Welke bodembedekking in een paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Welke bodembedekking in een paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:35

Graag zou ik jullie meningen/ideeën lezen over welke bodembedekking jullie het liefst in een paddock zouden hebben.

Wit zand, gewone grond of bijv. Allweather tuft bodem ervan uitgaande dat er 1 paard en 1 shetlander in komen te lopen die alleen overdag de keuze hebben om binnen of buiten te staan ('s nachts gaan ze gewoon op stal).

Ik zelf zit te denken aan Allweather tuft maar vraag me af of dit wel handig is met onbeperkt hooi voeren.

sjorsie

Re: Welke bodembedekking in een paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:39

in de paddocks bij ons op stal zit witzand met daaronder een gronddoek tegen het wegzakken van het zand, werkt prima

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:36

Niemand verder?

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:45

Bij ons ligt er gewoon 'normaal' donker zand in!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 09:48

Zand zou misschien wel kunnen, ben alleen bang dat wanneer het hooi op is ze verder gaan met het zand met alle gevolgen vandien.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:26

Jaa, maar dan kunnen ze met elk soort zand wel doen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:53

Dat wel maar met bijvoorbeeld de combi zand-tapijtsnippers verklein je de kans wellicht. Moet er wel bij vertellen dat het wel de bedoeling is dat ze ruim voldoende ruwvoer krijgen en dat ze keuze hebben om binnen of buiten te staan.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:44

Ik zou dus niet voor die tapijtsnippers gaan. Erg lastig met mest en voeren van ruwvoer.

Met zand gen gewoon onbeperkt hooi is er normaalgesproken niets aan de hand.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:23

Witzand en worteldoek..

Hooi zou je in een bak kunnen voeren..

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 22:42

Bedankt voor jullie reacties by the way Lachen
Verder nog iemand suggesties?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 08:53

Hooi is fijner te voeren uit een bak Ja Fruitbakken zijn hiervoor heel geschikt, waar appels in gaan die geoogst worden. Lekker groot en stevig. Bijkomend voordeel is dat het hooi niet het zand ingetrapt wordt en je een deel van je hooi kwijtraakt.

Ik ben zelf ook benieuwd naar dat wit zand en worteldoek. Hoe gaat dat in z'n werk ? Leg je dat worteldoek gewoon over de oude ondergrond heen (in mijn geval zandgrond met gras) en doe je daar het wit zand overheen ? Hoe dik moet die laag zand dan zijn ?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:33

Ik ben net zo benieuwd als Nado... zelfde vragen...
En ik vraag me ook af of er meerdere soorten wit zand zijn en zo ja, welke dan de beste is voor een paddock?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:31

Volgensmij is dat ook afhankelijk van de ondergrond. Misschien even een loonwerkersbedrijf uit de buurt bellen?
Wij hebben Hypotex in de bak liggen (tapijtsnippers dus), en mijn paard probeert dat op te eten als ze even mag rollen. Ze laat het wel iedere keer weer vallen, maar ik zou het niet in mijn paddock leggen. Buiten dat is het redelijk prijzig spul voor in je paddock (het waait ook vrij makkelijk weg, dus je blijft vullen).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:25

Voor het bouwen van een paddochk, moet je toch bijna aan dezelfde dingen denken als wanneer je een bak maakt. Je water moet weg kunnen!

Alleen worteldoek op de ondergrond en daarop zand is misschien een goedkope oplossing, maar heeft grote nadelen. Het doek komt altijd omhoog. Misschien is het minder erg omdat je er toch niet op rijdt. Gooi je er een hele dikke laag zand op dan duurt het langer voordat het omhoog komt, maar dan is je paddock erg mul. *duinlandschap*

Zand is er in veeeeel verschillende soorten. Witzand is niet per se een soort. Het is bij iedere leverancier anders, omdat zij vaak uit verschillende zandafgravingen zand halen. Soms leven er verschillende namen voor een zelfde soort zand. En soms leven er ook zelfde namen voor verschillende typen zand.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:00

Mijn paddoc gaat binnenkort ook op de schop dus ik kan ook nog wel wat tips gebruiken. Ik heb inmiddels een paar drainage buizen op de kop kunnen tikken en heb al een hoop tips voorbij horen komen maar weet nog niet precies hoe ik het verder ga doen.
In ieder geval wil ik er zand in, wat voor mijn mini's ook nog goed beloopbaar is zodat ik evt ook eens kan longeren.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 22:13

We zijn er grotendeels aan uit Lachen. De paddock wordt in ieder geval goed gedraineerd en dan een combinatie van diverse soorten zand zodat de paddock niet te zwaar, stoffig enz. wordt (iets met wit zand, rivierzand en zwarte grond gemengd).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:54

ik zou iig erg oppassen met hooi in de paddock. Dat is namelijk funest voor de bodem, probeer de hooiresten dagelijks bijelkaar te harken en weg te halen.

Bij ons op stal is de bodem door de loonwerker omgegooid tot 2 meter diep geloof ik, toen kwam het witte zand boven en de paddock is vrijwel altijd droog.
Elk jaar laat de pensionhouder hem wel door een loonwerker diep omwerken en dan kunnen we er weer een jaartje tegen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:11

ideaal zou zijn drainage...
worteldoek, dan rekjes en dna zand erover
althans, mijn ideale plaatje Knipoog
dit blijft droog, blijft goed liggen en het hooi kun je het beste ergens in voere...dus hooituif.. oid
zo waait het niet weg
zandeten word beperkt etc

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:44

Ik heb mijn paarden nu al 7 jaar staan op de manier die jij beschrijft. Alleen kunnen die van mij s'nachts ook lekker zelf kiezen, wat ik echt een hele grote pré vind. Want waarom zou je ze opsluiten als je de mogelijkheid hebt om ze zelf te laten kiezen waar ze staan? (ik had ze de eerste jaren ook op stal, tot iemand aan mij vroeg waarom ik ze op stal had. Ik zei: nou dan staat hij veilig en kan hij lekker slapen. Toen zei die persoon: als hij zo lekker slaapt in zijn stal, waarom doe je dan de staldeur dicht. Ik zeg: ja, anders loopt hij eruit......toen viel het kwartje Knipoog Lekker zelf laten kiezen)
Maar even terug naar je onderwerp. Ik heb ze op geel zand. Gewoon het zand wat onder je zwarte grond zit. Wij hebben alles laten omgooien. Dit is niet heel duur. Als je de paddock goed bijhoudt door het regelmatig even om te ploegen, dan is het ideaal. Doe je er niets aan, dan kun je na een poos het water niet meer kwijt en heb je grote plassen. Dus doe dat alleen als je de mogelijkheid hebt om hem regelmatig om te ploegen. Heb je dat niet, dan zou ik kiezen voor iets waarbij het water beter weg kan. Dan ben je nu meer geld kwijt, maar het is wel veel lekkerder in een natte periode.

Voor het hooi heb ik een stenen pleintje voor de stal gemaakt. Dan kan het wel op de grond liggen (beter voor de paarden), maar komt er geen zand bij.