Welke bokker vinden jullie goed rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:44

Dressuur wordt meer gewaardeerd valt mij op. De meeste mensen kopen een dressuurpaard lijkt het wel. Die durven dan neit te springen ofzo.
En doordat de meeste mensen hier meer dressuur rijden, hebben ze vaak ook minder oog voor het springen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:46

Appie schreef:
Ja, maar ik bedoel juist die positieve reacties van mensen op bepaalde rijfoto's, waar m.i. helemaal niets positiefs aan te zien is. En sommige bokkers zijn echt altijd wel recht voor hun raap. Dus als diegene een positieve reactie bij iemands rijden zet, dan wordt dat denk ik ook wel gemeend. Dus als één of meerdere van deze bokkers hier genoemd worden vanwege hun vermeende goede rijden, dan zet ik daar heel veel vraagtekens bij.

ik denk dat je het gewoon niet zo zwart wit moet zien,
als ik foto's zie van iemand die lekker met een pony aan het rondsturen is, die niet tot nauwelijks begeleiding krijgt, die een pony heeft waar al het 1 en ander aan geprutst is.
En toch kunnen ze lekker ongedwongen cruisen, dan is het toch goed genoeg?
Als ik dan op mijn beurt zeg dat het super gaat, is dat toch ook zo? Ze hinderen hun pony niet en maken er naar omstandigheden het beste van.

Verder vind ik het moeilijk om mensen te noemen die echt goed kunnen rijden, vanaf foto's valt dat niet te beoordelen en ik ken wel meerdere Bokkers die het hier op het forum leuk kunnen brengen, maar er irl niets van bakken.

Iemand die met echt elk paard weg kan sturen is Prakkie, die gaat ook gerust nog met een Fjord aan de slag en dat vind ik pas echt stijl!
Die voelt zich nergens te goed voor en probeert uit elk paard het beste te halen.

Verder heb ik de volgende mensen op eigen paard gezien en dat zag er errug aangenaam uit; Lov, Zep, Pipo en Janna.
Iemand die ik ook op andere paarden heb zien rijden en ook dan nog een aardig plaatje weten neer te zetten is bijv. Steef.

Verder zijn er nog een aantal waar ik een vermoeden van heb maar eerst zien en dan geloven Haha!

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:53

idd janna die kan ook echt goed rondturen.
Ik heb haar met meerdere paarden aan de slag gezien en op 2van haar paarden gezeten en ookal was dat behoorlijk kort die gaven meteen een supergevoel.
daarnaast ligt het ook aan de timing wanneer je bij iemand gaat kijken.
Ik heb niet alleen maar superdagen er zijn ook dagen dat ik het liefste mijn paard naar de mora breng en ga dammen.
maar ook dagen dat alles loopt zoals ik wil. Als net op zo'n topdag of op een baaldag iemand komt kijken zullen zij beiden een andere mening hebben over mij

Germie dat ben ik niet met je eens.
Ik heb wel oog voor het springen maar vind er niet veel aan.
Ik heb veel gesprongen ooit vond ik springen leuker dan dressuur en ik heb hier en daar een sgw wedstrijdje gereden.
Echter na een paar flinke vallen waarbij ik bij de laatste keer ook een paard voor de rest van zijn leven heb verwond ben ik er mee gestopt.
Ik durf en wil niet meer.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 12:55

Ik denk persoonlijk dat voor beantwoording van dit topic 2 dingen essentiëel zijn. Kennis en kunde.
Het één sluit het ander niet uit maar toch is het samengaan soms moeilijk te ontdekken.
Zo had ik vroeger een instructeur die rijtechnisch gezien geen mooi plaatje liet zien maar het paard wel precies kreeg daar waar ik het eigenlijk wilde hebben. Zonder spanning en mooi vloeiend.
Ook maak ik veel küren voor zowel ruiters als amazones die zelf qua houding nog wel het één en andere te verbeteren hebben (het leuke ervan is dat ze het zelf ook nog benoemen) maar die wel het ene na het andere paard op een nivo brengen waar menigeen jaloers op mag zijn.
Anderszijds ken ik ook mensen die menen veel kennis te hebben en dat ook graag willen laten blijken maar dat zelf niet tot uiting kunnen brengen in hun presentatie. Dat bedoel ik weer met kennis en kunde, of in dit geval dus andersom.
Het perfecte plaatje is dus een samengaan van beide of....iig het streven om beide samen te laten gaan.
Vergeet niet dat het wezen waarop je zit jou ook een hoop kan leren.
Luisteren naar elkaar, herkennen, uitnodigen, bevestigen, kortom..een communicatie en gevoel ontwikkelen waarbij zowel paard als ruiter/amazone het beste in elkaar naar boven kunnen halen en elkaar steeds weer kunnen verbeteren.
Dus niet het steeds weer terugvallen op de tekortkomingen van je paard want geloof me...als het paard kon praten dan kunnen we beter oordopjes indoen Knipoog .

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:15

Bij sommigen is de kennis en de kunde er wel, maar heel vaak is iets schriftelijk lastig uit te leggen. Ga maar eens netjes uitleggen zonder plaatjes hoe een paard precies hoort te stappen. Met een paard bij de hand is dat al een stuk makkelijker.
Geschreven dingen kunnen goed klinken: stap is een viertact, waarbij de regelmaat belangrijk is. Een verstoorde tact betekent meestal dat het paard richting telgang loopt.

Dit stukje, er staat heel wat in, maar zegt eigenlijk nog niets. Dus het klinkt vakkundig, maar je weet niet of de schrijver het zelf wel begrepen heeft. Zo kun je ook aan berichtjes moeilijk de kunde van de persoon halen.

Met rijden net zo: een foto is een momentopname.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 13:18

Dank je wel Sjuimpje... Zit hier gewoon te blozen en te glunderen... Haha!
Trouwens iedereen bedankt voor de mooie complimenten!!
Ja sjuimp, ik vind het idd een uitdaging om wat voor paard dan ook te rijden cq les te geven en daar het maximale uit te halen. Het lijkt me ook heel tof om met een fjord of haflinger of iets dergelijks Z2 te rijden.
Ben bezig om voor een hengstenhouderij (fjorden wel te verstaan) een hengst te gaan rijden, om die zo ver mogelijk in de dressuur uit te brengen en daar het fjordenstamboek mee te promoten. Lijkt me echt een uitdaging!!
Ik vind dat alle paarden hun goede punten hebben en die probeer ik zoveel mogelijk uit te buiten..

Op niet te veel off-topic te gaan:
Ik heb niet heel veel mesen irl zien rijden, maar ik was zeker onder de indruk van Obsession (zo'n groot paard zo bij elkaar houden), Sjuimpje (kan alle smet haar paarden, dressuur, springen en blijft haar gevoel behouden, en ik heb ozep gereden en die is super na te rijden.. Haha! ) en verder heb ik niemand verder zien rijden..
Oh ja, ik heb van SuzanneF ook een stukje video gezien op de kuravond en dat zag er heel goed uit, maar dat was ten eerste een video en tenm tweede een proef, en ik zie altijd graag hoe mensen hu paarden losrijden en verder trainen etc.
Maarre dat wil niet zeggen dat ze niet kan rijden, ik denk dus van wel... Haha!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 14:43

germie schreef:
Bij sommigen is de kennis en de kunde er wel, maar heel vaak is iets schriftelijk lastig uit te leggen. Ga maar eens netjes uitleggen zonder plaatjes hoe een paard precies hoort te stappen. Met een paard bij de hand is dat al een stuk makkelijker.
Geschreven dingen kunnen goed klinken: stap is een viertact, waarbij de regelmaat belangrijk is. Een verstoorde tact betekent meestal dat het paard richting telgang loopt.

Dit stukje, er staat heel wat in, maar zegt eigenlijk nog niets. Dus het klinkt vakkundig, maar je weet niet of de schrijver het zelf wel begrepen heeft. Zo kun je ook aan berichtjes moeilijk de kunde van de persoon halen.

Met rijden net zo: een foto is een momentopname.


Daar ben ik het helemaal mee eens. De manier van praten/schrijven kan iemands werkelijke kennis goed verhullen. Bekend voorbeeld voor iedereen: de politiek. Ze kunnen allemaal mooi praten, maar ze zeggen niets. Daarom ben ik ook nooit zo voor conclusies trekken, ik laat het allemaal maar in het midden.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 15:08

ik vind running kawa goed rijden en lissy ook verder ..yorin doet het ook niet slecht eigenlijk kunnen jullie allemaal goed rijden maar die twee (yorin en lissy) hbe ik in het echt zien rijden en die rijden echt wel goed hoor.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 15:38

germie schreef:
Bij sommigen is de kennis en de kunde er wel, maar heel vaak is iets schriftelijk lastig uit te leggen. Ga maar eens netjes uitleggen zonder plaatjes hoe een paard precies hoort te stappen. Met een paard bij de hand is dat al een stuk makkelijker.
Geschreven dingen kunnen goed klinken: stap is een viertact, waarbij de regelmaat belangrijk is. Een verstoorde tact betekent meestal dat het paard richting telgang loopt.

Dit stukje, er staat heel wat in, maar zegt eigenlijk nog niets. Dus het klinkt vakkundig, maar je weet niet of de schrijver het zelf wel begrepen heeft. Zo kun je ook aan berichtjes moeilijk de kunde van de persoon halen.

Met rijden net zo: een foto is een momentopname.


Ik hoef niet ieder onderdeel apart uit te gaan leggen zoals jij dat doet bij de stap want dan wordt ieder antwoord wel heel erg lang. Verder ben ik van mening dat velen wel weten hoe een ideaalplaatje eruit mag zien wat verdere (overbodige) uitleg in mijn ogen niet zo relevant maakt (het staat immers al in tig boeken beschreven nietwaar?)
Wat betreft mijn begrip over de gang van zaken; Kort samengevat, De vraag is wie je goed vindt rijden. Mijn vraag hierop is "wat is goed"?
Vanuit dat standpunt genomen kan je bij het opnieuw lezen misschien wel begrijpen wat ik ervan vind zonder mijn begripsvermogen in twijfel te trekken.
Verder beoordeel ik niet aan de hand van foto's of berichtjes maar vanuit een praktijkgerichte observering want ik geloof dat voor een totaalbeeld de grootste sukkel wel kan begrijpen dat een foto een momentopname is.

P.s. Verder vind ik persoonlijk genoeg mensen 'goed' rijden. Ook zeker van Bokt (ik wou dat ik zo kon rijden). Ik ga echter geen namen noemen omdat ik anders degene die ik vergeet ernstig tekort doe Knipoog
Verder hou ik er idd een geheel eigen mening op na. Hierbij verwijs ik naar mijn onderschrift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:18

Eyes schreef:
Vergeet niet dat het wezen waarop je zit jou ook een hoop kan leren.
Luisteren naar elkaar, herkennen, uitnodigen, bevestigen, kortom..een communicatie en gevoel ontwikkelen waarbij zowel paard als ruiter/amazone het beste in elkaar naar boven kunnen halen en elkaar steeds weer kunnen verbeteren.

Om dat te kunnen heb je eigenlijk wel een bepaald gevoel en begrip voor het paard nodig, anders dan kom je nooit tot communicatie. Gevoel kun je voor een gedeelte wel ontwikkelen, maar de aanzet moet er wel al van nature zijn; als je dat hebt is begrip ook geen obstakel meer. Soms gaat het als vanzelf en dat geeft nog altijd het mooiste beeld.

Citaat:
Dus niet het steeds weer terugvallen op de tekortkomingen van je paard want geloof me...als het paard kon praten dan kunnen we beter oordopjes indoen Knipoog .

Je zou je paard je eigen fouten nooit mogen verwijten, laat staan hem ervoor straffen. Toch overkomt ons dat allemaal wel eens, de een wat vaker en ernstiger dan de ander. FOuten maken we allemaal en daar kun je veel van leren, zie mijn onderschrift voor meer uitleg.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:31

Pling hahaha, jij met je onderschrift. Staat wel haaks op de mijne he???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:33

Eyes schreef:
*D hahaha, jij met je onderschrift. Staat wel haaks op de mijne he???


Nee hoor, het is een aanvulling en ligt dus eigenlijk in het verlengde van de jouwe. .

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 16:39

Menespride!!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:05

Lovely schreef:
Nee hoor, het is een aanvulling en ligt dus eigenlijk in het verlengde van de jouwe. .


Als verlenging past het uitstekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:25

Eyes"]
[quote="Lovely schreef:
Nee hoor, het is een aanvulling en ligt dus eigenlijk in het verlengde van de jouwe. .


Als verlenging past het uitstekend.
[/quote]

Goezzo!
Back on topic: als je geen fouten durft te maken, kom je nooit ergens omdat fouten en vergissingen nodig zijn in het leerproces. De perfecte ruiter bestaat imo dus ook niet, maar dat is dus geen gebrek.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 17:39

Desiree, wat sla jij de spijker op de kop: ik ben ook zo'n schijtluis en ik wíl wel springen en spring ook met grote regelmaat héle petieterige kruisjes enzo Knipoog en ook wel stoerdere dingen maar vooral niet te veel achter elkaar en cross hindernissen zijn ook tof en een boomstammetje spring ik ook zo hoor....maar de wedstrijden blíjf ik maar uitstellen... Scheve mond

En ik dressuur er dus vrolijk op los! Op wedstrijden hoor, thuis niet ( Slapen Knipoog )!

Verder heb ik ook weleens dat ik héél positief commentaar lees op iets wat ik flut vind. en dan gaat het er niet om Sjuim dat iemand lekker aan het sturen is, dan wordt er gezegd dat het beest super loopt terwijl ik alleen maar 'au' denk als ik er naar kijk, snappie?

Van de bokkers heb ik alleen ooit lang geleden Sjuimpje zien rijden en verder nooit iemand....we hebben laatst allemaal naast elkaar gestart in Huizen maar daar heb ik niemand ge'meet' dus....

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:08

Lovely schreef:
Back on topic: als je geen fouten durft te maken, kom je nooit ergens omdat fouten en vergissingen nodig zijn in het leerproces. De perfecte ruiter bestaat imo dus ook niet, maar dat is dus geen gebrek.


Jaaaah, maar fouten en vergissingen maken is ook niet erg, waar ik op doelde (en wat blijkbaar niet zo duidelijk overkwam) is dat iets niet duidelijk overkomt bij een paard, dat natuurlijk niet aan het paard hoeft te liggen. Als bij mij iets verkeerd gaat (en dat gebeurt vaak hoor Knipoog ) dan vraag ik altijd eerst mezelf af "wat doe ik verkeerd. Hoe kan ik de vraag beter stellen". Het is vaak een reactie op een actie of in ieder geval ergens op. En als het mij niet alleen lukt dan vraag ik er deskundige hulp bij. Op die manier probeer ik in harmonie samen verder te groeien met het paard. Dat dat gaat met vallen en opstaan moge duidelijk zijn.
Waar ik mijn vraagtekens bij zette gezien de vraag van dit topic is dat ik diverse mensen weet die het probleem bij het paard leggen. Hij geeft mij geen goed gevoel. Hij kan dit niet, hij doet dat niet.
Dan vraag ik mij af of die mensen wellicht werken vanuit het (volgens de T(ransactionele) A(nalyse) grondbeginsel) "Ik ben OK, jij bent niet OK".
Dat geeft bij mij bedenkingen ook al zijn het mensen die anderen 'goed' vinden of die zichzelf 'goed' vinden.
Je kan jezelf ook afvragen wat jij verkeerd doet omdat ie je geen goed gevoel geeft of waar jouw fout ligt dat hij dit niet kan of dat jij wel duidelijk genoeg bent dat hij dat niet doet.
Daar leer je imo het meeste van en mi is dat een grondbeginsel van 'goed' leren rijden, ongeacht het nivo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:18

Toen ik nog manegelessen reed had ik een lesgenootje dat altijd maar riep "hij doet het niet...", "hij luistert niet..." enzovoort. Van onze instructrice kreeg ze steevast een antwoord in de trant van: "als jij het goed aangeeft, zal hij heus wel doen wat je wilt". En volgens mij is dat wel de kern. Een paard kan niks doen als het hem niet uitgelegd wordt, laat staan dat hij het dan netjes en foutloos zal uitvoeren. Alles begint bij de boodschap van de ruiter en de rest is daar een gevolg van denk ik, dus ook alle mogelijke communicatie. Niet alles hoeft foutloos en in een keer goed te gaan, maar dat is paardrijden. Leren paardrijden duurt een leven lang en er is altijd ruimte voor ontwikkeling, zowel voor de ruiter als voor het paard.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 18:41

Soms heb ik weleens dat als ik m'n paard aankijk dat ik dan gedachten voor hem ga verzinnen of zinnetjes uit ga spreken voor hem (ik weet het, heeeeel kinderachtig maar wel leuk). Vaak betrap ik ook anderen hierop.
Dan fantaseer ik weleens hoe een paard over mij (ons) en mijn (ons) doen en laten zou denken.
Dus start ik maar een nieuw topicje op paarden(ge)praat.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 19:08

Ja, leuk rondsturen komt erg vaak voor, maar dat is imo niet Goed rijden. Ik ken zat (voornamelijk jongere) mensen die hun paard leuk rond kunnen sturen maar wanneer je ze op een ander paard zet word een heel ander verhaal. Tja wat je onder goed rijden verstaat is persoonlijk, het is gewoon een heel groot begrip.
Ik heb 1 iemand in het echt zien rijden tot nu toe van bokt, ( iemand die ik niet van stal ken, want dan heb ik er meerdere zien rijden) Ik was niet echt onder de indruk, helemaal de plaatsing niet, het plaatje was niet af en het oogde gewoon niet goed. Het zag er leuk uit, meer niet.

Vanaf een foto kan je niet oordelen, op het moment kan het er heel leuk (of juist niet) uitzien, maar wat ervoor en erna gebeurde kan je niet zien. Misschien zat diegene toevallig juist rechtop, of juist helemaal naar voren terwijl de houding anders is na of voor de foto. Kijk, iemand die een jong of verkeerde gereden paard goed (door)rijdt en nog maar aan het begin van een training is laat op een foto misschien niet zo'n goed beeld zien. Maar als je die foto gaat vergelijken met een foto van bv. 3 maanden daarvoor ziet het er ineens super goed uit! Als je een paard onder je kont hebt dat alle knopjes duidelijk zichtbaar heeft zitten en zo loopt ziet het er super uit, maar er is misschien amper werk van de ruiter geweest.

Ik weet van foto's dat Nimber een aardig plaatje neerzet, niet op 1 foto maar op meerdere. En niet alleen met Lottel maar ook met andere paarden. Prakkie vond ik een hele mooie houding hebben maar kan de houding van het paard niet meer voor de geest halen. Wat Jura gepresteerd heeft met Razinda, ziet er ook super uit, zowel de houding van haar als de houding van het paard! Zo zijn er nog meerdere waarvan ik b.v de houding minder vind maar het paard super loopt, zijn dat dan meteen slechte ruiters?

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 19:58

Voor Jessica (Obsession) heb ik echt veel bewondering. Naar mijn idee rijdt die zo met elk paard weg. Ze rijdt Obsession echt super, Danny (haar pony) ook, ziet er gewoon super mooi uit. Ook had ze Once super voor elkaar toen ik op werkweek was. Dat beest is echt positief veranderd, voor mij nu een stuk makkelijker te rijden. Thanks Jess Lovers .

Sjuimpje vind ik ook super rijden.
Verder heb ik eigelijk weinig mensen zien rijden en heb ik veel te weinig kennis om te kunnen beoordelen of iemand wel of niet goed kan rijden. Ik heb van veel mensen wel een idee dat ze goed kunnen rijden, maar die ga ik niet allemaal opnoemen, wordt veel te veel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 21:15

Lot schreef:
Verder heb ik ook weleens dat ik héél positief commentaar lees op iets wat ik flut vind. en dan gaat het er niet om Sjuim dat iemand lekker aan het sturen is, dan wordt er gezegd dat het beest super loopt terwijl ik alleen maar 'au' denk als ik er naar kijk, snappie?

Daarom sprak ik ook heel bewust over mensen die hun paard niet hinderen,
als ik een in elkaar getrokken ezel zie waar de ruiter wel lekker oop zit, zet ik er ook niet bij

"Oh oh oh, wat ben jij GOED zeg!"

Knipoog

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 08:57

Sjuimpje schreef:
ik denk dat je het gewoon niet zo zwart wit moet zien,
als ik foto's zie van iemand die lekker met een pony aan het rondsturen is, die niet tot nauwelijks begeleiding krijgt, die een pony heeft waar al het 1 en ander aan geprutst is.
En toch kunnen ze lekker ongedwongen cruisen, dan is het toch goed genoeg?
Als ik dan op mijn beurt zeg dat het super gaat, is dat toch ook zo? Ze hinderen hun pony niet en maken er naar omstandigheden het beste van.


Hoezo zwart/wit? Dan heb jij mijn eerdere reactie niet gelezen. Van dat ik iemand die misschien (nog) niet zo goed kan rijden maar wel fair is tegenover het paard veel waardevoller vind dan iemand die zogenaamd zo goed kan rijden. En dan kan ik ook een reactie neerzetten dat het er al leuk uitziet.
Maar ik bedoel juist die reacties van mensen op foto's die totaal geen 'waarheid' bevatten. Van 'wat loopt dat paard al mooi over de rug', 'wat loopt hij mooi aan de teugel', 'wat komt dat achterbeen al mooi onder'. Terwijl duidelijk te zien is dat van dit alles totaal geen sprake is. En dan vraag ik me dus bij sommige 'bekende' bokkers af dat als ze dat al niet kunnen zien, of ze dan in het echt wel zo goed kunnen rijden.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 09:41

Volgens mij gaan we off topic maar ik denk dat het afhangt van de plaatser van de foto en de tekst bij het topic of je eerlijk kan zijn over wat je ziet. Als iemand specifiek vraagt: hoe loopt mijn paard... dan moeten eerlijke antwoorden kunnen. Als iemand zegt kijk mijn leuke paard eens dan zit die persoon niet te wachten op kritiek. Hoewel kritiek natuurlijk heel leerzaam kan zijn voor iedereen, mits goed onderbouwd. Misschien leuk voor een nieuw topic, paarden beoordelen aan de hand van een foto waarbij iedereen een eerlijke mening kan geven. NB het is mij opgevallen dat mensen die reageren vaak meegaan in de reacties die al gegevenzijn. Als iemand positief reageert dat gebeurd het bijna niet meer dat er daarna iemand negatief durft te zijn Verward

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 13:09

Steef schreef:
En dan zijn er ook nog heel wat meer die toch wel aardig indruk op me maken, maar over het algemeen heb ik niet zo'n hoge dunk van de gemiddelde bokker.


Ik vind dit eerlijk gezegd nogal een stijlloze opmerking, getuigd naar mijn mening van of weinig respect voor anderen of een hoge eigendunk...

Is de klasse waarin iemand rijdt een maatstaf voor al dan niet goed kunnen rijden? Nee. Naar mijn mening rijd iemand die in de B rijdt en eerlijk is tegenover zichzelf en het paard, beter dan iemand die met veel trek-en plukwerk en puur prestatiegericht in de Z terecht is gekomen.

En een foto is inderdaad een momentopname, maar hoeveel wijkt dat moment af van de werkelijkheid? Iedereen rijdt met pieken en dalen, maar is het niet de kunst om dat te minimaliseren? Daarom denk ik dat een foto (of beter: een serie van foto's) best veel zegt over hoe iemand in het echt rijdt.