Animo voor kleinschalige "opvang"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Animo voor kleinschalige "opvang"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 23:29

Ik zit al een tijdje te bedenken wat ik met "mijn" stal kan doen. Ik huur 1,5 hectare weiland-met-schuilstal en binnenboxen van een particulier die zelf geen paarden meer heeft. Ik sta hier nu ook alleen.
Eerst was er het idee om een paar pensionklanten erbij te nemen, maar de ervaring leert dat dat hier, waar iedereen lekker zijn paarden aan huis heeft op de eigen boerderij, niet werkt. Bovendien heb ik geen bak bij de stal, ik rij bij de buren in de bak en dat is een kilometer verderop. Niet fijn in de winter.

Afijn, geen behoefte aan pensionstalling hier tussen de boerderijen, en nu kreeg ik het idee om bijvoorbeeld een paar paardjes die met pensioen zijn een dak boven hun hoofd aan te bieden. En dan aan paarden van Nederlanders, die bijvoorbeeld een pensionstalling voor hun pensioenganger te duur vinden, of waar ze te weinig weidegang bieden.

Ik zit wel in Duitsland, maar niet zo ver over de grens. (is trouwens wel een reden waarom ik het stalgeld lager kan houden als veel pensionstallen, het is hier gewoon goedkoper)
Fulltime verzorging, toezicht, veel weidegang (24/7 als het voor het paardje mogelijk is) maar ook binnenboxen als dat nodig is.
2 paardenartsen in de directe omgeving waar ik heel tevreden over ben (zijn er altijd a la minuut als dat nodig is) en een goede hoefsmid, die verder geleerd heeft en niet "standaard" bekapt zonder verder te kijken.

Wat denken jullie daar van? Zou daar animo voor zijn?

Britt

Re: Animo voor kleinschalige "opvang"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:35

Zeker weten, als je kijkt hoe lang de wachtlijsten in Soest zijn dan weet ik zeker dat mensen hun paardje graag willen brengen Ja

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 23:38

Ja, maar dat is natuurlijk wel een verschil. In Soest zijn ze professioneel en groot, ik heb maar plaats voor een paar paardjes en ben particulier. Kan natuurlijk wel garanderen dat de paardjes kunnen blijven, ik ga hier zelf ook niet meer weg! Ideaal hier.

En het is natuurlijk verder weg als de pensionstal waar men altijd stond, dus elke dag even komen kijken zit er voor de meeste mensen denk ik niet in. Al zijn ze natuurlijk altijd welkom! Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:42

Klopt maar ik denk dat een hoop mensen dat juist prettig vinden, die kleinschaligheid. Het is een stuk vrijblijvender denk ik en elke dag komen kijken is voor een pensioenpaard ook niet noodzakelijk natuurlijk. Ik zou een mooi plan uitdokteren (kosten ed) en eens gaan adverteren, hebben ze geen interesse? Weet je dat ook weer!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 23:51

Heb je gelijk in, maar ik dacht hier alvast even te peilen hoe men er over denkt vanuit Nederland.
Het is nog maar een idee hoor, de mogelijkheid is er en het is voor mijn paard ook veel leuker om wat meer gezelschap te hebben. Kan de dartmoor pony van de buren, die nu als gezelschapspony dient, ook weer naar huis Haha!

Bovendien merk ik aan mezelf dat ik het rijden niet meer zo belangrijk vind, ik ben hoofdzakelijk bezig met verzorgen van de paardjes en de stallen en het land en heb daar veel plezier in. (al wordt uitmesten nooit mijn hobby Cool ) En ik denk dat dat wel belangrijk is als je pensioen paardjes erbij neemt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:16

Er zijn nu wat meer mensen wakker... meningen?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:18

Waar in Duitsland zit je precies. Niet dat mijn paardjes oud zijn, maar ik zou er zomaar over kunnen denken. Ik vind het een geweldig initiatief Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 11:35

Ik zit op een kilometer of 30 van Denekamp/Oldenzaal de grens over.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:40

ik vind het een leuk plan, maar wat doe je als er een paard komt te overlijden. de kosten daarvan zijn naar mijn weten niet echt goedkoop.

voor de rest vind ik het wel de moeite waard, maar het is vooral eerst goed nadenken over de kosten....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 12:20

Ik zat meer te denken aan het principe van een pensionstal, alleen komt de eigenaar niet elke dag en hou ik de boel een beetje extra in de gaten, doe ik de extra verzorging elke dag. Verder alles in overleg met de eigenaar. En alleen een vaste prijs voor stalling, weide en voer. Dierenartskosten e.d. komt voor rekening van de eigenaar.
Dus in geval van overlijden gaat dat ook in overleg met de eigenaar en dus de kosten ook. Verder moeten er natuurlijk wel afspraken gemaakt worden wat betreft noodgevallen, wat ik zelf kan bepalen omdat ik dingen hoognodig acht enzo.
En intensieve communicatie met de eigenaar.
Maar goed, daar heb ik nog niet erg over nagedacht, het is een idee wat in me op kwam en waar ik eerst wat meningen van anderen over wil. Het lijkt mij ideaal: ik vul mijn stallen weer, ben intensief met mijn hobby bezig en kan een paar paardjes nog een leuke oude dag bezorgen.

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:06

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat je ongeveer wilt gaan vragen als vaste vergoeding per maand voor deze vorm van pensioenstal.
Vind het wel een goed iddee verder.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:21

Sas, iemand die ik ken heeft in Frankrijk ook iets dergelijks. Naast opfok voor hengsten weet hij steeds meer 'oudjes' te verzamelen. De paarden staan daar dagelijks buiten in de kudde, ook in de winter, en hij heeft lage stalletjes met veel contact voor de nacht als het nodig is. Er zijn toch best wel wat mensen die dit heel fijn vinden, hun paard met pensioen en echt paard zijn. Dus ik denk dat er zeker animo voor is. Kijk ook eens onder gezelschappaard aangeboden bij EA. Heel vaak is het dan een ouder paard, of een paard dat niet meer mag werken. Vaak willen mensen wel zelf eigenaar blijven. Of wat denk je van de paarden die langdurig geblesseerd zijn en eigenlijk op de wei moeten, die zouden bij jou ook een paar maanden vrolijk kunnen rondlopen.... Leuk idee, ik ben benieuwd wat er van gaat komen Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:47

Dat laatste idee van Nado vind ik ook een goede zeg! Geblesseerde paarden met peesblessure ofzo 6 maanden stallen, eventueel een kleine xtra vergoeding vragen voor het aan de hand stappen en de extra verzorging enz?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 16:30

Is een goed idee Anneke! Al moet ik even nadenken of dat ook wel een goed idee is voor Gwenda... steeds wisselende paardjes.

Ik wil er zelf geeneen bij kopen, het gaat inderdaad om mensen die zelf eigenaar willen blijven. Een soort pensionstal-idee dus, maar goedkoper en voor paardjes die niet meer gereden worden. Want ik kan niet de extra kosten dragen. Hoef er ook mijn zakken niet mee te vullen, maar wil wel uit de kosten komen door een maandelijkse bijdrage.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:17

Als je oude paarden opvangt loop je ook kans op steeds verschillende paardjes natuurlijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:55

Maar krijg je de kosten lager dan een simpele pensionstal?
Zoniet dan denk ik dat mensen hem snel bij een boertje op de hoek zetten Lachen

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:13

Wij hebben ook een opvang, wel van meerdere diersoorten, maar ik wil je wel waarschuwen. Wij kunnen wel veel meer dieren "krijgen" dan we aankunnen, maar veel mensen hebben er niks voor over. Het oude dier wordt hier neergezet, het is fijn als het een goed oude dag krijgt , maar er moet een nieuw paardje komen waar wel op gereden kan worden. Men heeft niet het geld om er twee te onderhouden. Je moet heel goed afspraken maken met een contract anders gaat het fout.
Wij kunnen er zo langzamerhand een boek over schrijven.
Als je eventueel meer informatie wilt dan moet je maar even pb-en.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 10:30

De kosten zijn hier absoluut lager dan een gemiddelde simpele pensionstal in Nederland! Als ik zo eens op het forum rondkijk wat mensen betalen, schrik ik me echt rot. Als ik dat soort prijzen zou vragen, ga ik een hoop overhouden in de maand! Haha!

Tuurlijk is het niet de bedoeling dat mensen hier hun dier gaan "dumpen", ik denk dat er genoeg mensen zijn die wél hun oude paardje een goede oude dag gunnen en daar een mogelijkheid voor zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 10:34

Omdat in duitsland de grondprijs ook wel een stuk goedkoper is kun je dat misschien? Lachen
Van sommige schrik ik idd ook maar zie ook veel prijzen dat ik denk, dat is netjes voor wat je krijgt Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:08

Tuurlijk, als je op een superdeluxe stal staat met solarium, stapmolen, 3 binnenbakken, paddocks, springtuin en ga zo maar door, dan is het logisch dat je daarvoor betaald.

Ik heb een simpele accomodatie, en doordat ik dat van mensen huur die zelf geen paarden meer hebben en de stallen en weiland er anders maar leeg bij staan/liggen, hoeven ze er niet aan te verdienen. Als er maar wat mee gedaan wordt. Dus is de huur erg laag.

Dingen die normaal gesproken geld kosten, zoals bijvoorbeeld de mest af laten voeren, daar heb ik geen kosten aan. De buurman komt eens in de paar maanden met zijn trekker en gebruikt het op zijn land. Hooi en stro krijg ik goedkoop van een bevriende boer, die blij is dat hij iemand heeft die zijn kleine baaltjes nog afneemt. Hij heeft de meeste van zijn koeien weggedaan dus houdt een heleboel over nu. Maar iedereen hier in de buurt heeft zijn eigen hooiland of koopt van die grote balen.

Al die dingen bijelkaar maken het geheel een stuk goedkoper.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:20

Maar je huurt het land, hoe zit dat dan als jij daar staat met tien bejaarde paardjes en de mensen willen het land terug?
Ik ga er vanuit dat er een goed contract is maar dat kan ook ontbonden worden toch? of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:24

uiteraard heb ik het niet over binnenbakken en solariums

Maar idd, wat als ze mensen niet meer verhuren
De buurman je mest niet meer afneemt en voortaan in grote balen gaar persen?

Pas op dat je daar geen valkuil voor jezelf maakt Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:29

Ik denk dat hier zeker animo voor is, zeker in die omgeving. Als ik kijk hoeveel paardenvolk er alleen al in Lichtenvoorde en Winterswijk rondhuppelt kun je je stallen meer dan vol krijgen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 12:09

Dat zal domweg niet gebeuren. De mentaliteit hier is heel anders dan in Nederland. Zullen jullie natuurlijk niet geloven, maar hier in het dorp is iedereen er voor elkaar en veel dingen zijn gewoon vanzelfsprekend, die dat niet in Nederland zijn. Dus de boer die al 9 jaar lang de mest ophaalt bij ons, zal dat gewoon blijven doen. Bovendien zijn de staleigenaars inmiddels dikke vrienden en ondernemen we gezamenlijk van alles, dat zit wel goed.

Maar natuurlijk ga ik daar niet zomaar vanuit (heb zelf natuurlijk wel die Hollandse mentaliteit!) wat betreft het belangrijkste: land: dat wordt gepacht.