Kuilen graven in paddock of schrale wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jordy11

Kuilen graven in paddock of schrale wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 11:43

Ook naar aanleiding van het topic hiervoor over een paard dag en nacht in een paddock komt te staan. Een aantal paarden die ik ken staan in de bak of een schrale wei. Deze gaan kuilen graven. De vraag is, hebben jullie er ervaring mee en wat zou de oorzaak zijn. Is dit verveling of een reactie t.g.v. zandkoliek. Graag jullie mening.

Ammy01

Re: Kuilen graven in paddock of schrale wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:17

Helaas heb ik hier ook ervaring mee...je kunt er vrij weinig tegen doen, ik denk dat het deels verveling en deels instict is.
Door te graven hopen ze denk ik nog grassprietjes of water tegen te komen. Of een laag waar ze lekker aan kunnen likken.
De enige oplossing is weidegang. Wat ik ook nog doe is afgeknipte wilgentakken in de bak, dan kunnen ze daar lekker aan knabbelen.
Die van mij maakt echt enorme woppers...maarja dat is ook een Duitser.... Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:20

Hier nog een paard die zijn Duitse roots in ere houdt Haha! Je kan er weinig aan doen ( af en toe de pensionhouder een drankje geven ter compensatie Bloos ). Ik zorg ervoor dat hij wat te doen heeft ( zijn speelbal erbij, of een maatje ). Maar sommige dagen ontkom je er niet aan dat hij in een onbewaakt ogenblik weer een kuil heeft gemaakt. Tja, gewoon weer dichtscheppen, dat is de enige remedie Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:19

Hier graven ze gelukkig niet al te diep.
Grote ondiepe kuilen om in te liggen en te rollen.
In de wei kleinere diepere gaten om modder te happen...
Een rare tik, want een zoutliksteen gebruikte hij niet...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 23:37

De uitspraak"schrale wei" wil ik even ontkrachten. Onze vorige merrie, een verwoed graafster in de paddock, deed dit niet in onze wei.( achteraf, kwam ze daar niet op als het regende, want dan was het meteen blubber).

Bij een vakantie weidegang bij anderen deed ze het wel. Terwijl dit een geweldig nat jaar was en het gras bij wijze van spreken in de bek groeide.( zwaar graven overigens in een goed begroeide wei, maar het ware toch flinke kuilen!!) De enige overeenkomst die ik toen vond, was nattigheid. Zodra het nat was buiten, begon zij te graven..

Dit geld waarschijnlijk niet voor elke graver/ster, maar toch..., mijn ervaring met een gravende merrie Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 05:16

mijn pony heeft altijd kuilen gergaven, sinds hij op een stalling staat waar hij de hele dag door kan eten van wat ouder hooi heeft hij geen kuilen meer gegraven.
denk dus een combinatie van verveling en misschien wel voedingstekort?

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 05:31

Die van mij graven alleen kuilen in de bak. Ze graven ze alleen om in te slapen.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:27

Mijn paard graaft ook kuilen, hoewel hij het nu een stuk minder doet als voorheen. Sinds hij hele dagen buiten in de bak staat (met een hooizak), doet hij het af en toe nog maar eens, volgens mij gewoon uit verveling. Er is verder weinig aan te doen dus ik pak altijd maar een schep en gooi het weer dicht. Op de wei heb ik het hem nog nooit zien doen.