Ik heb mijn zadelkast ook gemaakt uit betontriplex. Nu ja, laten maken door het vriendje
betontriplex zijn van die bruine platen waar sommige trailers uit gemaakt zijn en waar vaak ook stallen mee gemaakt worden enz. Het is goed bestand tegen vocht, itt mdf-platen oid. Mijn kast staat niet buiten maar veel zadelkasten staan in een schuur ofzo en daar kan het ook behoorlijk vochtig zijn. Je neemt best platen van 18 mm dik. Betontriplex is vrij duur, voor mijn kast kostte het dacht ik iets van een 160 € voor het hout.
Hoe ga je nu te werk? Eerst en vooral moet je een plannetje tekenen, de afmetingen kan je zelf kiezen. Ik heb in mijn kast plaats voor twee zadels, een aantal schapjes, en dan bovenaan nog een schap over de gehele breedte van de kast waar ik dekjes en dekens enz kwijt kan.
Dan moet je gaan bepalen welke afmetingen alle platen moeten hebben, er rekening mee houdend dat de platen 18mm dik zijn.
Dan ga je naar een houthandel en laat daar alle platen op maat zagen.
Verder heb je zadelsteunen nodig, een hoofdstelhouder, extra haakjes om vanalles aan te hangen is ook handig (verkopen ze in de doe-het-zelf-zaak), en natuurlijk vijzen, scharnieren, een grendel voor op de deur (ik heb een grendel die je kan vastmaken met een hangslotje), schroeven en moeren, enz. Mijn kast staat op wielen (ook verkrijgbaar in de doe-het-zelf-winkel), dat is heel handig.
En dan is het enkel nog een kwestie van alles in elkaar te vijzen. Dat gedeelte heb ik door mijn vriend laten doen.
Ik ben heel tevreden over mijn kast