Verschuiven van de huid in een plooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leetjuhh

Verschuiven van de huid in een plooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 13:23

Gister na het rijden viel me op dat aan de rechterkant van mijn paard, achter de singel op de buik, ongeveer ten hoogte van het been van de ruiter, de huid beweegbaar was.
Met beweegbaar bedoel ik het volgende:
Als ik mijn hand vlak op de plek legde, kon ik de huid bewegen (je voelt de huid dan over het lichaam van het paard verplaatsen), zodat de huid in een plooi bleef staan (een heel apart gevoel). Ik kon de huid ook weer terug bewegen en dan bleef de huid weer in een plooi staan. Dit alleen aan de rechterkant van het paard! Links helemaal niet en ook op andere plekken in het lichaam helemaal niets! Ook meteen gekeken of het paard uitgedroogd was (plooitjes getrokken op de hals ed), maar deze veerde meteen weer terug, precies volgens het boekje zeg maar. Mijn paard was dus niet uitgedroogd. Alleen op die ene plek blijven de plooien (best flinke) gewoon staan.

Zijn er mensen die meer weten over dit verschijnsel? Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.
Hoe kan het dat die ene plek op zijn lichaam zo kan bewegen, kan het kwaad en kan je hier iets aan doen?

polly2

Re: Verschuiven van de huid in een plooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:26

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat je bedoelt.
Het paard van een vriendin van mij heeft op de rug een stuk los vel. Dat kun je optillen als een tentje. Hij heeft er verder geen last van. Bedoel je zoiets?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 13:32

Nou, als je je hand vlak op de huid legt en je duwt de huid richting de voorbenen, dan vormt zich in de richting waar je naartoe duwt een plooi. Als je je hand dan weghaald, blijft de huid op die plek liggen, veert dus niet terug. Als ik mijn had er dan weer op leg en ik duw de huid richting achterhand, dan verplaatst de huid richting de achterhand, waar zich ook weer een plooi vormt. Ook dan als ik mijn hand weg haal, blijft de huid waar ik die geplaatst heb (zeg maar) en ook de plooi blijft staan.

Het vormt niet echt een tentje, de huid komt niet echt los van het lichaam zeg maar, maar je voelt de huid over het lichaam bewegen, net alsof er tussen de huid en het lichaam wat smeer zit, zodat de huid verplaatsbaar is. Op andere [plekken is dit echter absoluut niet het geval!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:01

Leetjuhh schreef:
Nou, als je je hand vlak op de huid legt en je duwt de huid richting de voorbenen, dan vormt zich in de richting waar je naartoe duwt een plooi. Als je je hand dan weghaald, blijft de huid op die plek liggen, veert dus niet terug. Als ik mijn had er dan weer op leg en ik duw de huid richting achterhand, dan verplaatst de huid richting de achterhand, waar zich ook weer een plooi vormt. Ook dan als ik mijn hand weg haal, blijft de huid waar ik die geplaatst heb (zeg maar) en ook de plooi blijft staan.

Het vormt niet echt een tentje, de huid komt niet echt los van het lichaam zeg maar, maar je voelt de huid over het lichaam bewegen, net alsof er tussen de huid en het lichaam wat smeer zit, zodat de huid verplaatsbaar is. Op andere [plekken is dit echter absoluut niet het geval!

Als je paard er verder geen last van heeft, zou ik er maar geen drukte om maken.... Zit er ook een plooi als jij er niet aan zit?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:53

Klinkt eerder als een soort oedeem (vochtophoping) ofzo ?

Is dat alleen na het rijden , dat de huid een "opdonder" heeft gehad van de singel zeg maar ? Lachen

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:50

Nee, het is eigenlijk altijd zo. Er is ook geen extra vocht, je trekt de huid zo in een rimpel, zonder extra vocht zeg maar. Ik ben zo benieuwd of iemand dit kent. Ik ben het in al mijn paarden jaren (15 jaar!) nog nooit tegen gekomen, vandaar ook mijn vraag in dit topic.