Ik heb mijn paarden nu al 7 jaar staan op de manier die jij beschrijft. Alleen kunnen die van mij s'nachts ook lekker zelf kiezen, wat ik echt een hele grote pré vind. Want waarom zou je ze opsluiten als je de mogelijkheid hebt om ze zelf te laten kiezen waar ze staan? (ik had ze de eerste jaren ook op stal, tot iemand aan mij vroeg waarom ik ze op stal had. Ik zei: nou dan staat hij veilig en kan hij lekker slapen. Toen zei die persoon: als hij zo lekker slaapt in zijn stal, waarom doe je dan de staldeur dicht. Ik zeg: ja, anders loopt hij eruit......toen viel het kwartje
Lekker zelf laten kiezen)
Maar even terug naar je onderwerp. Ik heb ze op geel zand. Gewoon het zand wat onder je zwarte grond zit. Wij hebben alles laten omgooien. Dit is niet heel duur. Als je de paddock goed bijhoudt door het regelmatig even om te ploegen, dan is het ideaal. Doe je er niets aan, dan kun je na een poos het water niet meer kwijt en heb je grote plassen. Dus doe dat alleen als je de mogelijkheid hebt om hem regelmatig om te ploegen. Heb je dat niet, dan zou ik kiezen voor iets waarbij het water beter weg kan. Dan ben je nu meer geld kwijt, maar het is wel veel lekkerder in een natte periode.
Voor het hooi heb ik een stenen pleintje voor de stal gemaakt. Dan kan het wel op de grond liggen (beter voor de paarden), maar komt er geen zand bij.