wei opdelen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivanhoo

wei opdelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 18:29

Wij hebben een weioppervlak van ongeveer anderhalve hectare en ik heb 1 paard en 1 D-pony en een B-ponytje. Nu zijn we aan het twijfelen of we de weide zullen verdelen in 3 delen (om het hele jaar door gras te hebben), of dat we hem gewoon helemaal open houden met als gevolg dat het gras genoeg tijd heeft om aan te groeien. Het is wel de bedoeling dat de paardjes dag én nacht buiten staan, dus er wordt continue begraasd.

Het liefst houden we de hele wei open, alleen weten we niet of dat de paarden het kaal zullen eten, of dat de oppervlakte dusdanig groot is, dat er toch wel gras zal staan het hele jaar door. Wie heeft hier ervaring mee?

Hoe zit het precies met de mogelijkheid op hoefbevangenheid, als de paarden (uiteraard na een wenningsperiode) continue gras ter beschikking hebben? Is dit dan alsnog teveel ook al zijn ze er dan aan gewend? We hebben wel speciaal paardengras laten zaaien wat minder hard groeit en minder eiwitten bevat dan "normaal" gras. De paarden krijgen dan nog een mineralenblok en hooi bijgevoerd, maar ik wil dan bij voorkeur helemaal stoppen met krachtvoer, gezien de hoeveelheid gras en hooi die ze in 24 uur naar binnen werken. Heeft iemand hier ideeen over, of ervaring mee?

Groetjes Jolanda

friesiszwart

Re: wei opdelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:32

Ik zou zeker percelen maken. Indien je alles geeft komen er een heleboel poepplaatsen op het land en hebben zij op een gegeven moment niet voldoende gras meer. Ook ziet het land er op een gegeven moment echt verwaarloost uit.
Indien je kleine percelen maak en regelmatig een draad verzet hou je vers gras voor de paarden. Kun je ook nog hooi winnen. en de poepplaatsen bijmaaien. Het land ziet er verzorgt uit en je hebt meer dan voldoende voeding voor je paarden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:36

Wij hebben 1 ha waarop ook de bak ligt en hebben dat in 2 percelen verdeeld. 's Avonds haal ik de paarden altijd naar binnen (2 arabieren en 2 shets) en ik had vorig jaar zoveel gras dat ik in het najaar nog heb moeten laten maaien.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:59

Op zich is het wel de bedoeling dat om de dag, de poep eruit wordt gehaald. Dus er ontstaan geen grote poepplekken ofzo. Wanneer ze op een kleiner stuk staan, wordt er meer poep op een kleiner stukje land gedropt, waardoor ze naar mijn idee veel sneller rondom de poep moeten gaan grazen, terwijl dit bij één grote wei niet zal gebeuren, omdat ie gewoon heel groot is voor 3 paardjes. Op de plaatsen waar ik de poep heb weggehaald zal het gras wat harder gaan groeien.

Als ik het berichtje van Jol1 lees, dan heb ik het idee dat de 3 van mij ( 1 paard en 2 pony's) onze anderhalve hectare niet bij gaan houden, zelfs niet als ze 's nachts buiten staan. We hebben wel speciaal paardengras laten zaaien. Hier zit minder eiwit in, en het groeit veel langzamer dan "normaal" gras. Daarnaast heeft het een lager "knooppunt" vanwaar het gras weer nieuwe sprietjes maakt, waardoor het gras minder snel beschadigd wanneer het te kort wordt afgegraasd. Maar ik heb dit gras pas net (ze kunnen er waarschijnlijk pas over anderhalve maand op), dus ik weet nog niet hoe het in de praktijk zal gaan met de begrazing ervan. Maar misschien kunnen ze het door dit langzaam groeiende gras wel makkelijker bijhouden... En anders kunnen er ook nog schaapjes bij eventueel.
Op zich zou ik het erg leuk vinden als ze in een gekke bui, gewoon heel de wei rond kunnen crossen en bokken enzo...
Ik moet er nog even over nadenken hahaha.
Zijn er ook mensen die hun paarden wel op een enorme wei hebben staan, dag en nacht? En hoe bevalt hun dit?

Groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:00

1,5 hectare voor 3 paarden?
Dat zou ik sowieso inkorten
Daar staat toch veels te veel gras op? Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:14

Het hangt maar net van het karakter van je paard af of het wel of niet te veel is. Mijn KWPN'er staat al bijna 15 jaar dag en nacht buiten en had tot vorige zomer ook gewoon continue de beschikking over bijna 7000m2. Hooi had ze ook gewoon vrij de beschikking over (gemiddeld 85 pakken in de opslag) en ze heeft er nog nooit een dag last van gehad. Wel bestaat de kans dat je paardjes het niet bij kunnen houden en dat je dus wel moet maaien, dat was tenminste bij mij het geval bij 1 paard op 7000m2.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:50

Ik vind het erg fijn als ik ze lekker de ruimte kan geven zodat ze kunnen rondrennen en bokken. Het is inderdaad veel gras, maar dit gras groeit veel langzamer dan ander gras. Mochten ze het niet bij kunnen houden kwa begrazing, dan kunnen er altijd nog schaapjes bij, of er moet gemaaid worden. Dat is op zich geen probleem. Het gaat mij erom, dat ze geen extra risico lopen kwa wormbesmetting. Mochten ze toch te dik worden, dan kan ik ze later altijd nog op een apart stuk zetten. Zolang ze van de hoeveelheid gras die ze 24 uur ter beschikking hebben maar niet hoefbevangen worden. Ik weet niet in hoeverre dit gebeurt als ze allemaal gewend zijn aan gras? In de natuur eten ze natuurlijk ook bijna aan een stuk door gras zonder hoefbevangen te raken. Is dit bij onze "niet wilde" paarden ook nog mogelijk?

Het liefst geef ik ze namelijk één grote weide, met daarin een leuke speelberg, een waterpoel, en een aantal bomen voor schaduw. Ze hebben ook ieder een eigen inloopstal voor beschutting. Als ik aparte delen zou doen, zouden ze niet altijd gebruik kunnen maken van deze dingen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Jolanda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:57

Ik dacht dus ook zo, het eerste jaar dat ik de paarden aan huis had.
Lekker 24/7 buiten, plek genoeg, gras genoeg en kort wel in als ze te dik worden.
Maar dan ben je te laat ben ik achter gekomen Lachen

Kawa werd dik, ik ben de wei in gaan korten, maar voordat hij dat ingekorte stuk weer op had was hij nog veel dikker en hij is dus licht hoefbevangen geweest.
En dat voor een paard van 165, dus eigenlijk minder risico dan een pony. (en hij heeft altijd in de wei gelopen, dus was gras gewend)

Nu zorg ik dat ik in de lente al snel de wei ingekort heb, schat zo'n 3500 m2 dat ze hebben.
Dat hebben ze dan mooi op lengte en daar geef ik als ik het nodig vind elke dag een strookje gras bij.
Dan hebben ze toch ruimte om te spelen, maar ik kan toch bepalen hoeveel ze eten.

Het gras in de natuur is over het algemeen anders als in de wei.
Lopen ze ook ineens weer over stukken waar winig groeit doordat er rotsen zijn enz.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:54

Ik vind het echt geen doen om uit een grote wei elke dag de mest te verwijderen. Stallen mesten is meer dan genoeg. Je kunt toch als je de paarden op een ander stuk zet, de wei slepen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:58

ik heb ook altidj weien op gesplits. mest haal ik eruit en zo kan ik desnoods,als veel te veel gras is van stukje hooi maken.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:16

Ik zou ze zowiezo niet de hele wei geven. Vooral ook de kans op wormbesmetting!(80/85%! draagt wormen van de paarden) Je zou het ook kunnen doen met zulke witte(bij ons teminste) paaltjes die je zo in de grond kan steken. Lintje erom een je heb een weitje. Zo kan je misschien ook nog een stukje hooien.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:34

Geoon doen zoals Runningkawa zegt. Beginnen met een klein stukje en als het nodig is steeds wat meer erbij geven. Zéker in het voorjaar heb je ze heel snel hoefbevangen! Ze hebben in Nederland bijna altijd meer gras dan goed voor ze is.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:48

Ik vind het niet zo'n ramp om de drollen eruit te halen, heb ik ook mijn dagelijkse wandeling gehad haha. Wij hebben zelf geen materiaal om de wei te bewerken, en zouden hiervoor steeds iemand in moeten huren, dat kost gewoon teveel.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:51

In mijn ogen is de wormbesmetting juist kleiner dan wanneer je de paarden in een kleiner stuk wei zet. Dan wordt er veel meer gemest op een klein stuk, waardoor de paarden ook sneller rondom de mest moeten gaan grazen. Terwijl ze in de anderhalve hectare echt de drollen moeten gaan zoeken bij wijze van spreken, en dus ook niet gauw hiermee in aanraking komen waardoor je wormbesmetting juist lager ligt.
Prikpaaltjes hebben we een aantal, die zijn hier inderdaad handig voor.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 17:55

Het gras dat ik heb laten zaaien is een speciaal paardenmengsel waar paarden minder snel hoefbevangen van worden. Er zit minder energie in, en bestaat uit 5 soorten grassen. Dus de kans is wel een stuk kleiner dan wanneer een paard op koeiengras staat ofzo. Dit gras groeit ook langzamer dan ander gras. Ik heb zo het idee dat het verweiden meer tot doel heeft om het gras even rust te gunnen, dan dat de paarden minder gras eten, of zit ik er helemaal naast? Want bij het verweiden geef je je paard steeds een stuk vers gras, waardoor hij alsnog ( net zoals op één grote weide) onbeperkt blijft eten, alleen heb je meer zicht op hoeveel gras hij precies opeet. Tenzij je hem echt schraal moet zetten vanwege te dik zijn, maar dan is onze weide zowieso te groot, als dit nodig zou zijn, en moeten we er hooi van gaan halen. Wat vinden julllie van deze theorie??

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:45

met zoveel land zou ik de graasweitjes nog kleiner (+/- 3000m2 per wei) maken en de rest voor wat hooiland houden Ja kan je na een zomer best met gemak 150 pak afhalen.
mest op de weitjes deels opruimen en laten verslepen en om de 2 weken verweiden. heeft het gras inderdaad rust om te groeien, je hoeft niet met zure koeienstront of kunst te bemesten en de weitjes zijn gemakkelijk bij te houden.

tenminste, als ik zoveel land had, zou ik het zo doen Ja

overigens: ik weet niet wat het uurloon van een buur bij jullie is? hier vragen ze ongeveer 60,- per uur.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:56

De wei waar mijn pony vroeger liep met haar zus en twee paarden was een hectare, en daar werden ze allemaal erg vet van. Het gras was ook geen standaard Engels raaigras, maar bevatte redelijk wat soorten en kruiden. Als ik jou was zou ik dus best bang zijn dat m.n. de pony erg dik wordt en misschien bevangen raakt.

Ik zou het zo doen: beginnen op een relatief klein stuk en elke dag een strookje erbij. De grootte hiervan zou ik aanpassen aan het weer/seizoen: droge zomer= droog stengelig gras=iets meer geven. Vervolgens zou ik ze v.a. half oktober (afhankelijk van het weer natuurlijk en de hoeveelheid gras die er nog staat) op het hele stuk laten tot eind december. Dan een deel afzetten bij de schuilstal en de rest rust geven.
Afhankelijk van de hoeveelheid gras kun je natuurlijk ook nog hooien in de zomer.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:37

Bedankt voor jullie reacties! Wij hebben geen buren hier die sleepmateriaal hebben, die moeten van een aantal kilometer verderop komen, dus dat is toch te prijzig om regelmatig te laten doen. We zijn aan het sparen voor een eigen minitractortje, waarmee we kunnen slepen enzo. Ik heb zoveel verschillende reacties gehad (ook op paardnatuurlijk.nl), dat ik alles even op een rijtje moet gaan zetten. Maar we komen er vast wel uit. We gaan in ieder geval toch wel wat afzetten, misschien wel volgens het padoc paradise systeem.

Groetjes Jolanda

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:46

Ik heb ook 1,5 ha en deze verdeel ik in 3 stukken. Als ik zie dat ze te vet worden blijven ze gewoon langer op een stuk staan of ik zet ze 's nachts in de (zand) paddock, waardoor ze niet 24 uur per dag kunnen vreten. Ze krijgen hier in de zomer geen hooi bijgevoerd.

Voorheen had ik met deze methode zelfs een stuk over waar ik kon hooien, maar dat loont zich niet meer sinds we zelf geen trekker meer hebben. Dan moet ik de buren in gaan schakelen en die doen dat natuurlijk niet voor niets. En zoveel haal je daar niet vanaf dat je het geld er weer mee uitspaart door geen balen te hoeven kopen.

Ivanhoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:56

Ohw dat is ook wel handig om te weten. Wij hebben dat materieel ook nog lang niet, en moeten als we gaan hooien hier ook steeds anderen mensen voor inhuren. Ik zal weleens vragen wat de kosten ervan zijn om te maaien en in pakjes te laten binden.