kort maaien of lang houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stado

kort maaien of lang houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:15

Mijn 3 pony's gaan binnenkort verhuizen naar een grote wei (1 hectare). Nu staan ze nog in een paddock op zand en leven ze vooral van onbeperkt hooi. Ik kan ze wel laten grazen, maar dat is maximaal 2 uur per dag.
Ik heb straks geen bak meer en geen dichte stal, daarnaast kan mijn pony ook niet op stal vanwege arthrose (en dus de stijfheid die hij daarvan krijgt).
Hoe kan ik ze het beste voorbereiden op de weidegang?
Ik wilde eerst een stuk afmaaien en ze daarop laten lopen om dan elke dag een strookje meer te geven. Maar nu heb ik gelezen dat juist in het korte gras meer fructaan zit en de kans op hoefbevangenheid groot is. Kan ik ze beter een klein stuk lang gras geven?

dolor

Re: kort maaien of lang houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:32

als ik jou was zou ik ze gewoon een klein stukje geven met lang gras. als dat op is. dus naar een paar dagen ofzo, schuif je het draad een meter verder, zodat ze weer een stukje hoog gras hebben. zo ga je net zolang door tot ze op de hele wei kunnen lopen.
het is ook het beste om het langzaam op te bouwen. dus iedere wat langer op de wei. beginnen met drie uur ofzo. en daar om de dag een uurtje bij doen. zo wennen ze er rustig aan.
het fructaan gehalte is 's ochtends erg hoog als het overdag warm is, maar de nachten koud. dus dan kan je ze beter wat later op het land zetten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:02

fructaan zit niet altijd in dezelde mate in het gras
het zit vooral in de punten, maar als je die afmaait, heb je die dus al niet meer
ik zou persoonlijk een deel afmaaien en idd om de zoveel tijd een strook erbij geven
zo heb je veel mee rin de hand wat ze binnekrijgen (en bij ponyrassen al veel minder kans op oereten , hoefbevangen heid etc etc )

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 14:39

draumpje schreef:
fructaan zit niet altijd in dezelde mate in het gras
het zit vooral in de punten, maar als je die afmaait, heb je die dus al niet meer

Maar gaat het gras dan juist niet extra fructaan produceren omdat het kort is? Want ik wilde het inderdaad ook maaien zodat ik het in de hand kon houden (heb een haflinger en twee shetten, dus 3 dik-van-lucht-paarden).

@ Dolor: opbouwen met uren zou ideaal zijn, maar ik heb dus geen mogelijkheid om ze in stal of paddock te zetten. Nu staan ze inderdaad op zand, maar we gaan verhuizen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:51

zeker met dat type paard zou ik voor strookbegrazing gaan
dus 1 deel kortmaaien en elke dag of elke twee dagen een srookje gras erbij

op dioe manier is het veiliger en beter in de hand te houden , zeker voor pony's zoals die van jou
als je die op dik gras zet heb je binnen een mum van tijd tonnetjes