Mijn paard heeft mok, nu loopt ze ook een heel klein beetje mank kan dat zijn doordat ze mok heeft? En mag je der wel gewoon rijden/longeren? Ik smeer er van die Mok zalf op, kun je er nog meer aan doen?
Ja, het kan inderdaad zijn dat een paard kreupel gaat lopen wanneer het mok heeft. Maar dan moet het wel ernstige mok zijn ( tot bloedens toe ), of ze moet erg gevoelig zijn. ( Snel geirriteerd ) Misschien is het beter als je een ervaren iemand naar laat kijken bij jou op stal, of dicht in de buurt. Of als het ernstiger word de dierenarts.
Ik heb het eens gevraagd aan een dierenarts, en de gewone mokzalf van de winkel helpt niks. Ik heb voor mn vp hydro nogwattes gebruikt. Er is ook een centraal topic over mok!
Je kunt je paard het beste droog houden. Na het rijden gelijk de benen afdrogen wanneer je deze hebt afgespoeld of niet afspoelen. En waar zit de mok? In de kootholte? Dan kan het gaan trekken met rijden en kan je prd idd kreupel gaan lopen, ook al zit er maar een beetje. Verschilt per paard hoe erop gereageerd wordt. De benen scheren/knippen werkt ook goed om mok tegen te gaan of te minderen.
Er bestaat trouwens een centraal moktopic hierover.