Biks of koeken of multivit.?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Biks of koeken of multivit.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:18

Ik weet echt niet meer wat ik moet nemen hoor. Mijn Shetlander krijgt tot nu toe gewoon 1 kilo biks per dag. Alleen nou hoorde ik dat je naast je biks + weiland beter ook nog multivit. kan bijvoeren. En weer een ander vertelt me over de Summerfit koeken.

Ik weet écht niet meer wat ik moet nemen. Of toch alle drie? Clown

_Selene

Re: Biks of koeken of multivit.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:02

Summerfit koeken . zijn gewoon bijelkaar geperst gras.
ik geef Selene ook biks en ze staat nu op het land.
in het wild hebben ze geen Summerfit koeken & biks ..
dan moeten ze zelf eten zoeken en dat is meestal gras
groetjes Daphne

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 15:55

Oke. Maar in de natuur worden ze ook niet getraind etc.
Iemand nog een breder antwoord?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:44

Ik zou kijken waar je shet het het best op doet. Ziet hij/zij er gezond uit met wat hij/zij nu krijgt? Dan zou ik het mooi zo blijven doen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:11

In het wild leggen paarden ook elke dag flink wat kilometers af, dus lichte training kan ook prima zonder brok. Een kilo per dag vind ik sowieso erg veel voor een shet, mijn tinker krijgt maar 200 gram per dag. Veel brok in combinatie met veel gras en weining beweging kan ook hoefbevangenheid veroorzaken, shetten zijn daar vaak wat gevoeliger voor.
Als je toch graag iets meer bijvoerd, voor extra vitamines en mineralen, dan zou ik eerder een pavokoek of wat (kruiden)musli voeren.
En inderdaad in de gaten houden hoe je paardje er uitziet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:15

De shetten hier en de anderen krijgen alleen maar hooi, gras( weidegang ) en/of kuil.

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:04

1 kilo vindt ik veels te veel, zelfs KWPN'ers bij ons op de stal krijgen maar een half per dag,
ik zou zeker uitkijken voor hoefbevangenheid.
Die van ons krijgen alleen maar gras, in de winter bijgevoerd met een handje bix en hooi.
Maar wat ik wel weet van die pavo summerfit koeken is dat je er naast niks anders meer moet voeren.
Alles wat een paard nodig heeft zit in zo'n koek ( maar een shet hoeft maar een half volgens mij, staat op de verpakking)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:05

MysticTinker schreef:
In het wild leggen paarden ook elke dag flink wat kilometers af, dus lichte training kan ook prima zonder brok. Een kilo per dag vind ik sowieso erg veel voor een shet, mijn tinker krijgt maar 200 gram per dag. Veel brok in combinatie met veel gras en weining beweging kan ook hoefbevangenheid veroorzaken, shetten zijn daar vaak wat gevoeliger voor.
Als je toch graag iets meer bijvoerd, voor extra vitamines en mineralen, dan zou ik eerder een pavokoek of wat (kruiden)musli voeren.
En inderdaad in de gaten houden hoe je paardje er uitziet.

Daar heb je idd ook weer gelijk in, maar mijn Shetlander heeft opzich een trainings-schema van een normaal warmbloed paard.
Over die kilo, daar zijn de meningen idd over verdeelt. Maar hij heeft op dit momment idd een buikje, alleen hij staat ook weer op dieet. Hij is over het algemeen altijd mooi slank, hij heeft wel van die momenten dat die wat dikker is, maar niet gigantisch.
Van musli worden ze toch ook snel dikker?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:45

Die summerfitkoeken zijn echt bedoelt ter vervanging van biks. 1 koek bevat evenveel vitaminen als een kg biks. dus als jouw pony geen biks krijgt dan kan je hem een halve koek geven en dan ben je er zeker van dat hij alle vitaminen binnen krijgt. voor een shet is 1-2 handjes biks al genoeg om z'n vitaminen binnen te krijgen. dus om naast biks en weidegang ook nog eens summerfit/multivit of andere vitamine te gaan geven is echt overbodig.

En daarnaast vindt ik 1 kg biks en weidegang voor een shet ook belachelijk veel. ondanks dat hij een trainingsschema heeft. mijn fries krijgt max. 500 gram per dag en red het er prima op. ga het eens afbouwen en kijk dan eens hoe je shet het erop doet. de meeste paarden/pony's redden het makkelijk op alleen hooi en gras. biks geef je alleen als je pony het op alleen gras en hooi qua energie niet red. shetten zijn super gevoelig voor hoefbevangenheid. mijn shet staat bijv. alleen maar overdag een paar uurtjes op een kale weide en had toch hoefbevangenheid en was ook spierbevangen. en volgens de dierenarts was zelfs die kale wei een soort snackbar voor mijn shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:49

1 kilo?
dat krijgen de paarden van me van 170 niet eens per dag...

Half summerfit koekje voor een shet en geen brokken Lachen

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:52

Een shetlander is en blijft een shetlander! in mijn ogen is daarom een kilo biks + multivit + pavo summerfit wel heeel erg veel, ik ga er van uit dat hij op het land staat natuurlijk. Onze shets stonden altijd op een kaal landje, en dan kregen ze allebei per dag nog een halve Pavo Summerfit koek. Hier deden ze het super op, ze vonden het heerlijk, het was niet te veel en toch kregen ze genoeg vitaminen en mineralen binnen, dat zit allemaal in die Summerfit koeken. Ik zou jou shet wel eens willen zien! heb je een foto?

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:52

runningkawa schreef:
1 kilo?
dat krijgen de paarden van me van 170 niet eens per dag...

Half summerfit koekje voor een shet en geen brokken Lachen

precies, dat bedoel ik Lachen

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:56

ik zal je shet echt van de biks afzetten, alleen maar gras en een halve Pavo Summerfit per dag, en klaar is kees. wat je nu geeft is voor een shet veel te veel, of hij nu een 'trainings-schema van een warmbloed' heeft of niet. Een shet zit anders in elkaar als een paard, dus ook al doen ze evenveel, shets moeten dan minder voer.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:40

Zoals ik al zei, daar zijn de meningen over verdeelt. En hij krijgt nu zowiezo gewoon minder.
Hij staat op de weide ja, vrij kaal, en daar krijgt die om de zoveel tijd stukje bij. Om hem netjes op gewicht te houden.

Ik voer gewoon Subli en daar heb ik nooit van gemerkt dat die daar ooit dikker van werd.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:00

Die van mij staan op een super kale weiden waar ze toch nog lekker kunne rennen als ze dat willen.
En krijgen geen bix.
Ze kijrgen wel Muesli zonder toegevoegde suikers en vetten.
Maardaar krijgen ze ook weinig van, dat is meet even een lekker hapje voor ze als ik langskom, of als ze hebben gewerkt:).
En voor de rest krijgen ze soms hooi.

En een kilo bix idd vind ik ook erg veel Lachen

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:03

nikkiej_86 schreef:
Die van mij staan op een super kale weiden waar ze toch nog lekker kunne rennen als ze dat willen.
En krijgen geen bix.
Ze krijgen wel Muesli zonder toegevoegde suikers en vetten.
Maardaar krijgen ze ook weinig van, dat is meet even een lekker hapje voor ze als ik langskom, of als ze hebben gewerkt:).
En voor de rest krijgen ze soms hooi.

Heb eerder 1 hoefbevangen gehad ( en men anders het heeft het ook licht gevoeld)en wil dat nooit weer meemaken.
Dus lekker op een klein stukje land met wat hooi zetten als je je shet slanker wilt hebben.
En veel met zen wandelen Haha! Dat doe ik dan tenminste Lachen

En een kilo bix idd vind ik ook erg veel Lachen

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:04

Ho ik zou em editen maar heb gequote Bloos
Sorry Bloos

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:20

Het is niet aanvallend bedoeld ofzo hoor TS! ik geef gewoon mijn mening.

Een shet hoefd er ook niet zowiezo dik van te worden, mss heeft hij nu wel gewoon een overschot aan energie/vitaminen/mineralen/cholesterol/weetikwat in zijn lichaam.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:21

de koeken zijn ipv brok..
dus een aanvulling op ruwvoer dieet waar geen extra energie eiwitten etc inzitten, maar wel vitamines en mineralen
i koek is kwa vit/min twee kg brok
je kunt dus als bijvoeding een halve koek geven naast het gras .. en geen brok
zou een shet het prima op moeten doen

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:29

In de pavo koeken zit alles wat een paard nodig heeft, het is speciaal ontworpen voor fjorden en haflingers die van niks dik worden.In zo'n koek zit ook geen eiwit dus het zou een betere vervanging aan voer zijn dan wat je nu geeft, een kilo biks en weidegang ,op den duur zal je pony daaraan hoefbevangen worden.Dus mijn advies is stoppen met die biks en geef hem in plaats van biks die halve pavokoek! Knipoog

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 12:36

Bedankt hier heb ik wat aan.
Ik weet genoeg.