Pensionstal, wat wil jij en wie heeft er een?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Pensionstal, wat wil jij en wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 19:42

Hoi
Misschien een vage titel, maar ik dacht dat ik het zo het beste kon omschrijven.

Ik heb vanmiddag een plan op tafel gezet voor m'n vader over het benutten van onze "oude" koeienstal (20 meter lang en ruim 10 meter breed) Dat daar best een aantal paardenstallen gemaakt konden worden, dus een kleine pensionstal kan komen. Nu gebeurt er alleen als de schapen bevallen wat in die stal, maar we hebben nog veel meer schuur waar het te laag is voor paardenstallen, maar waar makkelijk schapen kunnen staan. We hebben ook hoe en wat met het geld erbij geteld (van de verbouwing van de stal tot het voer) En het bedrag wat er uit kwam was niet gek, uiteraard zijn we op de hoogte van het werk wat je erin steekt (ik werk zelf in de zomer en soms in de winter ook op een pensionstal) Ik denk dat m'n vader hier misschien wel serieus over na wilt denken Lachen

Maar nu was mijn vraag, welke bokkers hebben een pensionstal en hoe bevalt dat?

En wat willen mensen als ze hun paard ergens stallen? We dachten zelf aan ruime boxen van voor de pony 2.5 bij 3 en voor de kleine paarden 3 bij 3. Uiteraard iedere dag weidegang en zodra het weer goed lijkt te blijven 24/7 als de eigenaren dat willen. Redelijk goede uitrij mogelijkheden en een bak natuurlijk. Hoeveel geld willen jullie voor de stalling betalen? Het gaat om een gebied iets boven Alkmaar.

Het is nog lang niet zeker dat dit uberhaupt gebeurt, maar je moet het natuurlijk van alle kanten bekijken Lachen

Groetjes Marijke

Babsiej

Re: Pensionstal, wat wil jij en wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:00

Ik betaal nu voor alles incl 135 euro. (alleen ex bix)
Heb ik een 20x40 bak die bijna altijd goed is, een longeerkraal, voeren erbij, elke dag mesten , buiten binnen halen, en onbeperkt hooi/kuil/stro.
En ook in de winter de hele dag op de weide.

En heb ik een box van 4x3 voor mn haflinger Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:06

wat ik persoonlijk zoek in ene pensionstal zijn als er al boxen zijn, idd ruime boxen
ik heb een kleine D waarbij ik 3 bij 3 het minimum vind kwa afmeting ..
en een paard al gauw 3,5 bij 3,5

voor mij is het belangrijkste in ieder geval dat de dieren iedere dag en aantal uur buiten komen, liefst hele dagen, helaas is dat niet overal mogelijk
een buitenbak is erg prettig

kwa kosten kan ik je niet helpen... kom niet uit dat gebied dus heb geen idee...
ik weet dat hier een maandje pension voor ene pony op een 150 minimaal zit

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:57

Een ruime stal, een goede droge buitenbak met verlichting, een afspuit/poetsplaats.

En het hele jaar door weidegang, of s'winters de hele dag in de paddock. Maar in ieder geval de mogelijkheid om mijn paard het hele jaar door de overdag buiten te hebben staan.

Qua kosten.. tja €130/150,-?

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:03

Zoals de pensionstal eruit ziet waar ik ben (en ik vind dit zelf erg prettig):
- Ruime stallen (4x4)
- Buitenbak
- Ruimte voor je stal om te poetsen
- Veel weidegang (staan zo snel het kan hele dagen op wei)
- Longeercirkel
- Word voor je gevoerd (biks)
- Onbeperkt hooi
- Kosten rond de 120 euro (weet niet 100% zeker)

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:30

Oh, en ruimte om je spullen op te bergen is ook erg handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:34

3x3 stallen vind ik het kleinste wat je kunt plaatsen
Groter heeft mijn voorkeur, maar dat moet maar gaan in een bestaande stal Lachen

Elke dag weidegang, ook in de winter naar buiten (kan dan droge padock zijn)

Hooi (geen kuilvoer) als hoofdvoer
daarna brok

plek voor je paard af te spuiten, met warm water.

Goede afsluitbare kasten

Verder een goed te rijden bak, ook met regen

Kosten ongeveer 160/180 euro

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:43

Een ruime stal met veel licht en frisse lucht. Het liefst met mogelijkheid om een luik open te zetten. Ik vind 3,5x3,5 echt het minimum voor een paard. Elke dag naar buiten is ook iets wat ik heel belangrijk vind. Contact met andere paarden op stal.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:50

inderdaad! ruime boxen, veel frisselucht, licht..
(vrijwel) altijd begaanbare buitenbak, in de zomer 24/7 weidegang als de eigenaar dat wenst, in de winter zo vaak mogelijk.
longeercirkel vinden de meeste mensen fijn..
een aantal wasplaatsen?
en natuurlijk een ruime zadelkast Lachen

Edit; met voeren en mesten en in en uit de wei zetten is 130 voor pony en 150 paard wel een mooi bedrag Lachen

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:55

3x3 is groot zat vooral voor een klein paard. mijn paard van 170 staat in een stal van 3 bij 3.40, nou gaat prima ruimte zat!

Hier in de omgeving betaal je voor een pensionstal waar alles voor je gedaan word en waar alles bij zit (hooi,stro, biks) en een bak al gauw rond de 200 euro! En dat is eigenlijk weinig want er zijn stallen waar je al gauw 250 betaalt!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:57

persoonlijk vind ik 150 euro voor een paard die op pension staat erg weinig!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 07:59

Waarop basseer je dit?
bij ons in de regio is dit een normaal bedrag, aangezien je hier ook pension kunt staan met binnebak betaal je 75 euro, maar doe je wel zelf mesten!
150 voor alles inclusief en buitenbak is hier wel reëel

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 07:59

@Snoeske: In welk gebied van NL woon jij?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:00

Ik heb mijn paard gestald in het midden van het land.

Wij hebben boxen van volgens mij 3 x 3 m, mijn paard is 178 en staat hier prima in en kan ook fatsoenlijk liggen. Het volgende is bij ons in de stalling inbegrepen.

20 x 40 buitenbak met verlichting.
paddock
Weidegang zomers (in de winter als het weer het toelaat) hele dag, paarden worden buiten gezet en weer binnen gehaald.
Stapmolen
Spuitplaats binnen, met koud water.
2 kilo krachtvoer (sportbrok)
2 x daags kuilgras of hooi
Trailerstalling
Paarden staan op stro of vlas wat je zelf wilt. Mesten doen we zelf.

Kosten per maand € 170,=

Zadelkamer, waar je zelf een kast in kunt zetten voor je spullen. En van de pensioneigenaar hebben we een dekenrek dat voor elke klant 1 rek tot zijn beschikking is.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:05

Ik in Gelderland, maar hier in de omstreken liggen de prijzen zo! Bij een manege in Woudenberg betaal je zelfs 285! Heb je wel een binnenbak erbij en dan vol pension, das toch flink aan de prijs... Mijn vriendin heeft bij iemand in Woudenberg gestaan en daar had ze alleen een buitenbak en pension en ze betaalde 220 euro...

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:06

wij hebben thuis ook een pensionstalling.
We hebben vorig jaar nieuwe boxen gemaakt:
5 boxen van 5x3m
4 boxen van 4x3m
4 boxen van 3x3m (deze boxen hadden we al maar hebben we vernieuwd)
Dit jaar komen er nog 4 boxen bij omdat er toch wel veel vraag naar stalling is.

alle boxen zijn met voerhek, zodat ze buiten de boks kunnen eten. Ook hebben we de boxen zo gemaakt dat we ze met de shovel 1 x in de 1,5/2 weken kunnen mesten, de rest van de dagen strooien we de boxen op.
Wij zetten de paarden elke dag, behalve op zondag (voor hun zelf) buiten, in de winter in de paddock en zomer komen ze op de wei.
Wij hebben een buitenbak met all weather tuft bodem en verlichting, longeerbak, stapmolen, was/poetsplaats.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:16

Wat ik wil bij een pensionstal is het volgende:

Mooie ruime en vooral lichte boxen met een goede ventilatie.
ruim bedoel ik minimaal 3x3 meter.
Ook wil ik een stal waar mijn paard met zijn hoofd over de deur kan en geen stal die helemaal dicht is. Dat vind ik persoonlijk net gevangenissen.

Goede rijbak ( hoeft geen binnenbak te zijn). Goede bodem erin, hoeft van mij geen achterbergbodem, maar een bodem die niet gelijk blank staat bij regen. Ook vind ik het belangrijk dat de bodem regelmatig gesleept wordt.
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat dit niet gebeurdt met als gevolg, bodem binnen de kortste keren waardeloos.

Ook vind ik het balangrijk dat er niet losgegooid en gelongeerd mag worden in de rijbak. Ik heb hier hele slechte ervaringen mee, bij verschillende stallen. Op de stallen waar dit niet mocht was de bodem super!
Het is echt voor het behoud van je bak!!

Daarnaast vind ik het belangrijk dat er losgooibakjes/paddocks zijn waar je je paard s'winters in los kan zetten en dan niet van die bakjes waar je paard zijn kont niet in kan keren, zodat als hij een keer wegschiet hij gelijk tegen het hek aan zit of zijn been verdraaid heeft.
Longeerbak hoeft niet, als je maar in 1 van de losgooibakken kan longeren.

Weidegang vind ik erg belangrijk!! Dat is voor mij echt een pre. Een stal valt voor mij gelijk af wanneer dit niet mogelijk is of voor maar 2 uurtjes per dag zomers.

Verder wil ik graag weten van te voren wat voor soort ruwvoer er gevoerd wordt en het graag ook zien. Ook wil ik weten hoeveel ruwvoer mijn paard per keer krijgt.
Ruwvoer is belangrijk voor een paard en ik heb stallen meegemaakt waar hier op werd bezuinigd om de kosten te drukken.

Bij mij in de omgeving betaal je voor een pensionstal waar je zelf mest +/-tussen de 180 a 250 euro. Het prijsverschil ligt in wat de stal te bieden heeft qua accomodatie.
Voor een All in stal betaal je tussen de 250 a 400 euro of duurder. Het is maar wat je wilt qua luxe.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:54

Het is net of ik mijn verhaal lees in de beginpost!
We verhuren al 9 boxen (+2 van mezelf) en hebben er over zitten denken onze oude koeienschuur of schapenschuur om te toveren met boxen erin.

Maar dit is echt heel duur hoor. je betaalt 1300 per 3 wanden (dus als achterwand goed is) of 15/600 per 4 wanden (dus helemaal dichte box) en dat is voor maar 1 stal van 3x3

Je kan in een schuur van 10 bij 20meter 12 boxen kwijt (6 per kant). En dat kost totaal: 6x 1600 euro= 9.600 euro

Daarnaast moet je ruimte hebben voor spullen op te bergen van mensen... Je hebt aan beide kanten 2 meter over en aan de achterzij van de schuur (mits niet beide kante deuren) een stuk van 4 meter over. Daar zou je opzichten kasten kunnen maken. maar dit kost natuurlijk ook geld. (dit even buiten beschouwing gelaten)

Ook is water (tuinslang) wel erg handig, voor benen af spuiten etc. Ik zelf vind warm water een (overbodige) luxe, maar goed er zijn er die er anders over denken.
---------------
Stel je wilt er niks aan doen (dus alles doet eigenaar zelf) en je vraagt daar +- 100 euro per stal voor (incl gebruik bak en andere facaliteiten). dan verdien je 1200 per maand en heb je pas na 8 maanden je kosten eruit. Maar natuurlijk heb je nooit direct je stal vol en is 100 euro per stal (+facaliteiten) wel duur bij jullie in de buurt geloof ik.
---------------
Stel je doet wel allerlei dingen zoals voeren 2/3x daags, stallen mesten, paarden dagelijks binnen en buiten. Dan zou je ongeveer 150-180 euro per box kunnen vragen.
Uitgaande van 180 euro per box per maand, zou je in 4 en halve maand al je investering eruit, maar daartegenover staat dat je dagelijks veel werk hebt en ik neem aan dat je ook naar school moet en huiswerk moet doen. Maar die paarden moeten dan voor gaan, want die mensen betalen ervoor. Dus moet je 's ochtends voor schooltijd 12 paarden voeren, wachten tot ze op hebben en daarna buiten zetten. na schooltijd 12 stallen mesten (10 min per stal= 2uur), daarna paarden weer naar binnen en weer voeren. en dat elke dag, ook in het weekend moet je vroeg op om al dat werk te doen etc.
---------------
Maar goed al met al moet je dus even goed erover denken:

Wat voor soort mensen wil je hebben op stal?
Wedstrijdruiters die alles graag gedaan willen hebben en goede facaliteiten willen hebben. Dan moet je dus zelf veel doen, maar ook de facaliteiten moeten erg goed zijn (minimale 20x40 bak, stapmolen, longeercirkel, poetsplaatsen, spuitplaatsen etc) en ik denk eerlijk gezegt dat dat nogal een investering is en je dat soort mensen niet zo snel aantrekt wanneer je een beginnende 'pensionsstal' aan huis bent.
Of wil je mensen aantrekken die veel zelf doen, dan verdien je er wel minder aan, maar heb je zelf de zorgen en lasten niet. En ik vind dat jij als 16jarige niet zomaar allerlei verantwoordelijkheden op je kan/hoort te nemen. En dus lijkt het mij handiger om de mensen zelf meer te laten doen en alleen wanneer ze echt niet kunnen dat jij het doet (tegen betalen).

Daarnaast moet je bedenken wat voor facaliteiten je al hebt en wat je wil hebben/nodig is
Ik begreep dat je al een bak hebt, maar is die wel vaak goed te gebruiken? Hebben jullie een longeercirkel of is het de bedoeling dat er gelongeerd word in de bak? Zijn er paddocks aanwezig, voor het geval het heel slecht weer is?

Wat doe je vader?
Is hij ook van plan mee te helpen met mesten en voeren etc? Of investeert hij alleen in de stallen moet jij de rest doen? Als dat zo is, dan vind ik ook dat jij een deel betaalt moet krijgen voor het werk dat je doet. Aangezien je vader anders altijd het geld ontvangt en jij al het werk doet (stallen mesten, voeren etc).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:55

Ik betaal 225 (in de randstad) en ik krijg er het volgende voor

-Ruime stal van 3,5 bij 3,5. Tussen de verschillende paarden zit alleen een muur van 1,20 hoog, zodat de paarden met elkaar kunnen kroelen en minder 'opgesloten'zitten
-Er word gevoerd (onbeperkt kuil en 2x per dag brok)
-Er word gemest
-Er word ontwormt
-Super goede bak, heeft de hele winter geen plasje in gelegen. In de bak mag niet worden gelongeerd
-Longeerbak
-Stapmolen
-Ruime zadelkamer, gebruik van een zadel kast en gebruik van 2 dekenrekken pp.
-Paarden lopen zomers en 's winters de hele dag buiten. 's Winters op de zandplaat, zomers op het land. Zomers gaan ze dag en nacht naar buiten.
-Zowel binnen als buiten de mogenlijkheid om te wassen/af te spuiten, alleen koud water.

Wat ik mis zijn fantastische buitenrij mogenlijkheden, maar de stal is wel 100% zijn geld waard. Persoonlijk zou ik zelfs voor pony's geen stal van 2,5 bij 2,5 willen, k zou het echt te klein vinden. de 3,5x3,5 die ik heb, en waar ze dus alleen 's nachts in staat vind ik al echt het minimum.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 19-04-07 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:10

ik zit dan in de randstad net buiten leiden, ik betaal 225 voor all-in

wat krijg ik hiervoor:

stal van 3 x3 (met 2 luiken, en naar het gangpad en 1 naar buiten)
elkedag in de paddock (in de winter, zomer in het land)
Hij wordt elke dag gemest
veel ruwvoer (2 kee rop een dag)
bix (basis brok, hij krijgt zoveel als dat ik zeg)
we kunnen afspuiten (koud water)
Uitrij mogelijkheden zijn niet echt super
wel een goede (eb en vloed) buiten bak
longeerkraal
heeeeeeeeeeleeeeee ruime kasten (1x1 en 2,5 meter hoog)
kantinetje waar je kan zitten, toilet dat je kan gebruiken ect

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:40

houd er ook rekening mee dat nieuw te bouwen stallen niet kleiner mogen zijn dan 3x3 meter, dat is vast gesteld in een nieuwe wetgeving. Bovendien vind ik zelf een 3,5x3 box voor mijn D-pony al wat aan de kleine kant ivm de bewegingsvrijheid. De gemeente en de dierenbescherming kan je hier meer over vertellen.

Zelf zou ik ook geen boxen willen met tralies aan de bovenkant, veel paarden krijgen daar een milde vorm van voernijd van als de buurman gevoerd wordt, zonder dat het andere paard wat krijgt. Ook zou ik zelf graag een luik naar de buitenlucht willen, en de mogelijkheid hebben om in de gang te kunnen kijken.

Mijn eerste stal was:
20/40 buitenbak (Agtenbergh bodem)
15/20 binnenbakje (Agtenbergh bodem)
paddock
in de zomer weidegang (110 euro per maand 24/7 weidegang)
3,5x4 binnenbox, zonder uitkijkmogelijkheid
2 kleine zadelkastjes van 1x0,5x0,5 meter
inclusief voer en fourage
zelf mesten
uitrijmogelijkheden waren voor mij minder goed
Dit kostte 260 euro per maand

Mijn tweede stal (de winterstal)
20/35 binnenbak
paddock
buitenbox, 3x3 meter (plus later voor groter paard buitenbox 3x6 meter)
enorme zadelkast
inclusief fourage
zelf mesten
zelf voer kopen
uitrijmogelijkheden ware redelijk tot goed
Dit kostte me 120 euro per maand (D-pony prijs)
Het grotere paard kostte me 140 euro per maand (paarden prijs), maar was erg ongelukkig in de stal, dus is terug gegaan naar de wei

Mijn zomerweide
20/40 buitenbak eb en vloed
24/7 weidegang jaarrond (nu helaas niet meer mogelijk)
zelf een kast gemaakt
zelf voer kopen
gezellige kantine en goed werkend schoon toilet
uitrijmogelijkheden waren super
Dit kostte me 85 euro per maand (D-pony prijs)
en 105 euro per maand voor het grote paard (paarden prijs)

Afgelopen winter ben ik teruggegaan naar de zomerweide, mijn D-pony in de stalling, 1 paard bijgekomen wat buiten bleef
3x3,5 binnenbox, met uitzicht op het gangpad
d-pony kostte me 120 euro per maand, omdat ik zelf hooi kocht, de normale prijs was 140 euro
paard kostte me 105 euro per maand.

Ik sta nu niet meer op een pensionstal, maar huur een stuk grond met schuilstal. Ik heb het liefst mijn paarden buiten in de kudde. heb gemerkt dat mijn paarden daarmee toch het gelukkigst zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:12

Citaat:
houd er ook rekening mee dat nieuw te bouwen stallen niet kleiner mogen zijn dan 3x3 meter, dat is vast gesteld in een nieuwe wetgeving.

Waar is die wetgeving te vinden? Lachen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:33

runningkawa schreef:
Citaat:
houd er ook rekening mee dat nieuw te bouwen stallen niet kleiner mogen zijn dan 3x3 meter, dat is vast gesteld in een nieuwe wetgeving.

Waar is die wetgeving te vinden? Lachen

Daar ben ik ook benieuwd naar, want dan weet ik veel illegale stallen

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:38

snoeske schreef:
3x3 is groot zat vooral voor een klein paard. mijn paard van 170 staat in een stal van 3 bij 3.40, nou gaat prima ruimte zat!

Hier in de omgeving betaal je voor een pensionstal waar alles voor je gedaan word en waar alles bij zit (hooi,stro, biks) en een bak al gauw rond de 200 euro! En dat is eigenlijk weinig want er zijn stallen waar je al gauw 250 betaalt!

Ja, dat is hier ook zo (Delft e.o.) voor minder dan E250.00 wordt het een lastig verhaal.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:48

geen idee waar die wetgeving te vinden is, maar een kennis van mij had er mee te maken, toen ze een pensionstal ging bouwen in haar koeienstal.