manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trix_manu

manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:49

Hoi
ik heb een friese merrie die heeft niet zulke lange manen hoe kunnen ze langer worden ?
PS ze wordt elke dag bereden en met mooi weer staat ze de hele dag verder op wei

coli_flower

Re: manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:06

ze worden langer door te groeien

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:07

door te groeien ja Clown en niet zo vaak uitborstelen of invlechten

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:08

Ik ken iemand die speciale paardenextencions heeft laten zetten, ontzettend mooi is dat, een zwart paard met witte extencions heel speciaal.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:09

De een heeft gewoon meer aanleg voor lange manen als een ander, ik heb een van 6 jaar en zijn manen zijn ruim 120 lang en een voorpluk tot ver over zijn lip, terwijl zijn buurman nouwelijks een voorpluk heb

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:42

Heel voorzichtig zijn met de manen die ze heeft, maar verder kan je er weinig aan doen. Er bestaat geen groeimiddeltje Tong uitsteken Maar het is toch ook niet erg Lachen Ene fries heeft het wel, andere niet... Gewoon voorzichtig mee zijn Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:17

ik heb laatst vlechten gemaakt bij een fries, die had ook van die dunne manen en ook best kort. Na 2 weken kwamen de manen al onder de hals uit, je kon het echt zó goed zien. Normaal zie je dat niet zo snel maar bij deze wel Nagelbijten / Gniffelen. Ze worden er ook voller van door te vlechten.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:31

wel oppassen met vlechten hoor, want dan trek je juist ook veel haren eruit... (ook met het er weer uithalen)

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:13

Ik denk dat je idd gewoon veel moet wachten totdat ze eindelijk lang groeien, en idd sommige paarden hebben meer aanleg voor lange manen dan andere

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:16

je moet ze vooral niet elke dag kammen/poetsen
en zomaar vlechten erin doen!
gewoon met rust laten en dan komt het vanzelf ! Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:18

Gewoon laten groeien Knipoog De manen van mijn draver waren toen ik hem kreeg (jaar geleden) erg kort maar nu hangen ze al over zijn hals heen. Niet teveel aan zitten Lachen

Diertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:19

elinee_ schreef:
je moet ze vooral niet elke dag kammen/poetsen
en zomaar vlechten erin doen!
gewoon met rust laten en dan komt het vanzelf ! Knipoog

Daar ben ik het helemaal mee eens

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:37

Lied schreef:
wel oppassen met vlechten hoor, want dan trek je juist ook veel haren eruit... (ook met het er weer uithalen)

Dat is ook weer niet waar.

Een paard verliest elke dag wat haren van zn manen. Als je de manen vlecht gebeurt dat ook, maar dan blijven de losse haren in de vlecht zitten.
Als je dan de vlecht eruit haalt, lijkt het of je paard ineens heel veel haar verliest, maar dat is dus gewoon 'opgespaart'..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:27

Ik maak bij mijn paard meestal een hengstenvlecht, en dan heel losjes zodat de manen niet worden uitgetrokken als hij staat te grazen.
Een keer per week of om de week haal ik de vlecht eruit, een scheutje cowboy magic detangler erin, uitborstelen en weer een nieuwe vlecht erin. Soms laat ik ze ook een paar dagen of een weekje los, even luchten.
Die cowboy magic erin doen is erg belangrijk vind ik. Daarmee gaan in een keer alle klitten eruit, zodat je kan borstelen zonder haren uit te trekken.
Gewone antiklit maakt het haar broos, en werkt ook lang niet zo goed vind ik.

novivet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:00

trix_manu schreef:
Hoi
ik heb een friese merrie die heeft niet zulke lange manen hoe kunnen ze langer worden ?
PS ze wordt elke dag bereden en met mooi weer staat ze de hele dag verder op wei

Friese paarden doen het heel goed op Higloss Spray en Gel. Staart en manen worden satijnzacht
en kunnen makkelijker, indien nodig gekamd of geborsteld worden. Vermijd ook anti-klit producten
waar alcohol aan toegevoegd is. Haren worden daardoor broos en breken makkelijker.

novivet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:01

novivet schreef:
trix_manu schreef:
Hoi

Friese paarden doen het heel goed op Higloss Spray en Gel. Staart en manen worden satijnzacht
en kunnen makkelijker, indien nodig gekamd of geborsteld worden. Vermijd ook anti-klit producten
waar alcohol aan toegevoegd is. Haren worden daardoor broos en breken makkelijker.

Vergeten: de gel kun je het beste nat in brengen en biedt daarna wekenlange bescherming, slechts
keer per week bijhouden met de spray.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:26

geduld hebben