Gras met te veel glucose!!! GEVAARLIJK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sc0ttr0bbie

Gras met te veel glucose!!! GEVAARLIJK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:27

PAS OP

Hallo,

Van de week zijn wij door de DA gebeld.
Pas op het je paarden op de wei zetten.

Het lijkt allemaal super lekker, heerlijk zonnetje enz.
Maar daar zit het probleem.

Er zit heel weinig vocht in het gras & een lange periode staat de zon er op.
Dit maakt die hoeveelheden suikers aan het gras.

Dit geheel kan zorgen voor hoefbevangenheid.
Mijn DA heeft aangegeven je paard zo min mogelijk de wei op te doen.

Wilde dit even aan jullie melden. Hoop dat het op tijd is.
Op een stal bij mij in de buurt zijn al 2 paarden hoefbevangen!!

Groetjess

mariska12

Re: Gras met te veel glucose!!! GEVAARLIJK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:28

dat is toch altijd in het voor jaar ?
of zeg ik nu iets heel raars

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:29

Dit is het voorjaar altijd zo hoor, een frisse volle wei!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:31

Klopt is ieder voor jaar, maar dat hoor je eigenlijk zelf te weten.Dan kan je er rekening mee houden.

sc0ttr0bbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:32

vandaar dat mijn DA belt?

denk dat het nu toch iets ernstiger is dan normaal ...

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:33

ja en er is vaker een droogte periode in he voorjaar.
Ik weet, wil niemand aanvallen of zo maar ik wil eigenlijk eerst bewijs zien voor er paniek gemaakt word.

sc0ttr0bbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:37

Er staat toch :

Er zijn op een stal hier vlak bij al 2 paarden hoefbevangen.

zegt genoeg, voor mij!!

ik heb er iets mee gedaan, en zet mijn paarden maar voor korte periodes op de wei.

aan jullie of jullie ook iets met de info doen...

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:40

Kolpt wel, mijn paardje zet ik lekker tegen de avond een uurtje op de wei. En dat heel langzaam opbouwen. We zitten pas half April en meestal om deze tijd kan het nog best koud zijn behalve nu dan. Mijn paard gaat pas half mei volledig de wei op.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:41

Ik vertrouw liever op mijn eigen ogen en op de fructaanmeter op http://www.paardnatuurlijk.nl dan op een belletje naar een onbekende van een voor mij onbekende dierenarts.

Niet kwaad bedoeld naar jouw toe, maar meer om mijn denkwijze wat te verduidelijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:42

die van mij staat op een kale wei, en wordt sochtends in een vollere wei gezet met een ander paard. die gaat smiddags (eind van de middag) weer op stal, en dan gaat mijn paard weer naar de kudde. die staan op een superdroge wei met amper gras en krijgen nog voordrooghooi bij gevoerd. ik neem aan dat het wel goed gaat komen, maar zal er op letten.

Orola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:42

In het weitje van mijn paard staat nauwelijks gras..

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:43

Klopt, maar het is fructaan geen glucose. Er is een site waarbij je kunt zien wat het fructaan-gehalte is op dit moment en er staat een groot stuk over fructaan op. Google "maar op "fructaan-index.
BTW juist op dit moment is het gehalte niet hoog, aangezien de nachten niet schrikbarend koud zijn....

*edit): mits je paard op een weiland staat met een nette hoogte gras (ultrakort kan juist gevaarlijk zijn)
Laatst bijgewerkt door IlsjePilsje op 15-04-07 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:44

hoefbevangen is normaal als je paard de hele dag op een volle wei staat, daar voor is paniek niet nodig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:44

HappyAppy schreef:
Kolpt wel, mijn paardje zet ik lekker tegen de avond een uurtje op de wei. En dat heel langzaam opbouwen. We zitten pas half April en meestal om deze tijd kan het nog best koud zijn behalve nu dan. Mijn paard gaat pas half mei volledig de wei op.

dan kun je toch beter sochtend op de wei zetten ipv savonds? (als je alleen naar glucose kijkt!)
savonds zit er juist veel glucose in het gras. savonds en in de nacht gaat die glucose er weer wat uit, en dan overdag komt het er weer in (onder invloed van de zon). dus als je het alleen voor de glucose zou doen, zou je juist beter sochtends vroeg hem buiten kunnen zetten denk ik...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 13:55

mijn paardjes staan nu dag en nacht op een volle wei, tuurlijk heb ik dit de afgelopen weken al rustig opgebouwd, maar dat je ze er niet op kunt zetten is een beetje vreemd, je moet altijd rustig opbouwen, zodat ze kunnen wennen, daarnaast ben ik gestopt met het hooi en geef ik nog maar de heft van het kracht voer.

sc0ttr0bbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:55

mijn paarden staan normaal dag en nacht op de wei. (in de zomer)
ik vertel alleen wat mijn da verteld heeft & ga hier op een serieuze manier mee om.
Het gras bij ons is idd ultrakort en ook de grond is super droog.

Ik laat mijn paarden aan t gras wennen.. En neem het advies van mijn DA daarin mee.
Voor mij geen paniek. Alleen in mijn ogen misschien wel een goede mededeling voor andere mensen hier op bokt.

de een doet er wel iets mee en de ander niet ...

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:22

ikenindi schreef:
HappyAppy schreef:

dan kun je toch beter sochtend op de wei zetten ipv savonds? (als je alleen naar glucose kijkt!)
savonds zit er juist veel glucose in het gras. savonds en in de nacht gaat die glucose er weer wat uit, en dan overdag komt het er weer in (onder invloed van de zon). dus als je het alleen voor de glucose zou doen, zou je juist beter sochtends vroeg hem buiten kunnen zetten denk ik...

Hey wat vreemd. Heb toch naar een aflevering van Paard & Co gekeken (n wk of 2 terug) waar ze weer precies het tegenovergestelde zeggen.
Je hebt t trouwens niet helemaal juist gelezen. Ik zet mijn paard tegen de avond op de wei en niet 's avonds. D.w.z tussen 16.00 en 18.00u en daartussen een uurtje Clown .

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:26

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:03

Onze paarden geef ik 's morgens op stal eerst hooi, zodat ze niet met een lege maag de wei in gaan. Ik zet ze aan het einde van de morgen meestal buiten. 's Avonds gaan ze om 6 of 7 uur weer naar binnen. Voor de nacht krijgen ze dan nog hooi. Wij hebben best veel gras staan en ik durf ze echt niet langer in het land te laten staan. Wij hebben 2 arabieren en 2 shetlanders en die zijn best wel gevoelig voor hoefbevangenheid. Het is wel meer werk, maar ik denk dat ik de risico's op deze manier wel wat beperk. Ik heb wel eens ergens gelezen dat afhankelijk van het weer/de temperatuur je de paarden op bepaalde tijden in het land zou moeten zetten. In het ene geval juist 's morgens en in het andere geval weer 's avonds. Onze paarden hebben een soort "ingebouwde klok" en houden van een vaste routine en als ik ze dan elke keer op andere tijden buiten ga zetten dan worden ze knap onrustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:06

Daar heb ik ook last van jol
Ze Zijn gewend smorgens naar buiten te gaan, dat hoef ik dan echt niet een paar uur later te doen, laat staan smiddags pas.

Ik geef ze net als jij eerst smorgens hooi, zodat ze zich niet meteen vol proppen met gras

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:41

Wij hebben nooit last van paarden die ongeduldig zijn, we voeren ook nooit op vaste tijden maar tussen ... en ... en de paarden wachten dus ook altijd geduldig. Ik begin dan vaak met de druppeltjes paarden, dan ga ik slobber maken, schep de krui vol mest, leeg deze en loop gelijk door naar het kuil zodat ik alvast een aantal kan voeren, maar alle andere wachten geduldig, dan weer een krui mest en soms wat anders tussendoor. Zo is dat ook met op de wei, maakt niet uit wanneer in ze erop zet of haal, ze zijn altijd wel braaf, en niet ongeduldig.
Er staan er dus bij ons nog maar erg weinig op de wei, wat shetjes op kale weitjes, de jaarlingen op een aardig weitje met een 30 jarige en een 2 jarige en nu nog de andere 2 oudjes en dan een drachtige merrie en een hengst die de halve dag heen en weer rent, ook samen op een aardig kale wei.

Oja of routine nu beter is of niet dat weet ik niet maar wij hebben bijna geen stalontdeugden (alleen nog oude die sommige al hadden maar behoorlijk zijn vermindert) en het enige wat ze doen is een beetje heen en weer lopen door de zandbak en soms eens een denk je ook aan mij geluidje en een heel enkele wil nog wel eens proberen te schrapen maar dat werkt eigelijk nooit dus doen ze dat ook niet echt.

Ik heb wel op school geleerd dat het voor prestaties beter is om alles op vaste tijden te doen zodat ze weten wanneer wat gaat gebeuren maar die van ons hoeven voornamelijk alleen maar veulentjes te krijgen en verder af en toe te rijden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:45

Is het alleen als de wei in de zon staat?
Mijn verzorgpaarden staan ook op de wei, maar daar staan bomen en is grotendeels schaduw. Wel is het gras al heel erg kort gegeten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:50

ieder voorjaar weer het zelfde toch?

ik doe ze zowiezo nooit heel erg lang in een volle wei... of ik zet een klein stukje vers gras af of ik laat ze 2 uurtjes ofzo grazen!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:45

fjordnina schreef:
Ik vertrouw liever op mijn eigen ogen en op de fructaanmeter op http://www.paardnatuurlijk.nl dan op een belletje naar een onbekende van een voor mij onbekende dierenarts.

Niet kwaad bedoeld naar jouw toe, maar meer om mijn denkwijze wat te verduidelijken.

Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde....alleen is het idd geen glucose maar fructaan, maar goed, het is een suiker en daar gaat het om.
Ik vind het heeeel goed van die DA om mensen te waarschuwen. Er zijn er nog veel te veel die denken dat een volle wei de boosdoener is.
Dat is echt achterhaald!

Dat stuk op paardnatuurlijk legt haarfijn uit hoe het zit. Ook wat in Horse & Co werd gezegd sluit daarop aan.
Het gaat erom dat gras dat wel wil groeien (omdat het zonnig is) maar niet kán groeien (bijvoorbeeld omdat het koud is) een risico vormt.

En beste mensen, wat is er aan de hand de laatste weken? Droogte!!
Dus het gras kan niet groeien, en er is wel heel veel zon.

Als je het stuk op paardnatuurlijk goed leest, dan zie je dat dat daar ook wordt uitgelegd.

En de fructaanindex gaat uit van de weerssituatie op dat moment.
Droogte, overbegrazing en tekort aan voedingsstoffen zijn heel lokaal en worden hier dus niet in verwerkt. Dat zeggen ze er ook bij!
Citaat van paardnatuurlijk:

Citaat:
Het risico kan vier waarden aannemen: laag, gemiddeld, hoog, zeer hoog. Het risico is afhankelijk van het door het computermodel berekende gehalte aan fructaan. De vier mogelijke waarden zijn gerelateerd aan de hoeveelheid geaccumuleerd fructaan. Wanneer het risico laag is zouden alle paarden moeten kunnen grazen, vooropgesteld dat geen andere factoren (aanhoudende droogte, onderbemesting) het fructaangehalte opdrijven.

Dus: ik vind het heel goed van TS en DA van TS dat ze dit berichtje plaatst. OK dan!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:19

In een aflevering van Horse & Co had ik dit ook gehoord geloof ik.

Goed dat de TS hier een bericht over plaatst. Misschien handig om op de voorpagina te laten zetten?