Wij hebben ook een dijkweide. Er wordt wel een gezegd dat het juist goed is voor de pezen, maar ik weet niet of dat wetenschappelijk bewezen is. Als je paard net een peesblessure heeft gehad dan zou ik eerst even met de DA overleggen. Soms wordt geadviseerd dat het paard dan op een klein stukje moet staan, zodat hij niet te veel kan rennen en gek doen.
Onze paarden rennen de dijk op en af en ik houd soms mijn hart vast. Toch gaat het gelukkig altijd goed, want ze weten precies tot hoever ze kunnen gaan. Er zitten zowel voor- als nadelen aan een dijk. Onze dijk is vrij snel droog, omdat hij naar beneden afwatert. Nadeel is de bewerking ervan met een trekker. Je moet zorgen dat een trekker goed stabiel is als je op de dijk rijdt, zodat hij niet omvalt. Kalk strooien heb ik met de hand gedaan, omdat dat op een schuine kant niet zo eenvoudig met een trekker gaat. Dat is dus wel lastig. Onze bak is onderaan de dijk en daar hebben we een heel goede drainage onderaan laten leggen. Hij is altijd kurkdroog. Dat is heel belangrijk, omdat het water van boven naar beneden loopt en je anders heel snel een natte bak hebt. Het grootste nadeel van een dijk is dat je altijd te maken hebt met het Hoogheemraadschap. De ene helft van onze dijk is onderaan gedraineerd, maar we krijgen geen vergunning om de andere helft te doen. Sinds de dijkverschuiving van Wilnis zijn ze overal bang voor. In ons geval slaat het helemaal nergens op, maar het zijn wat dat betreft echte ambtenaren. Het was al een heel gedoe om vergunning voor de bak (met drainage) te krijgen.