Gedragsverandering na verhuizing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniicka_x

Gedragsverandering na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:27

Hoi allemaal!

Eind september zijn wij verhuisd naar een nieuwe stal. Sinds een paar weken staat hij natuurlijk in de wei, eerst met een paard die tegelijk met hem is verhuisd en waar hij op de oude stal ook mee in de wei stond. Maar na een paar dagen begon mijn paard ineens te bijten eerst kleine wondjes maar de plekken werden steeds groter. Toen hebben wij voorgesteld zet hem maar in een grote groep want dat is hij gewend, op de oude stal stonden ze met een stuk of 12 ruinen in een wei dus dat leek mij de oplossing. Gisteravond was ik na 8 dagen weer voor het eerst op de stal omdat ik op vakantie geweest was en nu hoorde ik van de staleigenaar dat mijn paard zomaar naar andere paarden bijt. En volgens hem is het geen spelen meer. Nou weet ik dat hij wel erg dominant is naar anderen maar dit heeft hij nog nooit gedaan, ook ik hem geen problemen met hem maar andere accepteerd hij moeilijk. Hij staat nu tijdelijk alleen om te kijken hoe het dan gaat maar dan is hij erg onrustig.

Kent iemand dit probleem of weet iemand een oplossing dan zou ik dat graag horen.... Zelf heb ik dit nog nooit mee gemaakt eerder heeft mijn paard dit dus nog nooit gedaan.

Groetjes Annicka.

Anniicka_x

Re: Gedragsverandering na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:36

niemand??

bulthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:52

Ik heb dit ook ooit mee gemaakt, mijn paard moest toen verhuizen van zeer veel vrijheid naar beperkte vrijheid. Hij werd er verschrikkelijk zuur en onplezierig van. Blijkbaar gaat er heel veel om in zo'n paardenhoofd waar wij niet eens bij stil staan. Probeer voor je paard zoveel mogelijk regelmaat te creeren en een dagelijkse ritme, geef hem de nodige leiding vanuit jou vandaan en doet moet de stal eigenaar ook doen. Blijkbaar is jou paard echt even helemaal in de war en dat uit hij door te bijten. Eigenlijk is het best sneu voor hem, een paard bijt niet zomaar namelijk daar wil hij iets mee zeggen. Zet hem tijdelijk in de wei naast de andere paarden totdat alle rust in hem zelf is weder gekeerd en zet hem een paar weken later pas bij de paarden in de wei waar hij naast staat. Met rust en vertrouwen komt vast alles weer goed, niet gaan slaan of schoppen of boos worden, kijk eerst eens waarom hij zo doet...snapje?

Succes groetjes,
Petra

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:08

bulthuis schreef:
Ik heb dit ook ooit mee gemaakt, mijn paard moest toen verhuizen van zeer veel vrijheid naar beperkte vrijheid. Hij werd er verschrikkelijk zuur en onplezierig van. Blijkbaar gaat er heel veel om in zo'n paardenhoofd waar wij niet eens bij stil staan. Probeer voor je paard zoveel mogelijk regelmaat te creeren en een dagelijkse ritme, geef hem de nodige leiding vanuit jou vandaan en doet moet de stal eigenaar ook doen. Blijkbaar is jou paard echt even helemaal in de war en dat uit hij door te bijten. Eigenlijk is het best sneu voor hem, een paard bijt niet zomaar namelijk daar wil hij iets mee zeggen. Zet hem tijdelijk in de wei naast de andere paarden totdat alle rust in hem zelf is weder gekeerd en zet hem een paar weken later pas bij de paarden in de wei waar hij naast staat. Met rust en vertrouwen komt vast alles weer goed, niet gaan slaan of schoppen of boos worden, kijk eerst eens waarom hij zo doet...snapje?

Succes groetjes,
Petra
heel erg bedankt! nee schoopen zou ik nooit doen.. ik wist ook niet wat me overkwam...

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:08

Anniicka_x schreef:
bulthuis schreef:

Succes groetjes,
Petra
heel erg bedankt! nee schoppen, slaan of boos worden zou ik nooit doen.. ik wist ook niet wat me overkwam...

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:56

het kan ook zijn dat die het gewoon naar zn zin had op die andere stal en dat die nu zoiets heeft van ik hoef geen nieuwe paarden te leren kennen maar na een tijd houden ze daar me op! (het heeft ook vaak te maken met een bang paard)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:19

Hij moet in de nieuwe kudde een plekje veroveren in de rangorde, omdat jezelf al zegt dat hij van nature graag hoog in rang staat moet hij dus zijn mannetje staan om boven aan te komen, vaak duurt het even maar uiteindelijk zal ook hij zijn plaatsje veroveren en keert de rust vanzelf weer

succes