Ingezaaide wei... en nu? Wanneer paarden erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Ingezaaide wei... en nu? Wanneer paarden erop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 16:18

Hoi!

Een kennis van mij heeft z'n wei deze week in laten zaaien (grond was helemaal omgeploegd e.d. dus stond geen sprietje gras meer) Het is kleigrond. Maar nu?

Moet er regelmatig gesproeid worden? (nu met deze droogte)
En als er gras staat.. kunnen er nog geen paarden op (dan wordt alles direct vertrapt doordat de grasjes nog niet goed vast zitten en trekken de paarden wanneer ze eten het gras met wortel en al eruit)... Wanneer kunnen de paarden er op?
Moet je tussendoor regelmatig maaien? Wordt het daar een stevig van? Of?

Ik hoor graag jullie advies, heb er zelf ook niet zoveel verstand van verder, weet wel dat het nog wel even duurt voordat er paarden op kunnen...

alvast bedankt

Nado

Re: Ingezaaide wei... en nu? Wanneer paarden erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:41

Als het goed is, is 'mijn' wei ook deze week ingezaaid. Ik weet niet of hij het sproeit, maar ik ben heel hard aan het duimen voor regen....

Verder gaat hij het 2-3 keer maaien voordat ze erop gaan. Je kunt er ook een poosje schapen opzetten, die grazen het mooi dicht en stampen tegelijkertijd de grond aan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:48

Als het niet gaat regenen en je sproeit niet dan zal er geen sprietje omhoog komen. De zaadjes hebben toch echt water nodig om te ontkiemen. Ik neem aan dat je de paarden er deze zomer niet op gaat zetten, want dan trekken ze alles met wortel en al eruit.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:56

In het najaar kun je het waarschijnlijk wel maaien voor hooi of kuil. En dan volgend jaar paarden erop.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 23:00

Het duurt best lang voor dat je je paarden erop kunt zetten, vooral in het voorjaar is het gras best eiwit rijk, en moet je echt de eerste snit eraf halen, liefst 2de en 3de ook nog.

Voordat de grasjes vast genoeg zitten, en de grond stevig is geworden ben je idd wel een jaar verder (helaas zelf ook achter gekomen!)

succes (beregenen doet wonderen, maar wel met een nevel, want een straal maakt het jonge gras kapot!)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:28

Ik heb 3 jaar geleden mijn wei laten inzaaien. Dat was in mei. Mijn paard is in september van dat jaar naar huis gekomen.
Het gras stond behoorlijk hoog, dus ik heb steeds stukken wei afgezet. Ik heb de wei niet eerst laten maaien. Nu, 3 jaar later gaat het nog steeds goed. Ik wacht wel heel erg op regen want ik wil kunstmest gooien. Dan gaat mijn paard een maandje naar een andere wei.
Tja, misschien heb ik geluk gehad. Ik wist niet veel van weien af, ik wilde alleen mijn paard zo snel mogelijk aan huis. Verder kijk ik altijd naar het gras, en dan weet ik hoelang mijn paard erop kan. Dus als het erg drassig is, dan blijft ze een dagje in de paddock.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:39

Wij hebben vorig jaar najaar een stukje van de wei opnieuw in gezaaid en daar staan ze nu op (redelijk snel dus).
Met dit weer goed beregenen en vooral niet te snel de paarden erop zetten, voor een hele wei ben je wel ongeveer een jaar verder.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:14

ons land is 2 wkn geleden ingezaaid, helaas nog geen druppel regen gevallen dus vandaag zelf wei nat gesporied, als het gras is gegeroeid dan maaien wij de 1e snit eraf en afhankelijk van de staat van het land mogen ze er daarna stukje bij beteje op.

gezien de weersvoorspellingen (hot) zal ik het nog wel vaker moeten besproeien maar gelukkig hebebn we op stal de facciliteiten voor!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:17

Idd ook schapen erop om de boel vast te lopen..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:28

Ligt helemaal aan je grondsoort en dus ook de hardheid hiervan.

Wij zitten hier op zandgrond en eind maart 2006 is mijn weide helemaal opnieuw ingezaaid.
In juni is er voor de eerste keer gemaaid en daarna zijn mijn paarden erop gegaan.
Nu nog steeds geen onkruid, geen vertrapte weide en perfect gras.
Het gaat het vooral om hoe je je weide onderhoudt (regelmatig verweiden, strontplekken eruit en met dit weer: sproeien!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:49

Dit jaar geen paarden erop, alleen maaien en hooien. (kan je eventueel 2 keer doen) Volgend jaar met beleid paarden erop laten (alleen in het droge seizoen). Liefst pas in de zomer en nog eerst een 1e snede hooien. Dan is het gras 'rustiger' en meer geschikt voor paarden. Vanaf 5 jaar kan je ze er ook in natte tijden erop laten, maar dat raad ik ook niet aan Lachen Het behoud van je wei en graszode is belangrijker Knipoog

Ik zou zeker beregenen, hier in de polder kan het gelukkig, zoals vermeld wordt met een nevel doen Lachen Verder kan je eventueel een bodemonderzoek doen, of je vraagt aan boeren uit de omgeving hoe zij hun land bemesten en/of bekalken.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 17:24

Thanks!
@ imker: Het is klei grond.

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:26

Jol1 schreef:
Als het niet gaat regenen en je sproeit niet dan zal er geen sprietje omhoog komen. De zaadjes hebben toch echt water nodig om te ontkiemen. Ik neem aan dat je de paarden er deze zomer niet op gaat zetten, want dan trekken ze alles met wortel en al eruit.

mee eens, dat had ik ook een keer, en toen kwam er niks naar boven

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:40

flicka schreef:
In het najaar kun je het waarschijnlijk wel maaien voor hooi of kuil. En dan volgend jaar paarden erop.

dan staat het een meter hoog als het tenminste een keer gaat regenen Knipoog
Ik zou het inderdaad ook eerst een paar keer maaien voordat je er paarden opdoet. Dan stoelt het gras beter uit en daar krijg je een stevige zode van. En dan van de winter wat schapen er op is ook wel een goed idee, maar dan moet je wel opletten dat ze er niet te lang oplopen, zodat ze je mooie grasjes tot bijna onder de grond hebben afgevreten, want dan ben je dus weer terug bij af Haha!