Shetlander verzorging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyy

Shetlander verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:04

Ik heb 3 verzorgshetlanders :

Voice : 2 jarige merrie, 78 Cm hoog, voskleurig, Maar nu is er een nadeel aan haar!

Met longeren loopt ze af en toe een rondje goed en dan draait ze in een keer om en stijgert ze, ik
weet echt niet hoe ik dit af moet leren?

http://i176.photobucket.com/albums/w175/Amy--Binkie/voicestamboomkeuring003.jpg?t=1177696974

Rozita : 3 jarige merrie, 83 Cm hoog, donkerbruin met zwarte manen.

Ze vraagt constant om aandacht terwijl de andere 2 ook een poetsbeurt nodig hebben, daarom gaat
ze als verveling de andere zitten bijten hoe moet ik dit afleren?

http://i176.photobucket.com/albums/w175/Amy--Binkie/rozitamooi.jpg?t=1177697004

Silvia : 4 a 5 jarige merrie. 88 Cm hoog, bont en superlief, zal nooit wat doen. Maar
ze heeft voor keuringen superlange Manen en een dikke staartpartij, hoe kan ik dit het beste bijhouden?

http://i176.photobucket.com/albums/w175/Amy--Binkie/0012.jpg?t=1177697031

Ze hebben ook alledrie lichte roos ik weet hoe dit weg moet?

En wat is de beste verzorging voor mijn shetjes?

Ik heb Basis brok en Slobber waar ze soms elke dag en soms 1 x in de 2 dagen wat van krijgen, hoe kan ik dit het
beste geven en hebben ze het wel nodig?

Ze krijgen ook elk jaar alledrie een veulen hoe kan ik ervoor zorgen dat moeders en veulens gezond blijven
zowel voor als na de bevalling?

Ze hebben ook altijd vliegendekentjes om is dat erg?
We hebben ook nog vliegendekentjes liggen mogen ze die om??

En wt vinden jullie van de pony's

groetjes P.s wie wil me helpen Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Amyy op 27-04-07 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Re: Shetlander verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 19:07

Voice: niet longeren, 2 is nog te jong. (wordt ze dit jaar 2?)
Rozita: kun je niet afleren heeft met de rangorde te maken Knipoog
Silvia: Veel antiklit in spuiten, werkt super goed!

Amyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 19:13

DeSa schreef:
Voice: niet longeren, 2 is nog te jong. (wordt ze dit jaar 2?)
Rozita: kun je niet afleren heeft met de rangorde te maken Knipoog
Silvia: Veel antiklit in spuiten, werkt super goed!

Ze word volgende week 3:D:D feesiee:P
Oo dat vn rozita wist ik dank je en de anti-klit moet ik dan maar is inkope:P!

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:29

Voice : Niet aan een touw longeren,maar gewoon rondjes laten lopen in een afgespannen stukje.En niet opgeven en blijven doorzetten.
Rozita : Ze wat apart zetten van de andere.
Silvia : Tja,elke dag goed uitkammen,je kan er misschien ook vlechtjes in maken zodat het minder vlug in de knoop schiet?

Amyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 08:56

Weet er ook iemand hoe je de pony het beste kan poetsen enz. vooral als ze in de rui zijn want ik weet nog steeds niet wat de beste verzorging is voor mijn shetlanders?

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 08:59

Met een harde roskam krijg je iig er al veel weg Lachen
En dan tja,een keer heel veel poetsen en dan elke dag goed Knipoog

Amyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 09:03

Zitaa_ schreef:
Met een harde roskam krijg je iig er al veel weg Lachen
En dan tja,een keer heel veel poetsen en dan elke dag goed Knipoog

ja ik sta minsten 2 uur tr poetsen en dan is die wintervacht nog niet schoon Bloos

doe ik dan iets niet goed ofz?
we hebben daar echt honderden borstels ligge,
welke kunnen we het beste gebruiken?
P.S wat vindje jullie vn de fotos Bloos Cheese!

Zitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:14

Snelreiniger kopen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:39

De dikke wintervacht moet je gewoon elke dag even borstelen met een harde roskam, daarmee haal je de modder en klitten eruit. Die borstels zijn meestal van plastic, rubber of metaal, ook de haren. En dan draai je er kleine, snelle rondjes mee, met de klok mee.

Voice
Met longeren loopt ze af en toe een rondje goed en dan draait ze in een keer om en stijgert ze, ik
weet echt niet hoe ik dit af moet leren?

Niet te veel longeren. Zet een stukje af en longeer eens zonder lijn, als ze stijgert dan geef je een tik met de zweep, dat moet ze niet aanleren. En als ze een paar rondjes goed heeft gelopen dan stop je en beloon haar heel goed. Zo'n jong paardje moet je niet meer dan 2 keer per week longeren, en dan niet langer dan 10 minuutjes. En met deze temperaturen zou ik sowieso heel rustig aan doen, en alleen 's avonds laten lopen.
Probeer ook eens wat andere dingen zoals grondwerk. Google eens naar '7 games' van 'Parelli' en probeer dat eens. Dat is een stuk beter om mee te beginnen dan longeren.

Rozita
Ze vraagt constant om aandacht terwijl de andere 2 ook een poetsbeurt nodig hebben, daarom gaat
ze als verveling de andere zitten bijten hoe moet ik dit afleren?

Consequent zijn. Als ze vervelend doet dan zeg je eerst duidelijk 'NEE!' en doet ze het weer dan geef je een flinke tik. Je moet even laten weten wie de leider is. Geef ook iets tegen de verveling. Een grote bal om mee te spelen, of een plak hooi een stukje verder.

Silvia
Maar ze heeft voor keuringen superlange Manen en een dikke staartpartij, hoe kan ik dit het beste bijhouden?

Cowboy Magic Detangler, dat is echt superspul! Een klein beetje in de manen uitwrijven en de klitten glijden er bijna vanzelf uit. Echt super. Bij elke westernwinkel te koop en ook op internet.

Ze hebben ook alledrie lichte roos ik weet hoe dit weg moet?
Die schilfertjes komen door een droge huid. Je kan ze eens wassen met paardenshampoo. Ik gebuik zelf badedas, dat ontsmet en ruikt heerlijk.

Ik heb Basis brok en Slobber waar ze soms elke dag en soms 1 x in de 2 dagen wat van krijgen, hoe kan ik dit het
beste geven en hebben ze het wel nodig?

Brok is eigenlijk niet nodig, alleen als ze hard gaan werken. Slobber eigenlijk ook niet, maar dat kan ook geen kwaad. Wat je wel zou kunnen voeren is een stukje pavokoek elke dag, daar zitten alle vitamines en mineralen in die ze nodig hebben. En een zoutblok ophangen natuurlijk, en genoeg hooi voeren, dat is het belangrijkste.

Ze krijgen ook elk jaar alledrie een veulen hoe kan ik ervoor zorgen dat moeders en veulens gezond blijven
zowel voor als na de bevalling?

Deze vraag kun je beter eens bij fokkerij en afstamming zetten, misschien kom je daar zo'n zelfde vraag tegen.

Ze hebben ook altijd vliegendekentjes om is dat erg?
Ja, dat zou ik zeker niet doen. Je zegt dat ze nog een flinke wintervacht hebben, nou met deze temperaturen is zo'n extra deken veel te veel. En van vliegen zullen ze niet veel last hebben, die komen niet door zo'n dikke vacht heen.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:58

3/2 Jaar is jong om een veulen te krijgen!! Dan zijn ze nog niet uitgepuberd..