per juni 24/7 weidegang, tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa20

per juni 24/7 weidegang, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:08

hallo,
Vanaf 1 juni is het de bedoeling dat mijn nprs d/e pony 24/7 ( in een koppel van 5)op de weide gaat lopen tot okt/nov.Momenteel loopt hij al van 7.30-15.00 op de weide en krijgt hij 2x daags kuil(1 kilo) en 2 keer daags 1/8 kilo brok( of te wel een handje brok) en een handje Naff compleet plus extra.Hier doet hij het prima op, is wel wat aan de dikkere kant omdat hij sinds begin april op de weide staat.Hij is nog nooit hoefbevangen geweest en dat wil ik ook graag voorkomen.
Omdat het voor mij en voor hem nieuw is zo lang op de weide wil ik graag wat tips over het volgende:

1. Is het nog verstandig om nog brok te geven of kan ik ook eventueel over op andere voeding.kruidenmusli/koeken/mineralenbrokjes.Ik zat eigenlijk te denken om alleen te voeren als ik heb gereden/andere arbeid met hem heb gedaan.Wat zouden jullie geven aan een epony en waarom en hoeveel?

2. Ik neem aan dat ik hem elke dag wat langer in de wei zou moeten laten maar heeft iemand een idee over de termijn waarin dat moet gebeuren. De doelstellling kan zijn om al half mei gedurende 2 weken elke dag een uur langer. En moet ik dan zorgen dat ik veel met hem rijdt om hoefbevangenheid te voorkomen?

3.Àls hij een langere periode 24/7 op de weide staat is het dan verstandig om elke dag te rijden of is hij zo gewend dat het gevaar voor hoefbevangeheid is geweken.en ik gerust hem een weekje kan laten staan als ik op vakantie zou gaan.
(ik rijd in principe 4/5 dagen in de week waarvan 2 uur per week les, springles en dressuurles)

4. Hoe reageerden jullie paarden toen zij 24/7 op de weide gingen.Kijken ze nog op en om als jullie de wei in lopen of raken ze verwilderd Haha!

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
gr mel

talita

Re: per juni 24/7 weidegang, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:18

die van mij staan ook 24/7 op het land.
ik heb voor die tijd het kracht voer afgebouwd en toen ze er in stonden geen krachtvoer meer gegeven.
nu staan ze 2 a 3 uur per dag in wat hoger gras en de rest op een stuk waar wel gras staat maar moeten ze moeite voor doen ze zien er goed uit worden zo niet heel erg dik terwijl ik er ook 2 heb die van 1 gras spriet 100 kilo aan komt.
ik rij 3 a 4 keer per week
en af en toe krijgen ze wat slobber of een handje brok gewoon voor het lekkere

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:29

1. als je paard dik genoeg is, en energie genoeg heeft, is het handig om bijvoorbeeld alleen een vitaminen/mineralensupplement te geven. Pavo vital gebruik ik en je hoeft er maar een klein handje van te geven om alles binnen te krijgen (50 gram per dag is de dosering voor een pony geloof ik) en is in verhouding stukken goedkoper dan de pavokoeken.

2. Wij hebben de paarden hier vrij vlot laten wennen van een uurtje tot een paar uurtjes tot de hele dag en toen eigenlijk gelijk naar dag en nacht.
Wel hebben we steeds de hoeveelheid gras proberen te beperken met stripbegrazing en kleine stukjes wei. We voeren nog steeds wat hooi bij en dit eten ze graag (per paard ongeveer 1 tot 2 plakken per dag)

3. De paarden worden hier niet dagelijks gereden en het hangt van je paard af hoeveel beweging die nodig heeft om niet moddervet te worden, maar hier worden ze er niet hoefbevangen van als er even niet gereden wordt Knipoog

4. Mijn pony staat al een paar jaar 24 uur op de wei in een groepje, hinnikt nog altijd als ik kom, loopt op me af, kijkt me na als ik wegga, blijft om ons heen dralen als we de wei uitmesten... Dus verwilderen? Nee Tong uitsteken Haha!...
Ook de andere paarden hier zijn nieuwsgierig en sociaal en komen een aai of wat lekkers halen. Geen problemen met vangen Knipoog

Als het klikt met de andere paarden zal dit voor je paard vast een heerlijk vrije zomer worden!
Succes!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:37

Ik vind wel dat je erg veel voert voor een paard/pony die op de wei staat. Mijn fjord en shet staan 24/7 op de wei. Allebei krijgen ze een halve pavokoek en mn fjord krijgt een beetje slobber na het werken en af en toe iets lekkers zoals een appel/peen. Verder krijgen ze niets.
In de winter staat mn fjord 's avonds op stal. Hij krijgt van mij 's ochtends een handje Pavo Liga en 's middags een handje muesli. Verder krijgt hij heel veel hooi omdat hij anders al het stro opeet. Gelukkig is bij ons het weiland erg schraal.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:56

24/7 in het land => paard is er superblij mee.
Krijgt elke dag gewoon standaard kilo'tje biks.
Heeft onbeperkt kuil staan..
Krijgt vers gras bijgevoerd.

Nee, ik wil niet anders meer Knipoog