wormen, wanneer opnieuw ontwormen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

wormen, wanneer opnieuw ontwormen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 21:12

Ik wordt er een beetje hopeloos van.... 4 weken geleden heb ik alle paarden ontwormt, de volgende ochtend zag ik bij mijn jaarling spoelwormen in de mest zitten. 2 weken later heb ik alle paarden opnieuw ontwormt, opnieuw zat er bij de jaarling wormen in de mest, hem heb ik dan ook 2 dagen daarna weer ontwormt. In de planning ligt om morgen nogmaals alle paarden te ontwormen (is weer 2 weken later), echter zag ik gisteren alweer spoelwormpjes in een aantal mesthoopjes. Ik weet dus nu niet zeker of die van mijn jaarling zijn. Ik doseer de ontwormingen ruim, zit altijd duidelijk boven het gewicht, ik haal dagelijks de mest uit de paddock, maar zie wel dat de paarden de laatste tijd van elkaars mest eten.

Wat is nu wijsheid; sneller achter elkaar ontwormen ?, ander wormmiddel ? (heb nu steeds Furexel gebruikt)

Oja, ik kamp op dit moment wel met ziekte bij de paarden, ook sinds ongeveer 4 weken: droes (of op zijn minst een variant hiervan), de jaarling heeft echter daar nu geen klachten van, die heeft het juist een maand of 4 geleden meegebracht, de jaarling is wel wat aan het hoesten.

ikenindi

Re: wormen, wanneer opnieuw ontwormen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 07:50

volgens mij mag je echt niet na 2 dagen alweer ontwormen hoor! ik dacht zelfs dat 2 weken al te snel is. er zit toch altijd een wachtadvies tussen van 3 weken? het is erg chemisch spul. en ik denk dat je anders je da eens moet vragen welk ontwormmiddel je nu het best kunt gebruiken...

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:27

Elke 6 weken met een andere werkzame stof ontwormen. Houdt liever de vaste tijdstippen aan en raadpleeg de dierenarts als je er niet zeker van bent.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:38

tuurlijk komen er na de ontworming wormen naar buiten...
daar ontworm je toch voor????

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:47

Ontwormen zou juist zo veel mogelijk preventief moeten werken. Van de dierenartsen krijg ik geen eensluidend antwoord. De een zegt meteen de volgende dag weer, de andere zegt een paar weken ertussen. Misschien weet iemand hier op bokt het juiste antwoord ?

Ik heb overigens vanmiddag weer alle paarden ontwormt (met Equest dit keer)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 06:19

paarden horen wormen te hebben. je moet ze nooit allemaal uit het lichaam willen krijgen. anders moet je een keer worm-ei-telling laten doen door de da (gewoon mest inleveren. zo`n onderzoek kost 15 euro dacht ik). deze kijkt welke wormen ze evr hebben en geeft dan een duidelijk op het paard gericht advies. dat moet je dus per paard doen dan. als deze niet veel wormeitjes vind zal zijn advies zijn: niet ontwormen. een paard hoort namelijk wormen bij zich te dragen... kijk anders eens op google. over ontwormen zijn interessante dingen te vinden.

je staat verbaast. soms blijkt het ook heel anders te kunnen en ben je eigenlijk alleen maar de paarden aan het vergiftigen geweest. die van mij werd duidelijk ziek na wormenkuren steeds. bleek ze al die afvalstoffen niet kwijt te kunnen. ik doe nu alleen ontwormen op advies na worm-ei-telling, en verder gebruik ik wel verm-x (kruidenmiddel tegen wormen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:59

is komt wel vaker voor dat bij jaarlingen veel spoelwormen naar buiten komen, ik heb het best al vaak gezien.
beter juist dat ze eruit komen.
via onze arts moeten de veulens bij ons op stal na 2 weken weer ontwormd worden.
wij hebben de laatste keer met equest gedaan en deze keer geven we ze equimax.

om ze eerder dan 2 weken te geven heeft geen nut omdat elke wormenkuur namelijk 2 weken lang zo goed werkt dat wormen dood gaan,vandaar de 2 weken regel.
maar neem even contact op met je eigen arts en hoor wat die er over te zeggen heeft en welk middel je moet gebruiken

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:07

Volgens mij is dat niet goed hoor, ik doe het om de 6 tot 8 weken. en je moet wel telkens een andere pasta nemen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:12

De manier waarop je nu aan 't ontwormen bent, werkt behoorlijk resistentie in de hand (te vaak, lukraak een bepaald middel, alle paarden).

Het allerbeste wat je kunt doen, is een mestonderzoek laten verrichten van alle paarden. Hierna krijg je een ontwormadvies per paard.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:16

Het is ook heel normaal dat als je ontwormt dat juist alles eruit komt.
Bij honden is dat ook zo.
Ik zou idd anders een eitelling laten doen want zoals ik het nu van je begrijp ontworm je heel vaak en kan resistentie in de hand werken.
Heel veel succes! Haha!

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:48

Dioxide schreef:
Elke 6 weken met een andere werkzame stof ontwormen.

Armani88 schreef:
en je moet wel telkens een andere pasta nemen !!

Hardnekkig fabeltje, maar is niets van waar. Zie onderstaande quote.

Ilse Ferweda schreef:
Tegen elke werkzame stof kan de worm of de larve resistentie opbouwen. Toch wordt er geadviseerd om de werkzame stoffen niet te veel af te wisselen. De reden hiervan is dat geen enkele werkzame stof larven van álle stadia tegelijk kan doden. Om álle larven te doden is het dus zo belangrijk dat het ontwormen tijdig herhaald wordt. De larven die de eerste keer nog niet in of alweer uit het stadium waren waarin het ontwormmiddel alle larven dood zullen de volgende keer, of de keer erna, wél in dit stadium verkeren. Regelmatig ontwormen is dus de enige manier om ervoor te zorgen dat de larve zich op den duur nooit meer kan ontwikkelen tot volwassen worm. Door dit regelmatig ontwormen komen de larven uit de andere stadia steeds een stof tegen waardoor ze niet worden gedood, en waartegen ze zich dus gaan verdedigen en ontwikkelen. Om te zorgen dat deze ontwikkelde larven uitgroeien tot volwassen wormen en eitjes gaan leggen met resistente larven moet dus ook regelmatig ontwormt worden.

Zou je steeds een andere werkzame stof gebruiken die werkt in andere stadia van de larven, dan is het mogelijk dat een resistente larve het overleeft tot volwassen worm en resitente eitjes gaat leggen. De larve die het heeft overleeft is in zijn ontwikkeling nooit gedood, maar zal wél meerdere werkzame stoffen tegen zijn gekomen, waartegen hij allemaal resistentie heeft opgebouwd. De eitjes waarmee het paard en het weiland daarna besmet worden zijn dan met geen enkele werkzame stof meer te bestrijden!

Zou je steeds dezelfde werkzame stof gebruiken en steeds binnen de gestelde termijn de ontworming herhalen is ten eerste de kans al klein dat een larve het gehele ontwikkelingsproces overleeft en áls dit wel zou gebeuren, dan legt de volwassen worm eitjes die alléén resitent zijn tegen die ene werkzame stof en kunnen de resitente larven altijd nog bestrijd worden met een andere werkzame stof. Het is onwaarschijnlijk dat er geen enkele larve overleeft, hoe strikt er ook ontwormt wordt, er zullen elke keer een paar larven ontkomen en resistente eitjes produceren zodra ze volwassen zijn. Om te zorgen dat ook deze resistente volwassen wormen, resistente eitjes en resitente larven alsnog uitgeroeid worden is het aan te raden om na één of twee jaar over te gaan op een andere werkzame stof.

Om resistentie te voorkomen is het ten eerste dus belangrijk dat er nooit ondergedoseerd wordt bij het ontwormen van het paard en dat de herhaling van het ontwormen binnen de aangegeven tijd plaatsvind. Ten tweede is het het beste om niet te veel af te wisselen tussen de verschillende werkzame stoffen. Wat wel verstandig is is om bijvoorbeeld per jaar of per twee jaar over te schakelen op een andere werkzame stof.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:53

mij is wel geleerd dat als je paard daadwerkelijk wormen heeft, je kan ontwormen en 2 dagen erna nog eens ontwormen
dan is het logisch dat ze naar buiten komen dus daar moet je niet van schrikken hoor.

verder niet zo vaak die chemische troep aan je paard geven.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:28

Wat betreft het afwisselen en dergelijke zijn ze er volgens mij nog niet helemaal uit! Doe wat je het beste lijkt zou ik zeggen. Veel succes!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:31

Mijn pony heeft ook wormen gehad en toen kreeg ik wormen spuiten van de DA, hier moesten ook 2 dagen tussen zitten.

Dit was naar aanleiding van een bloedonderzoek. Misschien is dat een idee?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:30

Ik ontworm om de drie maanden en heb nog geen worm gezien. Dus denk dat het niet slecht is om om de drie maand te ontwormen. Ik ontworm ook steeds met een andere pasta.