Land bemesten met paardenmest...??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyme

Land bemesten met paardenmest...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:32

Ik heb even een vraagje, bij ons op stal bemesten ze het land altijd met eigen paarden mest. Alle paarden staan op stro en er is ongeveer 40 kuup over 1,5 HA land uitgesmeerd. Vorig jaar is mijn paard er erg ziek van geweest... Het hele land is nu bruinig van de mest, wanneer kun je er weer 'veilig' je paard op laten grazen en een veulen etc?? Wie heeft er hier ervaring mee? Ik ben er helemaal geen voorstander van want het land word er heel zuur van... Mijn VA vindt het ook geen goed idee. Mijn huurbaas zegt dat het allemaal geen kwaad kan en dat ze er nu wel op kunnen. Is dinsdagavond gedaan... Wat zijn jullie bevindingen?
Ons hele land staat vol met zuring, wegebree, kruiskruid, distels, er is echt geen beginnen aan... Gr

Whiz

Re: Land bemesten met paardenmest...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:04

Is zeker geen goed idee want daar zitten verkeerde stoffen in voor een paard. Kijk zowiezo maar in de wei, de plek waar ze altijd schijten daar vreten ze niet van. Op het moment is varkenmest het beste want daar zit nu een bepaald kopergehalte in wat goed is voor het paard. Vroeger was het koper gehalte te hoog en werd er altijd koeienmest gebruikt, maar varkensmest is nu het beste voor een wei waar paarden op lopen.

Paardenmest over een land waar paarden lopen = Not done.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:06

als de paardemest voldoende belegen is, is het geen probleem, aanvullende bemesting is echter wel noodzakelijk. daarnaast is een kalkmestgift voor jullie land zo te horen ook geen luxe.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 10:07

Het is niet mijn land. Ik huur de stallen waar land bij ligt en zij willen niet anders... Ik heb ook al aangedragen van wij laten het wegbrengen splitten de kosten, maar ze hebben het gewoon uitgereden...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:49

dat uitrijden is dus niet per definitie slecht. ligt ad ouderdom van de mest.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:54

Het klinkt alsof het hoogtijd wordt dat de loonwerker langs komt onkruid spuiten.
Verse ruwe mest op het land brengen heeft geen enkele zin, alleen het (half)gecomposteerde kun je op weidegrond uitrijden.
De rest dien je of te laten liggen of op bouwland te gooien en onder te werken.

Wij willen onze paardenmest niet eens op grasland; in het hooi zitten inderdaad ook wel eens gedroogde onkruiden. De paarden eten dat in gedroogde vorm gewoon op.
De zaden verteren niet en zijn heel lastig te vernietigen.
Dus dan krijg je via de uitgereden ruwe mest verspreiding van onkruidzaden op je weiland. Met alle gevolgen van dien.

Edit:
Ik heb het topic getemd, het hoort bij stalling, weide e.d. en niet op medisch.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:31

OK perfect, ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen. De mest is van een jaar geleden tot nu... Wanneer kunnen de paarden er weer op dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:35

Bij deze dus verplaatst: [MD]-->[VSW]

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:44

lovelyme schreef:
OK perfect, ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen. De mest is van een jaar geleden tot nu... Wanneer kunnen de paarden er weer op dan?

Meestal als wij het land bemesten met drijfmest; al dan niet bovengronds uitgereden, laten wij ze meestal een dag of twee van het land af.
Ze vinden het gras eerst toch niet lekker en dan eten ze er niet van.
Mijn schoonvader laat de paarden er gewoon de volgende dag er weer op, of het nu stalmest of drijfmest is.

De stalmest die er op de mestbult nog steeds zo uitziet alsof het net uit de stal komt, op de bult laten liggen. Dat duurt veel te lang voordat het verteerd is op het land.
De mest die uit "elkaar en kapot" valt, ik hoop dat je deze omschrijving snapt, die kun je prima op het land brengen.

Waarschijnlijk is het een toevalligheid geweest dat je paard de vorige ziek is geworden.
Mijn schoonvader doet het al jaren zo, daar is nog nooit een paard ziek geworden.
En ik begrijp dat jouw paard vorig jaar de enige was die zo reageerde.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 14:31

Nou het valt iig niet uit elkaar om het maar zo te zeggen het meeste is gewoon nog vrij vers zeg maar en de vorige keer reageerde mijn paard het heftigst maar mijn toen die tijd 2 jarige had ook overal kleine bultjes en later werden dit korstjes, ook andere paarden kregen plekjes alleen die voornamelijk bij hun neus.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:01

in principe kun je na het bemesten met dierlijke mest je paarden direct weer op het land zetten. Het nadeel met paardenmest is dat je de kring met wormen niet verbreekt.
Zelf voeren wij onze paardenmest af en bemesten het land met koeienmest / varkensmest of kunstmest. Bij kuntstmest kunnen de paarden inderdaad niet direct op het land en bij het bemesten van paardenmest zullen de paarden er eerst omheen eten.

lovelyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:02

tja erom heen eten wordt erg lastig.....