Nieuwe toplaag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Nieuwe toplaag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:50

Bij mijn verzorgpony's hebben we een kleine bak met zand. In de winter is het een natte bedoeling, de bak is bijna ontoegankelijk. Met weer als dit is het (zoals waarschijnlijk overal) een grote stofbende.
Nu willen ze de hele boel een keer omploegen en gelijk trekken, maar is het verstandig iets door de toplaag te mengen? De pony's staan 24/7 als ze neit in de weide staan in diezelfde bak, dus het lijkt me dat we daar rekening mee moeten houden.
Houtsnippers lijken me niet het meest ideale, aangezien het dus buiten is en die dingen bij nat weer glad worden, maar wat is dan wel een goed alternatief? Of moeten we het bij zand houden? En zo ja, wat voor zand is dan een goede oplossing?

8nnemiek

Re: Nieuwe toplaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:58

Wij hebben hetzelfde probleem. Hele winter een grote blubberbende, en voordat de lage kant van de bak droog was, was de hoge kant alweer stoffig..
Bij ons is ook nog eens op een paar plaatsen de klei door de zand heen gekomen, waardoor het spekglad wordt 's winters en 's zomers keihard is..
Ik lees even mee Lachen
Ik heb wel gehoord dat zeezand heel goed moet zijn. Dat bevriest niet snel, en het laat het water goed door, en blijft ook langer mooi als het droog is.
Houtsnippers moet je niet doen, dat wordt alleen maar glad als het regent, en gaat rotten.
Ik heb al eens iets gehoord van kokosvezel of tapijtsnippers, maar geen ervaring mee.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:51

Ik blijf dit onderwerp ook even volgen Haha! .

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 07:52

Goh Corinne Clown

Maar kokosvezel of tapijtsnippers, kan dat verder geen kwaad als de paarden er de hele dag staan? Lijkt me trouwens wel dat het dan veel sneller slijt (of slijt zoiets niet)

Sampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:06

wij hebben ook tapijtsnippers (hippotex) vermengd met zand, het kost een godsvermogen om het nu af te laten voeren....zeg maar 2x zo duur als een nieuw aangelegde Achterberg bodem. De snippers liggen er nu zo'n 10 jaar. Maargoed afvoeren is dus een groot probleem, bij onze gemeente zien ze het als chemisch afval. Ook al zeggen de leveranciers anders. Hou daar dus rekening mee zou ik zeggen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 10:12

Hm, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden ja.. Maar ze zijn na 10 jaar nog wel goed neem ik aan uit je bericht, dus ze gaan wel lang mee.
Dan nog altijd mijn vraag of dit verstandig is als ze paarden er de hele dag staan.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:59

Wat zit er dan allemaal in een Achterberg bodem? alleen natuurlijke producten?