welke planten niet giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

welke planten niet giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 08:35

Ik vroeg mij af wat voor planten en bomen ik rond mijn uitloop kan zetten, die als het paard er van eet niet giftig zijn.

Ben ook opzoek naar een groenblijvende struik/heg van +/- 1-1,5 meter die niet giftig is.
(Buxus valt af vind ik oerlelijk en conifeer ook)

Albert

Re: welke planten niet giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:38

Haagbeuk. Meidoorn.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:07

jaapkospkruid of hoe je het ook spelt?¿?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:24

sniezzz schreef:
jaapkospkruid of hoe je het ook spelt?¿?

Jacobskruid is JUIST giftig!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:53

Aan vlierbes komen ze ook niet, kan je als struik laten groeien of gewoon als boom.
Wilgen kan ook altijd, makkelijk je zorgt dat je een paar takken hebt en stopt ze in de grond, komen vanzelf wortels aan Knipoog

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:01

Wat ik geleerd heb is dat de meeste planten die in de winter groen blijven, giftig zijn voor paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:16

Groenblijvende planten zijn idd giftig. Buxus en Coniferen zijn sowieso giftig.

Je kan beter een aarden wal kiezen of anders wilgentenen vlechtwerk maken, maar dat kost een paar jaartjes werk Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:46

Kies eerder voor een haag die niet groen blijft, maar bijvoorbeeld doorns heeft. Hier blijven de paarden meestal wel vanaf, en ze gaan er niet doorheen. Voor de extra veiligheid zou je een paar draden door de struiken kunnen spannen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:24

Twee handige overzichten van de belangrijkste WEL GIFTIGE planten voor paarden vind je hier:
http://www.recreatieruiter.nl/algemeen/info/giftig/giftig.htm
http://www.gravenmate.com/Informatie/Giftigeplanten/content.htm

Met plaatjes: http://www.anglo-arabier.be/planten.htm

In dit overzicht is een lijst van giftige planten voor mens en dier. Voor een veelheid ervan zijn paarden extra gevoelig. Je kunt er lezen wat/welk deel precies giftig is. http://home.12move.nl/~sh373848/plantbody.html
Deze is ook handig, daar staan de verschijnselen bij paarden bij: http://www.ezelhof.be/giftig.html

Genoeg om goed op te letten, dus ja op je vraag welke planten NIET giftig zijn, zou ik zeggen. Alles wat hier allemaal niet in wordt genoemd...... Haha!

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 12:01

_angela_ schreef:
Kies eerder voor een haag die niet groen blijft, maar bijvoorbeeld doorns heeft. Hier blijven de paarden meestal wel vanaf, en ze gaan er niet doorheen. Voor de extra veiligheid zou je een paar draden door de struiken kunnen spannen.

Er komt wel gewoon een hek omheen , maar op sommige plekker wil ik er een heg naast zetten. Iemand nog tips voor niet groenblijvers dan?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:45

Albert schreef:
Haagbeuk. Meidoorn.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:04

_angela_ schreef:

Niet echt handig.. Als je dan daar bij het paard af valt ( ik weet niet waar het is maare..) dan valt jij en misschien ook in de prikkels.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:09

de vraag was gebasseerd op een uitloop, waar niet ingereden wordt, dus daar kan je er ook niet afvallen Clown

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:15

De enige wintergroene haag die geschikt is voor in het landschap is de Liguster, andere rommel zou verboden moeten worden Tong uitsteken Ik weet niet zeker of de liguster giftig is en hoever hij geschikt is tegen vraad. Maarja, je kan er vanuit gaan dat als hij niet giftig is een paard er graag aan knabbeld.

Daarom zou ik ook gaan voor een meidoorn -> vreten ze niet (veel) aan, heerlijke geur en landschappelijk in te passen.

Qua bomen ben je wat vrijer, maar het ligt ook aan waar je woont, welke streek, welk landschapstype er is en welke grond.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:19

[quote="rijoyco]Qua bomen ben je wat vrijer, maar het ligt ook aan waar je woont, welke streek, welk landschapstype er is en welke grond.[/quote]
Noordoostpolder, kleigrond.

Ik zit zelf te denken aan een walnoot.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:34

_Mir_ schreef:
[

Wat is het 'doel' van de bomen? Staat hij solitair, of komen er meer? Wil je schaduw of vruchten, of juist niet?

Een walnoot houdt wel van goed gedraineerde grond, wat op kleigrond nog wel eens voor een probleem kan zorgen. Ook groeit hij erg langzaam, maar hij schijnt wel mug-werend te zijn! Een walnoot zal ik alleen als solitair aanplanten, en niet als rij/laan of iets dergelijks.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:35

ik wil een boom die in de hoek komt te staan, alleen dus, voor schaduw. Uitloop schijnt de hele dag de zon...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:47

In principe voldoet dan de walnoot aan je eisen, alleen zal hij niet zo snel groeien -> maarja geduld is een schone zaak, want je krijgt er wel een mooie boom voor terug!