wat te doen? volgend jaar pluut elke dag weide gang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

wat te doen? volgend jaar pluut elke dag weide gang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:45

mijn haflinger staat nu op een schaarweiland met hooi bij gevoerd. Maar per september ga ik naar een andere stal waar ze elke dag naar buiten komen en waar we wel redelijk goed gras hebben. Nu is mijn vraag hoe kan ik er voor zorgen dat hij geen hoefbevangen wordt? Hij is het namelijk niet gewend. Het is wel pas in september dus dan zullen de suikers in het gras wel mee vallen maar toch. Ik heb geen zin in een haflinger die hoefbevangen wordt

8nnemiek

Re: wat te doen? volgend jaar pluut elke dag weide gang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:03

Je zou een graasmasker kunnen kopen, in ieder geval voor in de lente wanneer het fructaangehalte erg hoog is. En misschien een stukje wei afzetten en kort laten grazen.
Ik zou ook altijd hooi blijven voeren, als ze veel hooi ophebben en het hongergevoel er niet meer is dan eten ze ook vaak lekker rustig van het gras.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:17

Wellicht is het een idee om hem niet gelijk fulltime op het gras te zetten maar dit eerst rustig op te bouwen? Dus eerst een paar uurtjes en dan steeds iets langer. En inderdaad altijd hooi blijven bijvoeren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 23:30

Sowieso niet dag en nacht buiten zetten. Dat is vragen om moeilijkheden. Zelf geef ik de paarden 's ochtends eerst hooi. Dan hebben ze een ondergrondje en het helpt om het gras beter te verwerken. Aan het eind van de ochtend/begin van de middag zet ik ze pas buiten en haal ze 's avonds op tijd weer binnen. Als het volop zomer is en er is minder gras dan zet ik ze vroeger buiten. En inderdaad is het opbouwen erg belangrijk. De eerste dag een uurtje buiten en dan steeds langer.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:37

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen over september, zowel in het voorjaar (MAA/APR/MEI) als ik in het najaar (SEP/OKT) zijn de risico's het hoogst om dat dan veel fructaan in het gras zit.

Mijn zeer gevoelige pony staat jaarrond buiten. Hij krijgt iedere dag hooi/voordroog bijgevoerd, en ik werk met strookbegrazing in de wei. Plus dat ze iedere dag een half uurtje tot uur op het hele land lopen. Op deze manier kan ik hem goed houden. Gras is door het bijvoeren voornamelijk ook voor de lekker. Afhankelijk van hoe voedzaam het gras is krijgen ze meer of minder bijgevoerd, en afhankelijk van het weer. Ik vind het wel erg belangrijk dat ze 24/7 toegang hebben tot ruwvoer.