin al begonnen met jagen en in de hoek zetten. Dat werd steeds erger en hij ging ook steeds onder het draad door om weg te komen. Mijn andere paard is er wel een aantal keer tussen gespongen, maar ook niet iedere keer. Ik heb het anderhalve week aangezien, maar toen ik hem helemaal overstuur aantrof, zeiknat van het zweet, buiten adem, onder het draad door en in een hoekje weggestopt, heb ik hem eruit gehaald. Samen met mijn andere paard in een aparte wei. Later hebben we het nog een keer geprobeerd, maar toen was het meteen weer raak. Omdat die andere meiden perse de paarden allemaal in 1 kudde wilde hebben, ben ik toen vrij snel weer verhuisd. Nu in de nieuwe kudde is er weer helemaal niets aan de hand, gaat prima. Dus: in sommige kuddes gaat het gewoon niet. Wat het is weet ik niet, maar sommige paarden worden door de anderen dan niet geaccepteerd. Jammer, maar helaas. Laat je niet gekpraten door mensen die zeggen: ja, je moet het ze gewoon laten uitvechten, jouw pony moet maar leren onderdanig te doen etc. Jij kent jouw pony goed genoeg en jij weet wat wel kan en niet. Mijn pony werd superonderdanig, liet zich van 30 meter drijven, liep als een veulen aan de flank van mijn paard, en nog zeiden die meiden dat hij het maar moest leren. En dat was gewoon niet waar, hij deed alles wat hij kon, en het was niet genoeg, het klikte gewoon niet. Sterkte ermee!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 21:35

nado, dank je wel voor je uitgebreidde reactie.
het is echt precies dezelfde situatie, ook ondergezweet onderdanig als veulen aan t been van dat andere paard.
de boer zou deze week een paar paarden naar een andere wei zetten, ze zou mee gaan maar omdat daar schapengaas omheen zit, proberen we het niet eens, dus het is ook maar kijken met welke ze in deze wei blijft.
maar anders haal ik haar wel weg hier.
ze is hartstikke lief tegen andere paarden en erg sociaal dus het ligt dan net aan deze kudde..
maar gelukkig is ze nu niet, dat merk ik wel aan haar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:52

ik heb dit probleem heel vaak gezien in mijn werk met paarden, meestal lost dit probleem zich op als de rangorde weer is hersteld in de groep, een nieuw paard verstoord namelijk deze rangorde en dat kan een tijdje duren voordat die weer de aude is, alleen ben ik wel van mening dat je hiermee moet opletten, als het te lang duurt of je paard loopt een te groot gevaar om gewond te raken dan zou ik hem uit die groep halen en ergens anders neerzetten met een andere groep of een ander paard, zeker omdat de omheining zoal ik begreep niet helemaal optimaal is, het is immers niet de bedoeling dat je paard gewond raakt of zelfs geblesseerd voor langere tijd. ik zou dit gewoon eens aankaarten bij de pensionhouder of degene van wie de weien zijn en uitleggen dat jij je hier niet goed bij voelt en je paard ook niet, hij komt niet voor niks beschutting bij jou zoeken, het lijkt erop dat je paard niet terug schopt of protest terug geeft en op die manier zal je paard heel snel de zondebok blijven in die groep. de keus is aan jou, of je wacht het nog even af met de risico's die het meebrengt of je stopt het nu! Ach gut succes

FamBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:19

Ik zou haar in een andere wei zetten of apart doen.Want voor je het in de gaten hebt kan het echt mis gaan.Of dat ze een apart plekje krijgt samen met haar vriendinetje.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:45

ze staat sinds gisteravond alleen met dat andere paard in een afgezet stukje, dat had de boer al gedaan.. dit totdat er een oplossing is gevonden, want in de groep gaat gewoon niet.. ik ga zo weer bij haar kijken hoe t gaat en waar ze staat.
ik ga het nog wel even met de boer overleggen.

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:49

wij hebben paarden altijd een week of 2 naast de groep dat ze elkaaar kunnen zien en een beetje ruiken, als dat goed gaat dan zetten we het paard erbij meestal gaat het dan wel goed maar niet altijd. dan doen we het paard er nog een keer naast en als het dan weer fout gaat zoeken we een andere groep voor dat paard!

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:54

ik zou je paard in een ander land zetten, naast die kudde, met een uit de kudde erbij, dan nog een van die kudde erbij, en dan een paar weken laten staan, en daarna die drie in de kudde zetten, dan kent ze er al twee uit de groep, dan voelt ze zich veiliger. ik had het ook met mijn paardje.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:04

Ook mijn pony heeft dit mee gemaakt.
Bij de oude eigenaren geen probleem, bij mij eerst ook in 2 verschillende kuddes gestaan, ook geen probleem (klein en groot door elkaar) Tot hij weer in een andere (kleine) kudde moest, dat was een clubje van 3, 2 ruinen en een merrie, en 1 van die ruinen zag mijne dus als een bedreiging, nadat hij 3 keer door het draad was gegaan van angst heb ik hem weggehaald. Hij schijt echt bagger voor draad normaal, dus het was goed mis. Hij heeft toen een tijdje met de merrie samen gestaan. Toen die merrie weg ging heb ik hem weer bij de andere 2 ruinen gezet en toen ging het wel goed. Naderhand kwamen er meer paarden bij, gingen er een heel stel weg etc. Maar nooit meer problemen gehad.
Het kan dus gewoon heel goed zijn dat er 1 in de kudde hem niet moet om wat voor reden dan ook en dat de kudde daarin mee gaat. Dan is het geen kwestie meer van rangen bepalen, geloof me, dan moet hij echt uit die kudde blijven. Dit klinkt namelijk ook niet als rangen bepalen, opjagen tot hij volledig over de zeik ontsnapt.

MiilouuLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:23

Zelf zou ik me pony in een andere wei zetten. En je zou misschien ook kunnen vragen of het vriendinnetje van je pony of paard erbij mag staan. Dan staan ze gezellig met z'n 2e.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 16:37

ze stond dus ook apart met dat vriendinnetje, maar als die ging rijden ging mijn pony helemaal door t lint en wou erachter aan, dat die mensen van dat paarden met 3 man haar nog niet tegen konden houden.
die mensen zijn naar de boer gegaan en die heeft mij opgebeld ofdat ik haar op kon halen dat het zo echt niet ging.
hij was bang dat het een keer goed mis zou gaan.

dus heb haar gister avond meteen opgehaald en naar haar stalletje gebracht, daar blijft ze staan totdat ik een andere wei heb gevonden.

ik ben wel opgelucht dat ze daar nu weg is!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 21:27

ze heeft alweer een ander fijn weitje!!

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:10

ik zou een andere wei zoeken. het zekere voor het onzekere. misschien gebeurt er straks nog veel meer. of alleen jouw paard met haar vriendinnetje in een andere wei zetten! Pling

dark_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:18

Ik zou haar uit de wei halen. Als het dier na een week nog niet geaccepteerd dan zal dat denk ik niet meer komen. Voor haarzelf ook beter om eruit gehaald te worden, straks verwonden ze haar nog !

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:22

Als dat zo langer door gaat zou ik haar appart zetten.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:24

cherish schreef:
ze heeft alweer een ander fijn weitje!!

Ik zie hier dat het gelukkig is opgelost?

Fijn voor je, en voor je pony

Staat ze nu alleen of met meer?

marritulkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:57

hallo
ik zou haar dan met dat vriendinnetje van haar in een andere wei zetten.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:01

ja ze staat nu heel lekker, nu nog even alleen en dat gaat goed maar binnenkort komen er andere paarden.. als het gaat erbij, anders ernaast, en misschien komt haar vriendinnetje van stal bij haar te staan dus dat is helemaal top!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:29

Gelukkig dat het opgelost is Lachen !
En helemaal leuk dat haar vriendinnetje van stal ook misschien komt!