paard wennen aan stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dupke

paard wennen aan stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:15

Heeft iemand enig idee hoe ik het beste mijn paardje kan laten wennen aan zijn nieuwe stal?
Nu staat hij continu buiten, dag en nacht. Zo staat hij sinds een paar maanden. Daarvoor stond hij bijna niet buiten en stond vaak met wat anderen in een binnenbak.

Nu binnenkort komt hij thuis te staan, dat was eerder nog niet mogelijk omdat de stallen nog gebouwd moesten worden. Nu het zo warm was heb ik hem een paar weken geleden even naar huis gehaald (loopafstand van zijn weitje nu) en heb hem in zijn box gezet. AQnderhalf uur later ben ik gaan kijken en was hij helemaal over de zeik en angstig.

Het gaat hier om een shetlander van 2 jaar, hij heeft een eigen stal van 4 meter bij 2.7 meter, naast hem zijn nog twee boxen, maar die zijn nog leeg, dus hij was het enige paardje daar.

Nu wil ik straks dat hij 's nachts binnenstaat, maar hoe kan ik hem wennen aan zijn stalletje zodat hij zich niet zo druk maakt en het een fijune plek gaat vinden?

Tempus_Fugit

Re: paard wennen aan stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:18

ben je van plan hem alleen te laten staan, als hij thuis staat?
dan vind ik het niet vreemd dat hij zo over de zeik is. hij is normaal gewend (zeg je) met andere paarden te staan.
dus toch maar een vriendje voor hem zoeken.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:20

mischien is die stal iets te groot voor één shetje, kan je shet wel naar buiten kijken in die box(door tralies ofzo)
(anders zou ik het niet weten)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:21

Eens met eerste reactie, heel erg logisch dat hij zijn kuddegenoten mist! En kon hij wel naar buiten kijken, of zag hij alleen maar 4 muren om zich heen (omdat hij zo klein is)? Want dat lijkt me ook niet zo fijn.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:30

Hij kan naar buiten kijken, de box heeft een deelbare paardendeur maar het onderste gedeelte is natuurlijk te hoog voor hem om overheen te kijken. We hebben voor hem dus een kleiner schot gemaakt dat we in de deuropening schuiven zodat hij er wel overheen kan kijken.

Hij gaat zeker niet alleen staan. We willen binnen enkele maanden een paard erbij kopen en het is de bedoeling dat hij samen met dat paard de wei deelt en dit paard komt naast hem te staan in de andere box.

Hij staat nu met een drachtig merrietje en zij mogen elkaar nou niet echt. Ze zijn niet echt lief voor elkaar maar aangezien ik niet wilde dat hij alleen zou staan hebben we ze toch zolang als nodig samengezet in de wei (met schuilstalletje).

Dat de stal wat groot is klopt, maar hier hebben we bewust voor gekozen. Hij kan dan straks lekker gaan liggen en kan zich wat vrijer bewegen in de stal als zij eens niet de wei op kunnen of 's nachts.

Nu blijft hij totdat alles thuis klaar is op het weitje met de merrie, als dan straks het paard gaat komen gaat de merrie weer naar haar eigenaar en komt mijn paardje ook thuis te staan bij het paard. Hij is nooit zo onder de indruk van veranderingen in zijn situatie, maar reageerde niet best op zijn tijd in de stal.
Hoe kan ik hem straks het makkelijkst eraan wennen zodat het voor hem geen tot weinig stress oplevert?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:24

dupke schreef:
Hij staat nu met een drachtig merrietje en zij mogen elkaar nou niet echt. Ze zijn niet echt lief voor elkaar maar aangezien ik niet wilde dat hij alleen zou staan hebben we ze toch zolang als nodig samengezet in de wei (met schuilstalletje).

Dat de stal wat groot is klopt, maar hier hebben we bewust voor gekozen. Hij kan dan straks lekker gaan liggen en kan zich wat vrijer bewegen in de stal als zij eens niet de wei op kunnen of 's nachts.

Nu blijft hij totdat alles thuis klaar is op het weitje met de merrie, als dan straks het paard gaat komen gaat de merrie weer naar haar eigenaar en komt mijn paardje ook thuis te staan bij het paard. Hij is nooit zo onder de indruk van veranderingen in zijn situatie, maar reageerde niet best op zijn tijd in de stal.
Hoe kan ik hem straks het makkelijkst eraan wennen zodat het voor hem geen tot weinig stress oplevert?

Ook al is hij geen dikke maatjes met de merrie waar hij nu bij staat, dan nog vind ik het niet gek dat hij heftig reageert als hij alleen gezet wordt: kudde-instinct is kudde-instinct.
Ik denk eigenlijk dat het probleem over zal zijn zodra een ander paard naast hem in de stal komt, en dat je hem dus nu eigenlijk niet hoeft te laten wennen aan de stal. Overigens: super dat je zo'n grote stal hebt! Een stal kan toch niet té groot zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:40

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je je shet nu opeens z'n vrijheid wilt ontnemen door hem voortaan 's nachts op te sluiten in een stal. Verward
Laat hem toch lekker buiten lopen, ook straks met z'n nieuwe maatje.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:08

Ik heb helaas niet voldoende gras om een shet en een rijpaard samen dag en nacht buiten te laten. Vandaar dat ze 's nachts naar binnen gaan en overdag in de wei of bak zijn.

Ik voel het dus ook niet zo alsof ik hem zijn vrijheid ontneem en opsluit, ik denk dat hij het heel goed heeft op deze manier. Er zullen genoeg paarden zijn die kwalitatief een minder leven hebben dan ik hem te bieden heb.....

Ik wil dadelijk de stress voor hem beperken en wilde daarom graag weten hboe ik het wennen aan de stal het beste aan kan pakken. Ik heb al veel opties gehoord, zoals mest van hem in zijn stalletje leggen e.d. Maar meer/betere tips zijn altijd welkom.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:59

Als je niet genoeg gras hebt kan je ze 's nachts toch in de bak zetten met hooi (want het is slecht voor hun maag en spijsvertering als ze zonder eten staan). Ik snap niet dat je je paarden opsluit, als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te laten.

In de bak hebben ze altijd nog meer bewegingsvrijheid dan in een stal.

Overweeg ook eens om je paarden tijdens de zomermaanden bij een boer op een weiland te stallen, dan heb je zelf genoeg gras voor het voor en najaar.

Je kan ook nog een klein stukje weiland afzetten wat ze dan helemaal kaal eten tot op de millimeter, hier gooi je ze dan 's nachts op met een halve baal hooi.

Je stal kan je beter ontruimen en als hooi opslag gebruiken. Stallen zijn niet alleen onnodig, maar ook slecht voor de gezondheid van je paard. Stalpaarden staan onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc. Het paard is van nature gewoon niet bedoeld om lang stil te staan. Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood. Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.

Sommige mensen denken dat hun paard op stal staat omdat hij gewillig meeloopt of zelfs staat te wachten om "naar binnen te mogen". Wat ze vergeten is dat paarden gewoontedieren zijn, en een belangrijke motivatie voor het paard om de stal binnen te gaan is dat hij daar eten krijgt. Bedenk ook maar eens waarom er een grendel zit op de deur van de stal. Als je de deur open laat is de kans groot dat het paard na het eten al heel snel weer buiten staat. Hij kwam dus eigenlijk niet voor de stal, maar voor het eten. Alleen dat gegeven al spreekt toch boekdelen? Wie doe je er een plezier mee een paard op stal te zetten? Blijkbaar niet het paard...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:27

Ts heeft toch niet gevraagd of ze haar paard binnen of buiten moet houden? Met overdag buiten en s nachts naar binnen is niks mis hoor...Belangrijker vind ik het dat hij soortgenootjes om zich heen heeft en daar wordt toch aan voldaan? Mijn paarden gaan ook s nachts naar binnen en krijgen rond 22.30 voor de laatste keer hooi en s morgens om 8 uur ben ik er weer. Gaat prima.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 08:44

Bedankt Sifra.

Ik snap dat mensen die hun paard 100% natuurlijk houden het niet eens zijn met het in de stal houden van paarden 's nachts, maar ik wil hiermee juist problemen voorkomen.
Mijn ponny is aan de zware kant, aangezien hij nog geen 2 is kan ik hem niet overdreven gaan 'trainen' om veel te verbranden. De andere ponny is dit jaar al hoefbevangen geweest en ik wilo dus beide niet continu op het gras hebben (24 uur per dag). Aangezien onze rijbak/paddock nog in aanleg is kan ik ze op dit moment simpel nog niet daarin zetten met een plak hooi. Dit is uiteindelijk wel de bedoeling, maar kan nu dus nog niet.

Ik ben het niet eens met de stelling dat stallen onnodig zijn en slecht voor de gezondheid van paarden. Ik heb niet voor niets voor erg ruime stallen gekozen, dat is bewust met het oog op bewegingsruimte en de mogelijkheid om te kunnen liggen wanneer daar behoefte aan is.

Het was niet mijn bedoeling een discussie op te starten of het wel of niet correct is om paarden wel of niet deels in een stal te houden....
Ik wil enkel weten hoe ik de overgang zo prettig mogelijk kan laten verlopen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:19

Ik snap niet dat je niet zoekt naar een paardvriendelijkere oplossing. Je kan ook een heel klein stukje weide afzetten dat ze helemaal kaal eten en daar 's avonds een plak hooi opgooien.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 10:14

Ik vind een stal geen paardonvriendelijk iets, zeker niet als het om ruime stallen gaat waar ze prima kunnen ligge, eten en drinken.

Ondertussen is het opgelost. Om half 8 's avonds halen we de ponnies op en gaan ze ieder in een stal (bij elkaar was helaas niet mogelijk omdat de mijne dan compleet in elkaar wordt getrapt) en nu staan ze dus naast elkaar. Het gaat prima. Hij maakt zich niet druk en ligt heerlijk te slapen en aan zijn hooi te knabbelen. 'S ochtends gaan ze om 7 uur weer naar de wei en kuren ze zich lekker uit en knuffelen ze wat af.

Het is goed zo, ze zijn tevreden en doen het prima.

Bedankt voor de antwoorden.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:20

het duurt 3 maanden (bij sommige langer ) voor een paard is gewend aan z'n nieuwe stal
mijn paard deed er een half jaar over.
wat kan je doen: geduld hebben en je paard de tijd geven

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:58

regel 1: maak er niet zo'n probleem van Knipoog juist als je zelf ermee aan de gang gaat en moeilijk gaat doen gaan ze stressen.
deurtje open, shetlander erin en deurtje dicht. wat hooi erin gooien en klaar.
laat hem lekker erin staan en op zijn eigen manier wennen en ga niet continue bij de stal kijken.
ik heb hier vaak zat pony's gehad die nog nooit op stal hebben gestaan ( zelfs 1 die al ruim 15 jaar was!) en die heb ik op dezelfde manier eraan laten wennen. nooit problemen mee gehad.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 08:43

z0rr0 schreef:
het duurt 3 maanden (bij sommige langer ) voor een paard is gewend aan z'n nieuwe stal
mijn paard deed er een half jaar over.
wat kan je doen: geduld hebben en je paard de tijd geven

Die van mij doet er nog geen week over Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:58

arno8 schreef:
Als je niet genoeg gras hebt kan je ze 's nachts toch in de bak zetten met hooi (want het is slecht voor hun maag en spijsvertering als ze zonder eten staan). Ik snap niet dat je je paarden opsluit, als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te laten.

In de bak hebben ze altijd nog meer bewegingsvrijheid dan in een stal.

Overweeg ook eens om je paarden tijdens de zomermaanden bij een boer op een weiland te stallen, dan heb je zelf genoeg gras voor het voor en najaar.

Je kan ook nog een klein stukje weiland afzetten wat ze dan helemaal kaal eten tot op de millimeter, hier gooi je ze dan 's nachts op met een halve baal hooi.

Je stal kan je beter ontruimen en als hooi opslag gebruiken. Stallen zijn niet alleen onnodig, maar ook slecht voor de gezondheid van je paard. Stalpaarden staan onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc. Het paard is van nature gewoon niet bedoeld om lang stil te staan. Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood. Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.

Sommige mensen denken dat hun paard op stal staat omdat hij gewillig meeloopt of zelfs staat te wachten om "naar binnen te mogen". Wat ze vergeten is dat paarden gewoontedieren zijn, en een belangrijke motivatie voor het paard om de stal binnen te gaan is dat hij daar eten krijgt. Bedenk ook maar eens waarom er een grendel zit op de deur van de stal. Als je de deur open laat is de kans groot dat het paard na het eten al heel snel weer buiten staat. Hij kwam dus eigenlijk niet voor de stal, maar voor het eten. Alleen dat gegeven al spreekt toch boekdelen? Wie doe je er een plezier mee een paard op stal te zetten? Blijkbaar niet het paard...

Nou dupke, hier kan je het mee doen.
Als je dit leest zijn 95% van de paardenbezitters zeer slecht voor hun paarden want de meesten gaan 'snachts naar binnen, we leven niet meer in de oertijd waar de paarden zich maar moesten redden buiten bij weer en wind. Erger vind ik het voor de paarden die helemaal nooit in de wei komen.
Wat dupke doet is helemaal niet erg en logisch dat ze het land wil sparen, beter alleen overdag naar buiten dan helemaal niet. Trouwens met al die idioten die hier in Nederland rondlopen en paarden mollesteren, ik moet er niet aan denken dat mijn paard 'snachts buiten staat.
Dupke veel plezier met je shet in haar lekker ruime box 'snachts en straks met je nieuwe paard, dat ze het maar goed samen kunnen vinden.

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:58

het duurd altijd ff vordat ze echt gewend zijn, maar bijvoorbeeld wat hooi in de stal en beginnen met een half uurtje ofzo en er bij blijven, hij kan ook een vriendje missen.

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:51

Ik zou m niet gelijk alleen laten in die stal. Eerst daar eens rustig poetsen, zodat jij m op zn gemak kan stellen dat het daar niet eng is zegmaar. Dan zorgen dat er wat hooi ligt om te knabbelen, of liksteen of wat dan ook wat voor afleiding kan dienen. succes, leuk je paarden bij huis:)

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 09:27

Bedankt mensen voor de leuke berichten!
Het gaat erg goed, 's avonds gaat hij naar zijn stalletje en 's ochtends weer naar de wei. Zijn vriendinnetje in de stal naast hem en ze doen het super!
Beiden liggen ze veel en rollen zelfs. Ze krijgen hun eten daar, hun hooi en liksteen en volgens mij vinden ze het prima! Geen gestamp of gehinnik en uitgeruste paardjes. Ik ben ook veel rustiger, het idee dat ze 's nachts niet in het pikkedonker en de regen lopen is erg fijn!

Bedankt!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:29

kun je niet wachten totdat het paard gekocht is en ze dan samen binnen zetten
zijn ze vaak toch stuk rustiger dan als ze ineens alleen te staan komen

edit, zie net dat er al ander bijstaat, fijn dat u goed gaat allemaal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:10

marietje27 schreef:
Nou dupke, hier kan je het mee doen.
Als je dit leest zijn 95% van de paardenbezitters zeer slecht voor hun paarden want de meesten gaan 'snachts naar binnen, we leven niet meer in de oertijd waar de paarden zich maar moesten redden buiten bij weer en wind. Erger vind ik het voor de paarden die helemaal nooit in de wei komen.
Wat dupke doet is helemaal niet erg en logisch dat ze het land wil sparen, beter alleen overdag naar buiten dan helemaal niet. Trouwens met al die idioten die hier in Nederland rondlopen en paarden mollesteren, ik moet er niet aan denken dat mijn paard 'snachts buiten staat.
Dupke veel plezier met je shet in haar lekker ruime box 'snachts en straks met je nieuwe paard, dat ze het maar goed samen kunnen vinden.

Oertijd? Die van mij staat dag en nacht buiten op een plek waar geen mens zomaar kan komen. Daar heb ik ook speciaal naar gezocht. Hij heeft begin dit jaar eens 4, 5 dagen op stal gestaan wegens een blessure, maar hij was doodongelukkig op zijn ruime stal. Hij vindt het heerlijk om in weer en wind buiten te staan in zijn vaste kudde, bij zijn vriendjes. Je had 'm moeten horen hinniken in die paar dagen op stal. Hij miste ze echt en snapte er niets van. Als een paard echt gewend is om buiten te staan, is zo'n nieuwe plek ook behoorlijk stressvol. Daarbij is het een Shetlander, dat zijn helemaal paarden die naar mijn idee buiten horen en niet op stal.

Mijn paard is nog steeds een 'wild' dier met enorme behoeftes als veel bewegen, spelen, grazen, sociaal contact. Het is geen barbiepaard, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:27

De keuze voor 's avonds en 's nachts op stal, begrijp ik nog steeds niet.
Er is niet genoeg grond/ruimte (weide). Wel wordt een rijbak/paddock aangelegd, waar de paarden imo ook prima de nacht door kunnen brengen. Ook zijn er stallen gebouwd (ieder paard in z'n eigen hokje), terwijl een (gezamenlijke) loopstal of afdak ook had kunnen volstaan.
Er is gewoon niet echt gedacht vanuit het paard, ookal is het goed bedoeld.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:20

Waarom zou je je paard uberhaupt op stal willen zetten. Behalve dat het niet natuurlijk is, bezorg je jezelf ook nog onnodig werk: uitmesten, binnen en buiten zetten.

Als je je paard gewoon lekker buiten kan zetten in een paddock of wei.

Rijbanen schijnen ook belangrijker te zijn dan de huisvesting. Kijk maar naar de FNRS 'sterren' voor maneges, daar kijken ze alleen naar faciliteiten voor ruiters, niet hoe de omstandigheden zijn voor paarden.

'Onze paarden kunnen niet buiten want er is geen ruimte'

maar ondertussen ligt er op zo'n pensionstal wel: een 20 x 60 rijbaan, een losgooibak en een 2 longeercirkels....?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:22

Precies, Arno8, helemaal mee eens.
Maar dat willen ze niet horen, hoor, helaas voor de paarden.... Huilen