Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:52

We hebben achter in de wei zo'n grote, betonnen drinkbak staan, en daar zit zo'n halve kuub water in.
Het begint met dit warme weer wat vies te worden, met muggenlarven en vliegjes en algen enzo.
Ik hoorde dat je er vissen in kan zetten en dat het water dan mooi helder zou blijven. Heeft iemand dat geprobeerd? Werkt het goed, en ook tegen algen?
Is het een goed idee om dan op de bodem wat stenen te leggen?
En heb ik genoeg aan een of twee vissen, of krijgen die zo'n bak nooit schoon?

soesita

Re: Iemand ervaring met vissen in de drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:01

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zie vanmiddag iemand bij wie ze dat al jaren zo hebben; winter en zomer. Schijnt prima te functioneren. Dus als je wil zal ik eens naar hun ervaringen vragen...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:01

Lijkt me niet zo'n goed idee. Wij hebben zelf een vijver ( met Koi's) en daar heb je plantenfilters, gewone filters en stromend water bij nodig om te zorgen dat de vissen niet ziek worden. Het water moet nl. ten alle tijde genoeg zuurstof blijven bevatten en schoon blijven omdat de vissen anders ziek worden ( schimmels krijgen etc.) en doodgaan.
Dus vissen erin is geen oplossing want dan heb je straks een bak met dooie vis en dat is ook niet erg gezond.
Er zal niets anders op zitten dan de bak regelmatig te legen ( evt. met een pompje) en schoon te maken. Een oplossing is om hem niet te vol te doen, zodat je om de dag moet vullen, dan kan je hem schoon houden. Dit probleem doet zich vrijwel altijd voor met stilstaand water, het kan ook nog bederven, zeker als het warm is, er kan dan nitraat in komen en dat is niet goed voor je paarden. Wij hebben nu zelf kleinere bakken voor de paarden, waar het water nooi te lang instaat. Dus regelmatig verversen, veel werk, maar wel het ebste voor je paarden.
Mooiste is natuurlijk om automatische drinkbakje of grote rubber vlotterbakken te plaatsen, maar dat is niet altijd mogelijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 11:15

Bedankt Lachen

soesita, ik zou het heel fijn vinden als je eens voor me wil vragen!

ElCid, de zuurstof is misschien wel een probleem inderdaad, misschien kan ik daar een plantje voor erbij zetten?
En over het schoonhouden van het water, dan heb ik natuurlijk liever dat een visje doodgaat dan dat mijn paard er ziek van wordt, zo kan ik wel in de gaten houden of het water nog in orde is.
Ik ken verschillende mensen met een vijvertje met wat goudvissen, wordt om de paar jaar schoongemaakt, of nog niet eens, en de vissen leven nog wel. Alleen hebben ze wel allemaal een fonteintje voor de zuurstof.

Leegmaken en vullen is geen oplossing. We hebben geen water en electriciteit, de bak is nu volgelopen met regenwater. We hebben hem wel vorige zomer nog schoongemaakt toen hij door de warmte helemaal was opgedroogd.
Af en toe wat bijvullen lukt wel, maar dat is maximaal 50 liter per keer, met wat jerrycans.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:19

Bij een stage boer hadden ze ook vissen in de drinkenbak van de koeien. Zelf vond ik de bakken niet erg schoon.
Het water werdt wel vaker ververst omdat de koeien meer drinken. De bak liep zelf weer vol met leiding water.
Er zijn meer boeren die vissen in de drink bak hebben.
De vissen worden wel erg groot.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:20

het kan best, onze vissen in de vijver hebben geen pomp geen filter helemaal niets

maak wel iets voor ze waar ze in/onder/tussen kunnen schuilen en overleven

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:21

ook ik heb vaker gehoord dat (met name) rundveeboeren dit doen. En louter positieve verhalen erover gehoord. Je zou het eens een tijd kunnen proberen?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:22

ik vind het niet zo gebruiksvriendelijk, buiten dat vissen ook eisen en alles stellen aan hun woonomgeving e.d.
Vissen kunnen in de winter diep in de grond goed overwinteren maar ofdat dat zo bovengronds ook wel diervriendelijk is weet ik niet. Een gemiddelde goudvis heeft ook een bak nodig van 1 meter, dus tja hoe groot is je drinkbak ( je ) dan?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:22

Wij hadden altijd goudvissen bij de koeien zitten. Dat ging heel goed. Af en toe was er eenvis weg, maar dat kwam meestal doordat wij de drinkbakken leeghaalden met een emmer en er dan per ongeluk een meeschepten.

Mijn vader zei dat ze er wel schoner van worden, hoewel een paar vissen natuurlijk niet genoeg is om al die drinkbakken in de stal schoon te houden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 11:25

Oke bedankt, zag je ook nog verschil tussen bakken waar geen vissen in zaten en waar er wel in zaten?

Ik heb een stukje over de zuurstof gevonden:
Het is belangrijk voor je vissen voldoende zuurstof in het water te hebben zodat je vissen kunnen ademhalen. Toch kan dit ook vaak zonder luchtpomp.

Vissen hebben zuurstof nodig om te overleven. Zuurstof komt in het water doordat het water zich aan de oppervlakte vermengt met zuurstof. Het water neemt de zuurstof als het ware op.

Het water kan meer zuurstof opnemen wanneer het wateroppervlak in beweging is. Als je zorgt voor wat stroming in het wateroppervlak kan je heel wat zuurstof door het water laten opnemen.

Het zijn dus niet de luchtbelletjes die je in het water blaast die voor extra zuurstof in het water zorgen. Wel de beweging van het wateroppervlak die de belletjes teweegbrengt die voor zuurstofwisseling zorgt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:28

MysticTinker schreef:
Oke bedankt, zag je ook nog verschil tussen bakken waar geen vissen in zaten en waar er wel in zaten?

Het is belangrijk voor je vissen voldoende zuurstof in het water te hebben zodat je vissen kunnen ademhalen. Toch kan dit ook vaak zonder luchtpomp.

Vissen hebben zuurstof nodig om te overleven. Zuurstof komt in het water doordat het water zich aan de oppervlakte vermengt met zuurstof. Het water neemt de zuurstof als het ware op.

Het water kan meer zuurstof opnemen wanneer het wateroppervlak in beweging is. Als je zorgt voor wat stroming in het wateroppervlak kan je heel wat zuurstof door het water laten opnemen.

Het zijn dus niet de luchtbelletjes die je in het water blaast die voor extra zuurstof in het water zorgen. Wel de beweging van het wateroppervlak die de belletjes teweegbrengt die voor zuurstofwisseling zorgt.

Ja dit is in het geval van een goed werkend koud/tropisch aquarium. Ik heb een tropisch aquarium van 1.20 m. Daarin zit bijna voor zowel 75 % aan planten in, dan heb je die luchtpomp idd niet nodig omdat de planten en vissen dan zelf voor zuurstof zorgen. Dus wil je in je bak geen luchttoevoer zou het grootste gedeelte uit planten moeten bestaan, niet echt iets om in een drinkbak te hebben lijkt me zo?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:32

Cyntje schreef:
MysticTinker schreef:

Ja dit is in het geval van een goed werkend koud/tropisch aquarium. Ik heb een tropisch aquarium van 1.20 m. Daarin zit bijna voor zowel 75 % aan planten in, dan heb je die luchtpomp idd niet nodig omdat de planten en vissen dan zelf voor zuurstof zorgen. Dus wil je in je bak geen luchttoevoer zou het grootste gedeelte uit planten moeten bestaan, niet echt iets om in een drinkbak te hebben lijkt me zo?

Aquariumhouder nr 2 meldt zich en is het volledig eens met bovenstaand!
Zonder planten gaat het niet goed voor de vissen en met planten lijkt me niet lekker voor de paarden...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:34

Party!! viewtopic.php?f=34&t=679110&hilit= Party!!

Voor mensen die meer geinteresseerd zijn in de Aquaristiek, hierboven de link van mijn aquatopic!

Ik vind het niet erg diervriendelijk en daar blijf ik bij,...

Een vis wil ook een lekker onderkomen hebben net als een paard een ruime stal wil Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:39

Er kunnen best vissen in een drinkbak, maar stop em niet te vol..
De vissen doen het wonderbaarlijk goed, wel gewone goudvissen of zo.. die niet veel eisen stellen.. en als je je drinkbak weer vult, komt er weer genoeg zuurstof in..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 11:43

Ik denk dat een vis het heerlijk vind in zo'n grote bak, vol kleine holletjes om zich te verstoppen Knipoog De bak is zo'n 1.20 breed, en best hoog.
Is ook lekker koel in de zomer omdat ie in de schaduw staat. En er is volop eten. Ik denk dat zo'n visje dat fijner vind dan in een vissenkom op de vensterbank Knipoog

Ik moet toch eens gaan nadenken hoe ik dat met de zuurstof kan doen, moet toch een oplossing voor zijn..
Ik doe sowieso elke dag een emmer water erbij gooien, dus als daarmee ook al genoeg zuurstof in het water zou komen dan is dat ook opgelost Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:45

femmefatale1 schreef:
Er kunnen best vissen in een drinkbak, maar stop em niet te vol..
De vissen doen het wonderbaarlijk goed, wel gewone goudvissen of zo.. die niet veel eisen stellen.. en als je je drinkbak weer vult, komt er weer genoeg zuurstof in..

Toch wel Nors opkijken een gemiddelde goudvis prefereert een bak van 1 meter, dat wij domme mensen denken dat die beestjes gelukkig zijn in een viskom is dus echt niet goed voor het welzijn van die beestjes

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 11:55

Ik heb het over vissendie weing eisen stellen aan temperatuur, waterhardheid en zuurgraad..
Zoals ik al eerder zei moet je de bak niet te vol stoppen, maar als je bak 120 cm is kan je er best 2 of 3 in kwijt..
Dat de bak in de schaduw staat is een heel groot voordeel voor de temperatuur en de algengroei, die in de zon veel meer toe zal nemen, en nu dus niet..
En als je er elke dag 1 of 2 emmers in gooit zal het zuurstof tekort ook wel mee vallen.

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:15

zou er maar niet aan beginnen ik bedoel, die vissen maken het water zelf ook weer vies, waarom zou je anders een vissenkom moeten verschonen. en als er een dood gaat word het water er ook niet schoner op Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:31

Ja dat dacht ik ook in het begin, die vissen poepen toch in het water.. Totdat ik van een paar mensen hoorde dat het water er juist heel schoon van werd.
Ik controleer natuurlijk elke dag of de visjes zich nog goed voelen, als er eentje ziek wordt dan weet ik dat het water niet meer in orde is en dan laat ik de paarden er ook niet meer uit drinken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:34

ik heb eens gehoord dat het goed hielp, er was toen een topic over op bokt, ik kan hem niet vinden alleen...
maar daar las ik dat mensen er ook goudvissen in hadden.. Clown

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:43

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 13:49

Bedankt Ja
Fijn dat de meeste reacties positief zijn, dan ga ik het toch eens proberen Lachen Ik ben benieuwd hoe goed het werkt, en ik zal ook over een tijdje eens laten horen hoe het gaat ermee.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:56

Fucsia schreef:
zou er maar niet aan beginnen ik bedoel, die vissen maken het water zelf ook weer vies, waarom zou je anders een vissenkom moeten verschonen. en als er een dood gaat word het water er ook niet schoner op Knipoog

helemaal mee eens. zo'n bak wordt er echt niet schoner van als je er goudvissen in gaat doen. echt onzin. goudvissen zijn wat dat betreft hele grote vervuilers. een aquarium met goudvissen is binnen de kortste keren al smerig. bij goudvissen wordt ook aangeraden om wekelijks water af te hevelen en te verversen omdat ze er zo'n puinhoop van maken. ze schijten en piesen er op los. Haha! en dan zit er in die bakken vaak nog een filter. neem aan dat je in de waterbak geen filter gaat hangen dus de poep en pies van die vissen blijft lekker in die bak. niet bepaald goed voor de waterkwaliteit van de drinkbak en tegen algen helpen goudvissen al helemaal niet. goudvissen doen namelijk weinig tot niets met algen en de algen zullen alleen maar vermeerderen door het nitraat/nitriet uit de uitlasting van de vissen. dat is met aquariums namelijk ook zo. heb je last van algen, dan moet je juist waterversen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:04

Mijn pony drinkt uit de sloot, waar ook vissen zwemmen, dus voor je paarden is er niks mis mee.
En over de "vervuilende goudvissen"
Wij hebben ook een goudvis, ik denk dat we zijn aquarium eens in de 3 maanden schoon maken, en dan nog omdat er algenaanslag in komt, niet omdat hij het zo vies maakt....
Kom nou zeg, een paard red het wel zonder zuiver leidingwater, dus regenwater en een paar vissen in de bak die het schoon houden zullen ook echt geen schade aan richten.
Gewoon proberen zou ik zeggen!

Trouwens al eens over gedacht om een pomp aan te laten leggen, op grondwater? Dat hebben wij bij het land, echt ideaal! Ja

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 14:18

maar kost dat aanleggen dan niet ontzettent veel ?