Paard drinkt niet met muilkorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBibi

Paard drinkt niet met muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:34

Ik weet niet of dit hier goed staat..

Hallo allemaal,

Mijn paarden dragen dit jaar voor het eerst in het weiland een muilkorf. Nu is er een probleempje: 1 van de 2 drinkt niet als hij zijn muilkorf om heeft. Hebben jullie enig idee hoe dit komt en of je er iets aan kunt doen??

xBibi

Re: Paard drinkt niet met muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 20:33

Niemand?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:48

Geen muilkorf meer om lijkt mij het meest voor de hand liggend. Koe Water is een eerste levensbehoefte, dan dus liever geen muilkorf. Al vraag ik me af waarom je uberhaupt een muilkorf om zou willen doen.
Als je ze niet teveel in een keer wil laten grazen moet je wellicht een stuk afzetten en ze iedere dag een nieuwe strook gras erbij geven.

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 16:35

Esther schreef:
Geen muilkorf meer om lijkt mij het meest voor de hand liggend. Koe Water is een eerste levensbehoefte, dan dus liever geen muilkorf. Al vraag ik me af waarom je uberhaupt een muilkorf om zou willen doen.
Als je ze niet teveel in een keer wil laten grazen moet je wellicht een stuk afzetten en ze iedere dag een nieuwe strook gras erbij geven.

Die mogelijkheid is er niet. We weten trouwens niet zeker of hij met zijn muilkorf om niet drinkt, ik had dit topic geplaatst omdat we dan een oplossing hebben als we zéker weten dat het zo is. Knipoog

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:38

Esther schreef:
Geen muilkorf meer om lijkt mij het meest voor de hand liggend. Koe Water is een eerste levensbehoefte, dan dus liever geen muilkorf. Al vraag ik me af waarom je uberhaupt een muilkorf om zou willen doen.Als je ze niet teveel in een keer wil laten grazen moet je wellicht een stuk afzetten en ze iedere dag een nieuwe strook gras erbij geven.

Er zijn meer dan genoeg redenen waarom het beter is om een pard een muilkorf om te doen. Denk oa aan hoefbevangenheid.

Nu even ontopic. Wat voor drink bak hebben jullie? Is die dus wel groot genoeg?
Misschien een beetje water op zijn neus doen zodat hij eraan went?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:42

Misschien aan de leverancier vragen of met de muilkorf te dfrinken valt, of op zoek gaan naar de oorzaak? Als je de oorzaak weet, kun je het makkelijker verhelpen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:24

is er geen andere oplossing dan een muilkorf om?
er staat bij ons op stal ook een paard met zo'n ding om z'n snoet, en je had 'm moeten zien hijgen vandaag, echt zielig! en het is nog niet eens zo heel warm nu...
ook dat dier kan er niet mee drinken, ik vind het gewoon zielig.
hij is hoefbevangen geweest, en ik snap dat je dan lastig zit, maar ik vind dit -persoonlijk- ook niks zo.

sterkte met zoeken naar een oplossing. kan je paard niet in een paddock, of kaal stukje land?

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:08

Daantje1981 schreef:
Er zijn meer dan genoeg redenen waarom het beter is om een pard een muilkorf om te doen. Denk oa aan hoefbevangenheid.

Nu even ontopic. Wat voor drink bak hebben jullie? Is die dus wel groot genoeg?
Misschien een beetje water op zijn neus doen zodat hij eraan went?

De drinkbak is zeker groot genoeg. Ja Kan makkelijk met 5 paarden uit gedronken worden. Knipoog Goed idee, van dat water op zijn neus doen, ik zal het eens proberen!

Dniesjj117 schreef:
Misschien aan de leverancier vragen of met de muilkorf te dfrinken valt, of op zoek gaan naar de oorzaak? Als je de oorzaak weet, kun je het makkelijker verhelpen.

Er valt absoluut mee te drinken, daar ligt het zeker niet aan. Knipoog We hebben geen idee wat de oorzaak is. Meneer is gewoon een beetje onhandig met nieuwe dingen en het duurt een tijdje voor hij weet hoe alles werkt. Knipoog Maar hij kan zonder water natuurlijk niet leven, dus dit probleem moet gewoon verholpen worden.. We halen hem nu trouwens steeds naar binnen (op de paddock) zodat hij daar 's avonds staat (met ons andere paard, zijn maatje (die ook nog niet te lang op het gras mag, omdat hij last heeft van zijn exceem)) en genoeg kan drinken, zodat hij niet de héle dag zonder water komt te staan.

dierfysio schreef:
is er geen andere oplossing dan een muilkorf om?
er staat bij ons op stal ook een paard met zo'n ding om z'n snoet, en je had 'm moeten zien hijgen vandaag, echt zielig! en het is nog niet eens zo heel warm nu...
ook dat dier kan er niet mee drinken, ik vind het gewoon zielig.
hij is hoefbevangen geweest, en ik snap dat je dan lastig zit, maar ik vind dit -persoonlijk- ook niks zo.

sterkte met zoeken naar een oplossing. kan je paard niet in een paddock, of kaal stukje land?

Nee, dat is voor ons helaas niet mogelijk.. Die van ons lopen er niet mee te hijgen hoor. Hoe komt dat dan bij dat paard? En wat doen zij er dan aan dat hij er niet mee drinkt? Hij kan wel in de paddock, maar het is juist de bedoeling dat we het - op de wei staan - opbouwen zodat hij er straks dag en nacht op kan. Knipoog

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 19:44

Verder nog iemand tips/ideeën?

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:47

ik zou ook niet drinken als ik zo'n ding om had

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:58

BBotanya schreef:

Wat een zinnige aanvulling op dit topic.
Misschien is de korf wat te nieuw en smaakt het water daardoor niet lekker?
Eens een nachtje laten weken ofzo?
Of kunnen ze 'snachts op stal zonder korf wél drinken? En wacht het paard daar liever mee?

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 14:34

Kiara schreef:
BBotanya schreef:

Wat een zinnige aanvulling op dit topic.
Misschien is de korf wat te nieuw en smaakt het water daardoor niet lekker?
Eens een nachtje laten weken ofzo?
Of kunnen ze 'snachts op stal zonder korf wél drinken? En wacht het paard daar liever mee?

Idd, zo'n reactie slaat nergens op Nors opkijken
Zeker een idee om eens te proberen! Bedankt!
Ze staan 's nachts niet op stal maar in een paddock. Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:07

Heb je een pomp of een bak water?
Kan me zo voorstellen dat een weidepomp niet lekker gaat met zo'n ding om. Al zijn er ook genoeg die bijdehand genoeg zijn om het met een voorbeen te doen of zelfs een ander paard te laten pompen...

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:20

Vindt je paard het misschien eng om met de korf in aanraking te komen met water?

Die van mij wilde in het begin ook niet drinken met de korf om. Zodra het water de korf raken deinsde ze terug. We hebben het haar geleerd door zelf de korf nat te maken en dan zodat het water ook haar mond raakte. Daarnaast zijn we met emmertjes achter haar aan gelopen en haar neusje/korf er een beetje ingeduwd. Gewoon een keer of twee/drie, niet teveel achter elkaar dan wordt het alleen maar stressvol, en dat een aantal keer per dag herhalen. Na een aantal dagen zagen we haar ineens uit de waterton drinken! Hebben staan juichen Lachen Ze vond het blijkbaar gewoon eng.

Overigens hebben we haar ook moeten leveren grazen met de korf. Steeds losse grasje erdoor heen geduwd totdat het kwartje viel.

Succes!