Wei bemest, geen regen, wanneer paarden de wei op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Wei bemest, geen regen, wanneer paarden de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 07:36

De wei bij ons stal is zo'n 4 weken geleden bemest. Sinds die tijd is er geen regen meer gevallen. Nu gaan de paarden waarschijnlijk dit weekend de wei op. Kan dit kwaad?
Moet er rekening gehouden met hoe lang de paarden op de wei staan?

shabbay

Re: Wei bemest, geen regen, wanneer paarden de wei op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:43

Is het weiland bemest met koe/varkensmest of kunstmest? In dat laatste geval kunnen ze er niet op als het niet is opgelost. Je zult dan moeten sproeien. Anders verbrand je gras ook sneller. 'Gewone' mest gebruiken wij niet maar hiernaast laten ze dat altijd gewoon liggen en als het gras groeit is het helemaal opgenomen.

Zowiezo als je de paarden weer in het land doet moet je dit opbouwen. Gras in deze periode bevat veel suikers die niet goed zijn voor paarden. Het ligt een beetje aan de voorgeschiedenis van het paard (gevoelig voor hoefbevangenheid e.d.) en aan het gras (staat er veel en lang) maar langer dan een half uur zal ik zeker niet doen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 07:47

Het is denk ik varkensmest. Ik heb het idee dat ik het nog ruik vandaar de vraag. Met opbouwen zijn we al bezig op een niet bemest weitje, maar ik dacht dat het misschien nog uitmaakte of de mest weg gespoeld was of niet.

joelle1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:50

Mijn pony's zijn nu ook van het land af omdat het bemest moet worden.
En heb toen gevraagd wanneer ze er weer op mogen ze hebben toen tegen mij gezegd dat het toch eerst flink moet regenen zodat de mest weg is anders is het schadelijk voor de pony's.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:36

Zelfde geval hier. 3 weken geleden bemest (met kunstmest) maar geen regen... paarden mochten officieel een week niet op de wei, maar na twee weken zag je de witte korrels gewoon nog op het gras liggen. Ze staan dus nu nog steeds in de paddock ipv op het land. Gelukkig is er tenminste 1 regenbuitje geweest tussendoor, de witte korrels zie je niet meer. Maar ik wacht het toch nog even af voor de zekerheid.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:47

volgens mij kunnen ze als er met natuurlijke mest is bemest er gewoon op, bij ons wordt er altijd met koeienmest bemest en de paarden gaan er na een week meestal weer op, of het nou geregend heeft of niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:51

Volgens mij kan je na dierlijke bemesting ook de paarden er meteen weer opzetten. Als het goed is, is dit namelijk geinjecteerd (anders mag het niet) en dan zit het in de bodem ipv dat eht erop ligt.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:58

Bij mij ligt het er ook nog steeds op. Ik heb ze na een week er gewoon weer opgezet, dan word het enig sinds vertrapt en dan neemt het nog iets sneller in zich op. Maar wij kijken de regen bijna uit de lucht

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:38

Ons weiland is anderhalve week/2 weken geleden ook bemest (met mest van de paarden zelf) en is een paar keer gesproeid. Groeit nu al lekker. Geloof dat ze er van de week weer opgaan, omdat daar meer schaduw is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:28

pubelia schreef:
Bij mij ligt het er ook nog steeds op. Ik heb ze na een week er gewoon weer opgezet, dan word het enig sinds vertrapt en dan neemt het nog iets sneller in zich op. Maar wij kijken de regen bijna uit de lucht

Ben je niet bang dat ze die troep binnen krijgen? (staat je paard binnen een week weer met een dikke wintervacht Haha! )

Bij mij is het dan inmiddels niet meer te zien, maar nu geef ik eerst het gras de kans om een beetje te groeien.
En geloof me, ik ben bijna in staat om een regendans te gaan doen... Cool

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 06:52

GamblersCup schreef:
Ben je niet bang dat ze die troep binnen krijgen? (staat je paard binnen een week weer met een dikke wintervacht Haha! )

Bij mij is het dan inmiddels niet meer te zien, maar nu geef ik eerst het gras de kans om een beetje te groeien.
En geloof me, ik ben bijna in staat om een regendans te gaan doen... Cool

Hier hetzelfde.
Wij hebben een maand geleden de wei bemest met kunstmestkorrels. Die liggen nog allemaal op het land zelf. De paarden staan voorlopig in de andere wei, die helemaal kapot en kaal is, we geven ze wel hooi bij, maar het is voor mij belangrijker dat ze lekker buiten kunnen spelen dan chaggie in de stal te staan.