Wanneer op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sorla

Wanneer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 20:18

Hallo,
Naar aanleiding van dit topic: viewtopic.php?f=13&t=757061, de vraag wanneer jullie je paarden op de wei zetten. In Horse & Co had ik gehoord dat je je paard niet 's morgens vroeg in de wei moet zetten wanneer het 's nachts koud is geweest, dit doe ik dus ook niet. Als ik niet zo vroeg naar school hoef zet ik mijn pony rond 10 uur op de wei en haal haar er om half 7 uit wanneer ik ga rijden en om 8 uur wanneer ik niet rijd. Hoe is dit bij jullie? Heeft mijn pony grote kans op hoefbevangenheid, zoja wat adviseren jullie?

Karin_deB

Re: Wanneer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:24

Mijn verzorgpaarden staan al een paar dagen 24/7 op de wei. we waren begonnen met een paar uurtjes overdag/savonds en ze dan binnenhalen. Soms ook een nachtje laten staan, en dat steeds meer opbouwen. Nu staan ze alweer 24/7 op het weiland, zonder dekens e.d. We hebben gelukkig wel schaduw in de wei dus dat is al een pluspunt met die warme zon.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:26

op www.paardnatuurlijk.nl staat een fructaanindex meter daarop kan je zien of het veilig is om je paard buiten te laten staan.

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:28

Romio staat nu vanaf 9 uur 's morgens ongeveer totdat ik ga rijden buiten.. meestal is dit of rond 3 uur of 7 uur !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:07

Inderdaad even op de fructaanindex kijken:
http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/s ... tihelp.htm

Vandaag, 's middags, is het risico laag.

Als de zon schijnt dan wordt er veel fructaan gemaakt in het gras.
Als het warmer dan 15 graden is dan gaat die fructaan weer net zo snel eruit, dus is het risico laag.

Als het koud is dan blijft de fructaan in het gras zitten. Bij nachtvorst ik het risico dus erg hoog.
Maar deze week kan je paard er prima de hele dag op Ja

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:08

Mijn paardjes gaan 1 mei de wei op!

Op 1 mei gaan alle paarden naar de wei Knipoog

Aardbeitjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:27

Ik doe de mijne meestal om 12 uur pas naar buiten..Lachen

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:31

Tijdje terug toen het weer echt warm begon te worden zijn de paarden bij ons op stal van 14:00 t/m 17:00 in de wei gegaan voor het eerst. De bedoeling was dat ze begin mei pas het land in gingen maar door het mooie weer wat eerder.
Vanaf vandaag mogen de paarden 24/7 in de wei staan, mag ook alleen overdag of een paar uur... wat ze willen. Meestal haal ik als het kan m'n vzpony's op de heetste uren v/d dag naar binnen als ik er ben.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:38

Zo aan het begin van de lente zijn we voorzichtig met de wei en bouwen we het langzaam uit. Er schijnen dan veel eiwitten in het gras te zitten ofzo (wat weleens resulteert in dikke benen) en ze vreten zich ook helemaal ongans aan het verse lentegras. (we hebben namelijk aparte weien voor de winter, dus ze komen van een karige winterwei in een volle zomerwei) Nu gaan ze wel elke dag naar buiten van 10 uur sochtends tot 6/7 uur savonds. Een dag in de week blijven ze binnen om te bekomen, de meeste paarden hebben dan genoeg zon opgedaan voorlopig en sommigen hebben wat last van gas of erg zachte mest. Ze mogen die dag wel een paar uur los in de binnenbak.

In de zomer, als het overdag tegen de 30 graden begint te lopen, staan ze snachts op de wei en komen rond 10 uur sochtends binnen. rond 10 uur savonds gaan ze dan weer naar buiten.

Ze worden ook nog gereden Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:34

onzin, logisch je paard laten wennen aan het gras en beginnen met een half uur / uur en dan verder opbouwen. Mijn paarden staan inmiddels alweer 24 uur per dag buiten.