Voer voor shet, weidegang 24/7

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Falderal

Voer voor shet, weidegang 24/7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:59

Hallo!

Aangezien mijn vriendin en ik misschien een shetlander willen kopen en hier geen ander topic over konden vinden vroegen wij ons
een paar dingen af.. Het zou gaan om een jong shetje (enter, twenter) die 24/7 in de wei zou komen te staan met een andere pony.
In de winter en zomer, er wordt dan niet op gereden. Het is echt alleen voor het recreatieve en misschien af en toe (als de pony
uiteraard ouder dan 3 is) een klein meisje uit de buurt erop rond stappen. We willen dan met de pony wandelen,
op latere leeftijd longeren, naast de fiets, VHD etc.

Nou zijn mijn vragen:

Wat voeren jullie je pony die 24/7 buiten staat?

Moet zo'n pony ook biks krijgen en hoeveel?

Is hooi dan ook nodig (aangezien de 24/7 weidegang)?

Is er een regendeken nodig?

Wat zijn ongeveer de hoefsmid kosten p.m. als hij iedere dag buitenloopt of zit daar geen verschil tussen?

Alvast bedankt! Haha!

GeneralFlynn

Re: Voer voor shet, weidegang 24/7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:06

Rosalie__ schreef:
1=Wat voeren jullie je pony die 24/7 buiten staat?
2=Moet zo'n pony ook biks krijgen en hoeveel?
3=Is hooi dan ook nodig (aangezien de 24/7 weidegang)?
4=Is er een regendeken nodig?
5=Wat zijn ongeveer de hoefsmid kosten p.m. als hij iedere dag buitenloopt of zit daar geen verschil tussen?

1= Ik voer mijn paarden die 24/7 op de wei staan in de zomermaanden niks bij,in de winter krijgen ze kuilgras en Pavo Liga.
2= Ik geef geen biks,maar Pavo Liga,dat zijn ijslanderkoeken in brokvorm.
3= Hooi is in de winter zeker nodig,het liefst onbeperkt,zeker als er geen gras meer staat en als het vriest,dan hebben ze hooi (of kuilgras) nodig om warm te blijven.
4= Als ze een lekkere eigen wintervacht hebben is een regendeken niet nodig.
5= De prijzen verschillen van 10 euro per bekapbeurt tot 30 euro.
Ligt aan je smid,en wat je laat doen.
Ik laat om de 3 maanden een smid komen om rondom te bekappen,en dat kost me 25 euro per paard.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:08

Is Pavo Liga echt alleen voor IJslanders of kan je het ook aan een shet voeren?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:09

Juist ook aan een shet, zijn beide sobere rassen!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:35

Ja,idd.
Voor sobere rassen.
Ik voer het aan mijn tinkers.

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:57

Hoi,

Ik heb een oudere shetlander. Deze staat 's winters een groot gedeelte van de dag buiten. Mijn shetlander krijgt over het algemeen alleen hooi. Je kan hem zo nu en dan ook wat wortels bij voeren. In wortels zit niks. Wortels is zijn alleen maar water. Zo krijgt de shet toch wat. En ik zou zeggen heel veel hooi. In de zomer zou ik hem helemaal niks bijvoeren. dan moet je ook goed opletten dat hij niet veel te veel gras krijgt. dat is helemaal niet goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:35

Wat voeren jullie je pony die 24/7 buiten staat?
Mijn paard loopt dag en nacht buiten, met een uitloopstal. Hij heeft een wei met kort gras, dus dat is te weinig om niks bij te voeren. Hij krijgt van mij zo'n 6 plakken hooi per dag, en een handje tinkerbrok met musli voor het idee, met meestal een scheutje lijnzaadolie en wat kerabol er overheen. Heel af en toe een appel of wortel.

Moet zo'n pony ook biks krijgen en hoeveel?
Het hoeft niet, maar jouw pony's zijn nog erg jong en volop in de groei, dus een beetje bijvoeren kan geen kwaad. Dan zou ik n halve kilo per dag voeren, maximaal. Ik weet niet of er ook speciaal voer is voor jonge paarden in de groei..

Is hooi dan ook nodig (aangezien de 24/7 weidegang)?
Ik zou wel hooi neerleggen, dan kunnen ze zelf beslissen of ze het eten. Paarden in het wild leven namelijk op grasvlaktes met lang, droog, stengelig gras. Het gras hier in nederland is heel kort, sappig en heel voedingsrijk. Het is beter voor de darmen om ook wat droog gras zoals hooi te krijgen.
Daarbij zijn vooral shetten vaak gevoelig voor hoefbevangenheid door het hoge fructaangehalte in het gras. Hooi is dan veel beter.

Is er een regendeken nodig?
Nee, niet doen. Als je niet te vaak gaat poetsen dan blijft er een laagje vet op de vacht zitten, waardoor de paarden niet doornat worden, het water loopt er zo weer vanaf. Zonder deken kunnen ze mooi weerstand opbouwen.

Wat zijn ongeveer de hoefsmid kosten p.m. als hij iedere dag buitenloopt of zit daar geen verschil tussen?
De hoefsmidkosten verschillen heel erg van paard tot paard. Normaal worden de hoeven bekapt om de 6 tot 8 weken, dat is bij ons zo'n 25 euro per keer. Maar bij shetjes zie je vaak dat hun hoeven niet zo snel groeien en heel lang mooi blijven, dan zou je wat langer ermee kunnen wachten.
Als ze buiten lopen, veel beweging krijgen, dan groeien de hoeven vaak wat sneller.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:47

Biks hoeft niet echt, alleen extra hooi/kuil in de winter misschien, en zeker geen regendeken opdoen als ik jullie was. Hoefsmit, nouja denk niet dat het veel meer dan 20euro in de 2maanden zal zijn.

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:02

Is het ook een optie om Pavo Summerfit bij te voeren? (van die koeken voor sobere rassen) Een pony van 200/300 kg mag daar per dag een halve van krijgen. Dat dan voor in de zomer, maar is het verstandig om 's winters een hele koek en 3 plakken hoor per dag te geven? Of nog steeds een halve?
Als er iemand is die een goed adres weet voor hooi omg. Nootdorp/Zoetermeer/etc. hoor ik het graag!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:11

Ik heb in de winter ook een halve koek gevoerd en onbeperkt hooi. Wel belangrijk om er een goede liksteen bij te hebben. Die van mij deden het er goed mee. De smid komt hier iedere 8 weken, het is dan echt wel nodig om het weer netjes bij te werken. Vooral in de zomer groeien de hoeven sneller. dit is 25 euro per keer per pony.

Ik voer in de zomer wel hooi bij, maar ze staan op een kaal land, omdat mijn shet gevoelig is voor hoefbevangenheid.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:22

De mijne krijgen in de winter hooi maar staan ook nie meer 24/7 buiten ivm mijn paard die niet alleen op stal kan.
Nu krijgen ze een handje nature's best van pavo met horse shine poeder voor de vacht en houdt het maagdarmkanaal vrij van zand.
Het hooi eten ze niet echt meer en mn hengstje krijgt nu al geen hooi meer.
In de winter krijgen ze een flinke hoeveelheid hooi.

Regendeken is echt niet nodig ze hebben een lekkere dikke vacht je moet alleen niet te veel en te grondig poetsen in de winter want anders haal je de vetlaag eraf.

Hoefsmid is per pony verschillend die van mij worden ongeveer om de 3 maanden gedaan het bedrag verschild per x omdat mn paard meestal niet gedaan hoeft te worden (lekker goedkoop beesie Tong uitsteken ) volgens mij ben ik rond de 10 A 15 euro kwijt per shet.