Verzorging paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amrah

Verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:30

Heeyy
Ik zat eens te denken en vroeg me af wat jullie hier van vinden.

Op welke manier vinden jullie de verzorging van het paard belangrijk en waarom?

Brand los zou ik zeggen Lachen

Mijn excuses voor als het hier vekeerd staat

*Vraag aangepast nu beter?
Laatst bijgewerkt door Amrah op 24-04-07 19:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Neon

Re: Verzorging paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:37

Deze vraag komt nogal neer op een open deur in trappen vind je zelf ook niet? Ik denk dat iedereen het hier het er wel over eens is dat een goede verzorging de basis van een gezond en gelukkig paard is

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:42

een beetje brede vraag ook :S

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:44

Heel belangrijk. Hoezo, verzorg je je paarden niet? Clown
(geintje hea)

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 18:46

haha tuurlijk verzorg ik mijn paard:+

Nee ik vroeg me af wat jullie ervan vinden en dat ook graag beargumenteerd:)

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:47

Wat wil je hier mee bereiken? Wil je nu gewoon weten of wij het belangrijk vinden of niet en hoe belangrijk we het vinden? Of hoopte je op een flinke duscussie? Dan kun je beter je vraag veranderen want iedereen is het er mee eens dat de verzorging van het paard heeel belangrijk is.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:02

Ik vroeg me af waarom en op welke manier julie het belangrijk vinden.

Een discussie is niet mijn doel.
Vraag veranderd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:56

MD-->VSW

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:28

Ik vind de verzorging totaal niet belangrijk. Ik borstel haar alleen eventjes waar het zadel komt, want anders word mijn dekje zo vies. Voor de rest zoekt ze het maar uit, mijn paard is er om te rijden, en ik heb geen zin om ook nog te poetsen, veel te veel werk.

Wel komt de hoefsmid 1x per half jaar, want anders gaan mijn stalgenoten zo zeuren over haar lange hoeven. Ze snappen niet dat dat zo hoort.

joelle1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:31

ik vind het wel belangrijk zowiezo voor de gezondheid en het contact met je paard/pony.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 13:31

Ik haal er ook altijd even vlug een borstel over en maak de hoeven schoon, poetsen is niet echt mijn hobby Bloos . Onder het zadel poets ik altijd met meer zorg. Niet omdat ik me er druk om maak dat mijn dekje vies wordt (wordt hij op den duur toch wel), maar om schuurplekken te voorkomen. Eens in de zoveel tijd krijgt ze wel een goed poetsbeurt, dat vind ze heerlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:56

iedereen gaat uit van borstelen, maar imo is de basisverzorging:

- schoon gezond water
- geschikt voer in de juiste hoeveelheid
- leven in kuddeverband
- veel vrij buiten bewegen (dus zo min mogelijk individueel op stal eigenlijk)
- goede medische voorziening (dus op tijd bekappen, ontwormen, enten... DA wanneer nodig)

wat ik verder voor mijn eigen dieren belangrijk vind, is dat ze plezier hebben in het omgaan met mensen. poetsen, maar ook knuffelen, spelen, en op latere leeftijd ook samen werken. in harmonie, dus zij en ik, ik en zij. dat vind ik belangrijk.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 08:56

inderdaad merrieveulen daar ga ik helemaal in mee

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:00

ik poets altijd zow lang mogelijk dat vind ik leuk en mijn pony's vinden dat leuk.
zo krijg ik contact met hun.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:52

ik vind poetsen goed om je paard te onderzoeken op rare plekjes, afwijkende dingen, pijn. je leertt er je paard goed van kennen. het is goed voor het paard, en het paard vind het lekker.
verzorging is niet alleen borstelen. ook onderhoud, voeding en vers drinkwater. ik vin alles heel belangrijk. als 1 van de dingen niet goed is, is je paard eerder ziek.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:11

Vjestagirl schreef:
Ik vind de verzorging totaal niet belangrijk. Ik borstel haar alleen eventjes waar het zadel komt, want anders word mijn dekje zo vies. Voor de rest zoekt ze het maar uit, mijn paard is er om te rijden, en ik heb geen zin om ook nog te poetsen, veel te veel werk.

Wel komt de hoefsmid 1x per half jaar, want anders gaan mijn stalgenoten zo zeuren over haar lange hoeven. Ze snappen niet dat dat zo hoort.

DOE NORMAAL>>!!!!!!! ALS JE ZO GRAAG ALLEEN WILT RIJDEN GA DAN LEKKER NAAR EEN MANEGE DIKKE DIERENBUL BEN JIJ..!! STEL DAT ER NOU EEN STEENTJE IN DE HOEF ZIT..?? BEN JE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN..?!!!! IK KAN ME NIET VOORSTELLEN DAT JE EEN PAARD HEBT EN GEEN EENS GOED VOOR HAAR ZORGT..!! BELAGELIJK..!! GEEF DAT PAARD NOU MAAR DAN AAN MIJ.. iK ZOU DAN WEL DAT PAARD GOED VERZORGEN WAT HIJ VERDIENT..!!!!!!!! DIERENBUL..!!

(sorry hoor mensen maar ik vind dit niet kunnen )

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 12:16

Misschien volgende keer normaall reageren....

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:20

Volgens mij is dat een grapje hoor. Tong uitsteken

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 13:40

kan het ook normaal getyped worden of niet:P?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:33

Ik ben het met merrieveulen eens Ja

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 15:16

Alfa_Girl schreef:
Vjestagirl schreef:

DOE NORMAAL>>!!!!!!! ALS JE ZO GRAAG ALLEEN WILT RIJDEN GA DAN LEKKER NAAR EEN MANEGE DIKKE DIERENBUL BEN JIJ..!! STEL DAT ER NOU EEN STEENTJE IN DE HOEF ZIT..?? BEN JE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN..?!!!! IK KAN ME NIET VOORSTELLEN DAT JE EEN PAARD HEBT EN GEEN EENS GOED VOOR HAAR ZORGT..!! BELAGELIJK..!! GEEF DAT PAARD NOU MAAR DAN AAN MIJ.. iK ZOU DAN WEL DAT PAARD GOED VERZORGEN WAT HIJ VERDIENT..!!!!!!!! DIERENBUL..!!

Vandaag je tabletje vergeten? Kalm maar, volgens mij was dat als sarcastisch grapje bedoeld Knipoog

Goede verzorging is je paard een dierwaardig bestaan geven zoals:
Goed voer
Vers water
Uitloop
Aandacht, beweging en borstelen
Medische aandacht indien nodig
Sociaal contact

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:29

Alfa_Girl schreef:
Vjestagirl schreef:

DOE NORMAAL>>!!!!!!! ALS JE ZO GRAAG ALLEEN WILT RIJDEN GA DAN LEKKER NAAR EEN MANEGE DIKKE DIERENBUL BEN JIJ..!! STEL DAT ER NOU EEN STEENTJE IN DE HOEF ZIT..?? BEN JE NOU HELEMAAL GEK GEWORDEN..?!!!! IK KAN ME NIET VOORSTELLEN DAT JE EEN PAARD HEBT EN GEEN EENS GOED VOOR HAAR ZORGT..!! BELAGELIJK..!! GEEF DAT PAARD NOU MAAR DAN AAN MIJ.. iK ZOU DAN WEL DAT PAARD GOED VERZORGEN WAT HIJ VERDIENT..!!!!!!!! DIERENBEUL..!!

Het was een grapje lieve schat.

Ik sta iedere dag m'n paard uigebreid te poetsen, ik zie ieder bultje en wondje. Haar hoeven krab ik iedere dag. Ze heeft een super stalling waar ze iedere dag de hele dag met haar maatjes naar buiten te mag, en op het moment zelfs dag en nacht buiten blijft. Als ze nachts op stal staan dat staat ze in ruim 40 cm stro, met een lekker plak kuil voor haar neus.

Het komt regelmatig voor dat ik niet ga rijden, maar gewoon alleen ga poetsen, ga longeren, ga wandelen of ga vrijheidsdressuren.

En mijn hoefsmid komt echt maar 1x per half jaar ff bekappen, omdat ze van zichzelf super goede hoeven heeft die prima slijten.

Alleen 's winters is het wel waar, dan poets ik haar eigenlijk alleen op de zadelplekken, en krab ik die voetjes uit. Verder controleer ik even op wondjes, maar dan krijgt ze geen uitgebreide poetsbeurd, misschien 1x in de week. Niet omdat ik er geen zin in heb, maar omdat het beter is om haar lekker een dikke vacht te laten krijgen, met de isolatie van de modder erop. Geen dekens voor ons.

(je dacht toch niet serieus, dat als ik er zo over zou denken ik het hier zo zou posten...)