All Weather Tuft ® - Bakbodem, wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

condor1994

All Weather Tuft ® - Bakbodem, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 10:20

Zoals de titel al aangeeft, vroeg ik mijzelf af wie er ervaring heeft met deze "bakbodem".
Is het onderhoudsvriendelijk? Kun je dit gewoon over je bestaande zandbodem leggen of is er meer voor nodig? Is 1 container - zoals ze zelf aangeven - echt voldoende voor een 20-40 bak?

Ben benieuwd naar ervaringen!!

Jol1

Re: All Weather Tuft ® - Bakbodem, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:22

Het rijdt lekker, maar het ziet er uit alsof je op een vuilnisbelt rijdt. Houd er wel rekening mee dat als je ooit je zand gaat vervangen, je voor hele hoge kosten komt te staan om het spul weer af te voeren. Het alternatief is om het zand dan te laten zeven, maar dat is ook een dure oplossing. Dit is gelijk het grootste nadeel van dat spul.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:15

Bij ons op de manege hebben ze twee All Weather Tuft buitenbakken. Het rijdt super (als er tenminste genoeg van dat spul in de bak ligt). Je moet het om de zoveel tijd wel bijvullen want op de een of andere manier verdwijnt het toch steeds weer uit de bak. De bakken blijven wel altijd droog, ook bij zware of langdurige regenval. Ik heb er in ieder geval nog nooit een druppel water in zien liggen. Bevriezen doet het eigenlijk ook niet, alleen als het sneeuwt kan je er met (met ijzers) niet in rijden maar dat kan dan nergens.
En ik vind het er niet echt uitzien als een vuilnisbelt, bij ons ziet het er best netjes uit. Hoeveel je ervan nodig hebt en hoe je het aan moet leggen kan ik je helaas niet vertellen.

condor1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:20

Ok, al 2 positieve reacties, het klink goed. Zeker positief dat het ook droog blijft met zware regenval!

@Jol1 : wat zou een reden zijn om zand te vervangen dan?( Blond )

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:09

Een manegebodem gaat nu eenmaal niet eeuwig mee. Op den duur vervuilt het zand en is dan aan vervanging toe. Ook al haal je de mest er altijd uit, dan nog zul je uiteindelijk je zand moeten vervangen. Normaal gesproken is dat niet zo'n probleem, want het zand kun je altijd wel weer ergens kwijt. Alleen als je tapijtsnippers e.d. of All Weather Tuft gebruikt dan heb je een probleem, omdat het zand dan als "chemisch afval' wordt gezien. Je moet dan bij een afvalverwerker de volle mep betalen en dat kost veel meer dan de aanleg van een nieuwe manegebak. Daarnaast is het in sommige plaatsen niet toegestaan om dergelijke materialen te gebruiken. Je moet voor een nieuwe bak immers een aanlegvergunning hebben.

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:23

Wij zitten er ook aan te denken om tuft in onze bak te gebruiken, we zijn her en der wezen kijken bij anderen en die waren er allemaal vol lof over.
We hebben ook iemand die deze bodem heeft gevraagd over afvoeren. Hij zei, dat de leverancier (all weather tuft) het ook kan hergebruiken. Dat had de leverancier hem in ieder geval destijds gezegd, ong. een jaar geleden.

Maar weet iemand dan het verschil tussen all weather tuft en hippotex?

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:29

ik heb er zelf geen evaring mee, maar wij hebben 2 jaar geleden de bak opgeknap,
en geleijk een nieuwe bodem laten leggen.
we hebben niet voor deze optie gekozen,
omdat het heel duur is om het af te laten voeren als er heel veel verteerde poep en bladeren in ligen.
(dan gaan de ruimtes tussen het zand dicht zitten en kan het water niet meer weg)
Wij hebben nu een bak met zand en hout snippers, moet je zoveel jaar ook vervangen maar is veel goedkoper.

condor1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 20:17

@Sampie: bedankt voor je PB, Haha! !!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:21

Ik heb 3 jaar op deze bodem gereden en ik vind het echt fantastisch! Vrijwel onder alle omstandigheden in te rijden behalve met sneeuw en ijzers.. Voordeel is wel dat het sneeuw sneller weg is. In al die drie jaar heb ik misschien in totaal 1 week niet kunnen rijden. Wat ik wel nadelig vond was dat je handmatig de hoefslag recht moest trekken maar misschien zijn er wel handige hulpmiddelen voor maar ken ik die niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 10:42

@LolaTFB, heb je dat zwart op wit van dat hergebruik? En kan de leverancier dat garanderen? Misschien heeft hij over 10 jaar wel zoveel zand voor hergebruik dat hij niet op dat van jou zit te wachten en dan? Ik heb andere informatie gekregen van een leverancier van tapijtsnippers en deze zei eerlijk dat het afvoeren veel geld kostte. Als alternatief noemde hij het zeven, maar zei erbij dat ook dat erg prijzig is.
Gebroken puin wordt ook hergebruikt, maar weet je wat het kost als je het moet laten afvoeren?

LolaTFB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:20

Jol1 schreef:
@LolaTFB, heb je dat zwart op wit van dat hergebruik? En kan de leverancier dat garanderen? Misschien heeft hij over 10 jaar wel zoveel zand voor hergebruik dat hij niet op dat van jou zit te wachten en dan? Ik heb andere informatie gekregen van een leverancier van tapijtsnippers en deze zei eerlijk dat het afvoeren veel geld kostte. Als alternatief noemde hij het zeven, maar zei erbij dat ook dat erg prijzig is.
Gebroken puin wordt ook hergebruikt, maar weet je wat het kost als je het moet laten afvoeren?

Nope, niet zwart op wit, ik heb het ook maar van horen zeggen. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om er naar te informeren.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:04

Iemand een idee of dit ook in België te verkrijgen is? Ergens een website?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:13