wat doen jullie met je anderhalfjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

wat doen jullie met je anderhalfjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:56

hoihoi

ik heb nu sinds een weekje een anderhalf jarige welsh a.
hij is best een slimmerd en een boefje en moet nog heel veel leren.
hij kan nu voetjes geven (niet altijd nog even makkelijk)
mee lopen aan het halster. en is redelijk aan verkeer gewend.

ik vroeg me af wat jullie met je anderhalfjarige allemaal doen?
groetjes

Imker

Re: wat doen jullie met je anderhalfjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:26

Niets! (de mijne is 2)

Buiten dat hij een halster aan kan en netjes meeloopt, netjes naar de smid gaat en je hem overal mag aanraken: NIETS!

Laat een jong dier jong zijn en geef hem ruimte, goed te eten en een goede opfok en dan komt het allemaal vanzelf.
Mijns inziens is het niet verstandig om een jong dier al allerlei trucs aan te leren, terwijl ze nog aan het peuteren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:27

Niets
lekker op de wei staan met de rest deed ik toen met hem
Hij kende het halster, de smid en aanraking.
En dat is genoeg.

Nus is hij 3 en doe ik niet heel veel meer Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:29

Haha Kawa, bijna gelijktijdig en hetzelfde antwoord!
Chapeau!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:31

En aangezien ik niet snel kan typen was het echt gelijke gedachte Lachen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:33

Ook niks Haha!
Alleen eens in de zoveel weken een borsteltje overheen (ze verhaart moeilijk dus nu wel vaker) en ook eens in de zoveel weken een stukje wandelen (ze wil nog niet echt meelopen vandaar)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:39

mijn veulen is nu een jaar en kent:
-voetjes
- aanrakingen
-meelopen aan halster (ook draven)
-bandages
-een deken
-vaststaan en gepoets worden

meet moet ze niet kennen tot ze 2 en een half is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:41

Bonny4life schreef:
ik vroeg me af wat jullie met je anderhalfjarige allemaal doen?

De basis.
D.w.z.: overal kunnen aanraken, verzorging (borstelen, hoefjes krabben, laten bekappen, eten geven), leiden/wandelen, halthouden, volgen, achterwaarts gaan, vast staan, e.d..
Niet te vaak en niet te lang doen, en wanneer het er allemaal goed in zit, kun je een lange tijd niks meer doen, hem in kuddeverband laten leven en 'met rust laten'.
Later, wanneer hij weer wat ouder en stabieler is, kun je dit weer herhalen en wat eenvoudige grond/leidoefeningen met hem doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:12

die van mij kreegop de poetsplaats een poetsbeurt. ging ermee wandelen. liet hem overal naar kijken overal aan wennen. en de ene dag poetste ik hem alleen en eens in de zoveel wekenging ik een heel eind met hem wandelen. en de rest van de dagstond hij in de kudde. hij is nu bijna 4 en enoorm braaf

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:36

de basis. mijn manneke is net één geworden, ik ben veel bij hem (met zijn weidemaatje ook trouwens) maar doe verder weinig. meestal komt hij zelf, en knuffelen we. overal aanraken, knuffelen, voetjes geven (ook bekappen) vaststaan, nette manieren aan het halster... meer niet (jaaa... vertrouwen, daarmee zijn we wel bezig... maar hij is altijd los in de wei of paddock dan). hij vraagt wel om meer overigens, volgt me overal en wil alles zien. laatst voor het eerst een natte spons erover gedaan ( hij liep gewoon los, moest dus niks)... targetten is een leuk spel, en daarmee kan je ook niks beschadigen als je het goed uitvoert. ik ga er binnenkort een beginnetje mee maken. die verder mijn onderschrift voor het ventje.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:45

Niets..
En zeker niet op de straat wandelen, ook hoeven moeten sterker worden als ze ouder worden..
Gewoon met vriendjes laten spelen en af en toe leren voetjes geven, poetsen en in handen leren zijn..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:04

inderdaad, zéker veel contact met andere paarden, jonge en ook oudere dieren.

op straat lopen (verschillende ondergronden, steentjes, asfalt, klinkers...) bevorderen juist de ontwikkeling van hoeven en hoefgroei.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:07

Ook niets....Hij staat lekker in de opfok en staat 24 uur p/d buiten in de kudde, met mogelijkheid tot schuilen.
Hij laat zich overal aanraken, is bekend met poetsen, wandelen en de hoefsmid. Nu mag hij lekker tot zijn 4de in de opfok blijven..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:19

Je hebt wandelen en wandelen..Ik ken iemand die echt fanatiek wandelde en binnen no time een veulen had die kreupel liep met zeer korte hoeven, heeft nog steeds probleem voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:21

viv77 schreef:
En zeker niet op de straat wandelen, ook hoeven moeten sterker worden als ze ouder worden..

Juist daaróm o.a. op straat wandelen, juist om de hoeven goed te laten ontwikkelen. Verschillende soorten ondergrond, ook asfalt/beton e.d., is erg goed voor de jonge hoefjes.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:26

mijn is in april 2 geworden
ik leg hem dekens op en af
dekjes
zijn halster eens uit en aan doen paar keer
voetje vragen
staart voorzichtig kammen
heb hem oook al een keer gelongeerd gewoon
eerst snapte hij het niet goed en vloog ie in galop weg en toen ie het snapte wandelde die rustig
en dat is het zowat
ga ook beginnen met hem op de weg te wandelen voor het verkeer gewend te raken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:35

viv77 schreef:
Je hebt wandelen en wandelen..Ik ken iemand die echt fanatiek wandelde en binnen no time een veulen had die kreupel liep met zeer korte hoeven, heeft nog steeds probleem voeten.

uiteraard met mate... bovendien heeft een jong veulen zachtere, minder 'verre' hoeven dan een jaarling. geen zes dagen per week uren op stap natuurlijk, maar dat spreekt voor zich.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:06

mijn bijna 2 jarige kan eigenlijk de basis wat ik hierboven lees, maar heb haar nog nooit aan het werk gezet.
Zelfs wandelen op een keer of 2 na de straat op en af heb ik nog nooit gedaan. wel kan ik bijvoorbeeld haar alleen op en van de trailer halen ( al vanaf 5 maanden kon ik dit met haar), kan ze alleen achterblijven op stal, voetjes geven, wachten bij de wei etc.
Ook heeft ze vorige week voor het eerst een hoofdstel ingehad en ben ik van plan binnenkort te beginnen met een wekelijkse wandeling langs de weg om haar verkeersmak te maken.
ze word volgende week 2 jaar oud, dus loop zo mooi op schema vind ik zelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:12

totdat ze onder de man moeten komen gaat er af en toe eens een borstel overheen (max 1 keer per week)
verder krijgt het een wormenspuit om de maand, hoeven worden bekapt en bij het borstelen meegenomen
verder komen ze in de hand bij het verweiden en bij DA en hoefsmidbezoeken en bij het borstelen....and that's it ....
laat maar lekker in de groep lopen , die voeden elkaar beter op dan dat welk persoon dan ook zou kunnen
en er iz nog tijd genoeg waarin ze aan de bak moeten

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 06:18

ik ben ook niet van plan hem al te gaan beleren ofzo hoor.
maar ik wandel wel vaak en poetsen doe ik iedere dag, hij was slecht verzorgd en verhaart als een gek en heeft jeuk.
ik heb hem toen ik hem had meteen ontwormd, heb hem nu een week wanneer is het slim weer te ontwormen?
verder loot hij in het land met 2 merries, hij voelt zich er erg thuis. vandaag komt de DA hem even luisteren en enten. hij hoest wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:19

Heeft hij geen leeftijd genootjes, waarmee hij smaen kan spelen?
Samen kan meten wie het hardte kan lopen enz?

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:24

Gewoon tutten.....beetje poetsen, hoeven, hoefsmid, trailermak maken (op gemakje, maar omdat het vreemd is maken ze er vaak geen probleem). Wandelen, kroelen en veel zichzelf laten zijn. Ik heb met de mijne eigenlijk teveel gedaan. Niet dat dat slecht was voor hem, maar hij is nu zo aan me verbonden en mensgericht opgevoed dat hij vaak in de wei of zo naar me toe wil, en dan uitbreekt om bij mij te zijn, lastig!

Denk altijd: Je krijgt maar 1 kans op een goede eerste indruk!!
"You never get a second change for a first impression"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:27

Als hij zo erg mens gericht is heb je wel wat verkeerd gedaan
Het is namelijk geen mens, maar een paard.
Ik weet dat dat gedaan wordt uit liefde, toch is het niet oke.

koop dan een ander paard, die vroeger al in een kudde heeft geleefd, die is paard gericht, maar met ff aandacht ook mens gericht

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:34

Ons Friesje is net één jaar geworden en hebben wij een 5 maanden op stalling gehad. Daarbij had ze wel contact met andere paarden. Ze is best leergierig en loopt netjes mee, vindt vaststaan niet erg, geeft haar hoefjes meestal netjes op (ook bij de hoefsmid) en vindt het heerlijk om geborsteld en aangeraakt te worden.

Maar nu staat ze sinds een week op de wei met een stuk of 10 andere jonge paarden. We merkten toch dat ze soms niet al te veel respect had voor ons, ook niet vreemd als je al zo lang onder de mensen bent geweest, dus leek het ons verstandiger haar tussen soortgenoten te plaatsen zodat ze wat rangorde leert. We kunnen haar vanaf een afstand wat in de gaten houden en het gaat prima! Ze komt daar eind oktober weer vandaan.

Dus voorlopig doen wij even helemaal niks... Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:38

runningkawa schreef:
Als hij zo erg mens gericht is heb je wel wat verkeerd gedaan
Het is namelijk geen mens, maar een paard.
Ik weet dat dat gedaan wordt uit liefde, toch is het niet oke.

koop dan een ander paard, die vroeger al in een kudde heeft geleefd, die is paard gericht, maar met ff aandacht ook mens gericht

mee eens. mijn jaarling komt ook naar me toe in de wei, maar maakt het niets uit als ik wegga. hij heeft zijn weidemaatje. ik vind het fijn dat hij graag bij me is, en dat vind ik ook belangrijk, maar het kan ook te ver gaan.