Vanaf 1 juni is het de bedoeling dat mijn nprs d/e pony 24/7 ( in een koppel van 5)op de weide gaat lopen tot okt/nov.Momenteel loopt hij al van 7.30-15.00 op de weide en krijgt hij 2x daags kuil(1 kilo) en 2 keer daags 1/8 kilo brok( of te wel een handje brok) en een handje Naff compleet plus extra.Hier doet hij het prima op, is wel wat aan de dikkere kant omdat hij sinds begin april op de weide staat.Hij is nog nooit hoefbevangen geweest en dat wil ik ook graag voorkomen.
Omdat het voor mij en voor hem nieuw is zo lang op de weide wil ik graag wat tips over het volgende:
1. Is het nog verstandig om nog brok te geven of kan ik ook eventueel over op andere voeding.kruidenmusli/koeken/mineralenbrokjes.Ik zat eigenlijk te denken om alleen te voeren als ik heb gereden/andere arbeid met hem heb gedaan.Wat zouden jullie geven aan een epony en waarom en hoeveel?
2. Ik neem aan dat ik hem elke dag wat langer in de wei zou moeten laten maar heeft iemand een idee over de termijn waarin dat moet gebeuren. De doelstellling kan zijn om al half mei gedurende 2 weken elke dag een uur langer. En moet ik dan zorgen dat ik veel met hem rijdt om hoefbevangenheid te voorkomen?
3.Àls hij een langere periode 24/7 op de weide staat is het dan verstandig om elke dag te rijden of is hij zo gewend dat het gevaar voor hoefbevangeheid is geweken.en ik gerust hem een weekje kan laten staan als ik op vakantie zou gaan.
(ik rijd in principe 4/5 dagen in de week waarvan 2 uur per week les, springles en dressuurles)
4. Hoe reageerden jullie paarden toen zij 24/7 op de weide gingen.Kijken ze nog op en om als jullie de wei in lopen of raken ze verwilderd
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
gr mel