Paardentandarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bacardi2001

Paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:57

Het begint zo langzaam aan weer tijd te worden dat mijn paard naar de tandarts moet. Nu was ik mij een beetje aan het oriënteren op het gebied van het paardengebit en de verzorging.

Zo kwam ik er dus achter dat er ook paardentandartsen zijn die met elektrische apparatuur werken. (Bij mijn paard is het in het verleden altijd met de hand gevijld) Aangezien ik hier dus nog geen ervaring mee heb, zou ik graag van jullie horen wat jullie de voordelen vinden van het elektrisch laten vijlen van je paard zijn mond. En waarom je ervoor heb gekozen om het elektrisch te laten doen.

Voor degene die met beide ervaring hebben, zou ik ook graag willen weten welke manier zij als beter hebben ervaren.

Nu begreep ik ook dat het elektrisch vijlen van je paard altijd onder sedatie gebeurd, klopt dit? Want dat betekent dat je ook altijd nog een dierenarts nodig hebt voor de sedatie. Of zijn het ook vooral de dierenartsen die je paard met elektrische vijlen behandelen. Ik weet dat er ook een aantal tandartsen zijn die je paard niet elektrisch ook met behulp van sedatie doen, maar dan heb je vaak zelf de keus om je paard te laten sederan, afhankelijk van de braafheid van je paard.

Verder zou ik willen weten wat de kosten ongeveer zijn van je paard door een paardentandarts te laten behandelen die met behulp van elektrische apparaten werkt. (verschilt dit erg veel met tandartsen die alleen met hendvijlen werken?)

Als er iemand nog goede suggestie heeft voor een tandarts die elektrisch werkt, hoor ik het ook graag. Ik heb nu wel een goede maar deze werkt dus niet elektrisch.

Sorry voor deze vele vragen, maar ik wil graag eerst meer informatie voor ik een keuze maak tussen weer met de hand laten vijlen of het een keer elektrisch laten doen als dit bijv. betere resultaten opleverd.

Albert

Re: Paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:22

Voor en nadelen van electrisch werken:
Elektrisch werken is niet perse moeilijker dan handmatig raspen.
Het werkt wel veel preciezer dan een handrasp. Je kan veel meer plaatselijk werken.
Een volledige balancering van het gebit vergt handmatig erg veel tijd; het geduld van je paard wordt minder op de proef gesteld als het electrisch gebeurd.
De mechanische belasting op de tanden en kiezen is minder. De heen en weer gaande beweging van de handrasp tegenover de draaiende beweging van de elektrische rasp. Vooral bij jonge en heel oude paarden is een handrasp vaak erg belastend.
Grote reconstructies zijn mogelijk. Grote haken vergen minder inspanning en minder tijd.
Lichamelijke belasting voor de gebitsverzorger is veel minder. Vermoeidheid verminderd het waarnemingsvermogen en daarmee de kwaliteit van het geleverde werk.
De nadelen:
Mogelijke warmteschade aan de elementen.
Elektrische corrigeren laat een tamelijk glad kauwvlak achter, waarbij de maalfunctie licht beperkt is. Dat zal het dier zelf moet herstellen door te kauwen. Daar doet het paard ongeveer twee weken over.
Overcorrectie ligt op de loer, doordat er gemakkelijk veel weggehaald kan worden.
Onverdoofd werken is bijna niet mogelijk.
Fouten zijn door de agressieve werking vaak niet meer te herstellen.
De instrumenten zijn soms te grof in een kleine mond, bijvoorbeeld van een Shetlander.
De instrumenten zijn erg kostbaar en vergen veel onderhoud en daarmee is de behandeling duurder.
Waarom verdoving:
Het is gekkenwerk om een draaiend elektrisch instrument 30 cm ver in de mond van een onverdoofd paard te steken om dan een achterste kies in te korten op millimeters van zacht en gevoelig weefsel.
Hier wel weer een voordeel van de elektrische vijl; daarmee kan je wel zonder de mond ernstig te beschadigen grote correcties op de achterste kiezen doen. De haakse overbrenging van de moderne instrumenten is zodanig klein dat je er electrisch werkend beter bij kan dan met een handrasp.

bacardi2001

Re: Paardentandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 12:21

@ Albert, hartstikke bedankt voor deze uitgebreide uitleg over de verschillen tussen de twee manieren van vijlen. Nu weet ik in ieder geval wat de voor en nadelen van elke methode zijn.

Uiteraard hoop ik nog op een aantal reacties van bokkers die ervaring hebben met het elektrisch laten vijlen van zijn/haar paarden.