twijfel: stal of wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

twijfel: stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 14:20

ik stond op een 'doe-het-zelf' stal. De pony's gingen s'nachts binnen en overdag in een paddock. Ik was er niet zo blij mee. Ik heb toch liever dat mijn pony de wei in kan. Dus toen ben ik samen met een stalgenootje gaan overleggen met de staleigenaar. Alles was in kannen en kruiken, de 2 pony's mochten samen met zijn paarden 24/7 de wei op.
De 2 pony's stonden er nog geen week en er waren al problemen. Het ging niet met het voeren, dus moesten onze 2 pony's terug naar de stal. Daar was ik niet echt blij mee.
Toen stelde de staleigenaar voor om 3 paddocks aan elkaar te maken, een schuilstal te bouwen. Zo gezegd, zo gedaan, nu staan de 2 pony's dag en nacht in een paddock.
Nu twijfel ik toch om er weg te gaan. Ik voel me in de 1e plaats wel bedrogen (ik en het stalgenootje heb er 2 maanden op gewacht om de wei in te mogen en er was afgesproken dat de 2 pony's er voor altijd mochten blijven). Daarbij heb ik toch liever dat mijn pony de wei op kan. Nu verveelt ze zich de hele dag. Voordeel van deze stal is wel dat het vlak bij mij thuis is.
Nu heb ik iets nieuw gevonden. De paarden staan er in een kudde 24/7 op de wei. Het nadeel is wel dat ik 40 min moet fietsen voor ik er ben. Ik zou dus max 3 keer per week naar haar kunnen gaan.
Wat zouden jullie doen, blijven waar ik nu sta of toch maar naar de wei gaan?

NatasjaM

Re: twijfel: stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:23

Gauw gaan! Beter voor je paard en (uiteindelijk) ook beter voor jezelf. Je geeft aan dat je je een beetje bedrogen voelt door de eigenaar van het land. Zolang je daar blijft staan onder deze omstandigheden zul je die gevoelens houden en zullen ze misschien alleen maar erger worden. Dan moet je misschien 40 min. fietsen, maar wie weet is er over een tijdje wel een hele goede mogelijheid dichter in de buurt. Voor de zomer zou ik me over 40 min. fietsen nog niet echt druk maken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:17

zeker, gaan, je paard zal zich niet vervelen in een kudde, en het zal dus ook geen kwaad kunnen als je niet zo vaak kunt gaan. Bovendien, ik weet niet hoe oud je bent, maar brommer/auto? Als je (miss. over een paar jaar) je rijbewijs kunt halen, is 40 min. fietsen maar een stukje rijden.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:19

Vind dat zo moeilijk. Ze geeft aan dat je, je niet prettig voelt op de huidige stal. Daar zou ik dus zeker weg gaan.

Maar de andere stal zou ik ook niet nemen. Kan je niet opzoek naar een stal waar je paard ook op de wei kan maar wel niet zo ver fietsen dan is.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:53

ik ben ondertussen al 1 jaar en 2 maanden op zoek naar iets anders en dit is tot hiertoe het enige dat me echt aanspreekt.
ik ga morgen mijn theoretisch rijbewijs halen, dus deze zomer zou ik alleen moeten kunnen rijden (hoop ik Knipoog )
het is mss het beste dat ik wegga.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:21

Ja het is wel moeilijk bij ons in de buurt idd.
Heb je iemand die de andere dagen evt. Lady wat beweging kan geven? Want jij hebt nu ook niet echt het paardje om zoveel dagen in de week te laten staan natuurlijk, de andere dagen dat je wel kunt komen is ze dan ook om mee te verongelukken zo heet. Lachen Aan de andere kant zijn die paddockjes aan de voorkant echt wel heel klein, daar kunnen ze hun kont niet keren bij wijze van spreken. Ik weet niet of ze aan de achterkant meer ruimte heeft?
Als je straks met de auto kunt, is het natuurlijk veel fijner, dan kun je gewoon weer elke dag.

Wat was trouwens het probleem met voeren dan? Kan dat echt niet opgelost worden zodat ze gewoon de wei op kan?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:45

Ik zou het daar direct aftrappen,zeker nadat je paard aangeeft dat ze zich verveeld. Die 40min fietsen zou ik er bij nemen,het is bijna zomer en zoals je zegt:je kan misschien binnenkort alleen tuffen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:56

Ik zou de afstand toch wel een behoorlijk nadeel vinden , zou toch wel elke dag bij m'n paard willen kijken.... maar als je zeker weet dat ze goed in de gaten wordt gehouden door anderen , dat je het fietsen niet echt erg vind (ook in de winter Knipoog ) en als je echt gewoon sowieso je rijbewijs wilt gaan halen dan valt het wel mee. Als het dier niet elke dag gereden wordt is dat ook geen ramp als ze dag en nacht buiten staan , zijn er maar weinig die dan nog echte bommetjes zijn , hebben ze geen reden meer voor tenzij ze volgestopt worden met een stevige brok ofzo Knipoog

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 11:31

het is volgens mij niet het voeren dat het probleem is. Er staan vanachter toch wel nogal veel paarden. en lady zou de staleigenaar aangevallen hebben (dan vraag ik mij af hoe dat kan, hij hoort helemaal niet in de wei te zijn).
ik ga wel iemand zoeken die lady ook wat beweging kan geven.
het fietsen zelf vind ik helemaal niet erg, maar ik fiets al elke dag naar school (dat is 1,5 uur heen en terug) en als ik dan nog is op mijn fiets moet springen.
ik denk dus wel dat ik er wegga (maar dan zal ze toch nog moeten wachten tot na de examens Bloos )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:55

Lekker naar die wei verhuizen en heel hard je best doen voor je rijbewijs. Op dit moment is het 's avonds ook weer langer licht dus dat scheelt al. Daarbij heb je voor de winter vast en zeker je rijbewijs en dan is het echt heel gemakkelijk.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:48

Absoluut gaan! Ik zou er zelf niet voor kunnen kiezen om m'n paard de hele dag op een paddock te zetten terwijl ik weet dat ze ook 24/7 op het land had kunnen staan. Daarbij vind ik 40 minuten nog (net) te doen, zeker als je straks de mogelijkheid hebt er met de auto heen te gaan en misschien nu ook misschien met het ov zou kunnen als het erg slecht weer is? Daarnaast zal je 's zomers waarschijnlijk al meer naar je paard kunnen omdat het dan langer licht is en omdat je het in de vakantie rustiger zal hebben. En zowel voor je paard als voor jou lijkt het me op die andere stal een veel idealere situatie.
Succes ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:12

als je denkt dat je paard het op die andere stal beter heeft zou ik verhuizen. beweging hoef je haar niet iedere dag te geven als ze op de wei staat. dat kan ze zelf wel...

kun je niet een stal vlak bij je school zoeken? dan heb je al meer bereik, en dan kun je er vanuit school langs gaan... scheelt weer fietsen;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:56

ikenindi schreef:
beweging hoef je haar niet iedere dag te geven als ze op de wei staat. dat kan ze zelf wel...

Deze pony wel, dat is een zeer energiek duveltje, als die haar beweging niet heeft gehad gaat ze een rodeoshowtje geven Tong uitsteken

Maar idd is het bijna zomervakantie, tot die tijd de dag voordat je gaat rijden zeker even af laten longeren door iemand anders, van de zomer rijbewijs halen en dan kun je op pad Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 10:29

Heeft ze al eens echt een tijd dag en nacht buiten gestaan dan...?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:30

ik dacht op de oude wei toch Lise?

Samanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:47

Ik zou weggaan hoor!
Ik moet ook iedere dag een half uur rijden om om stal te komen (met de auto), bij ons in de buurt heb je wel stallen maar dat is echt niks,dus dan kies ik er toch liever voor langer rijden en een betere stal voor mijn paardje, sterkte met je beslissing

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:47

Ik merk bij die van mij namelijk duidelijk verschil , toen ze gewoon overdag in de wei stond kon ik haar na een dag niks doen ook weer opvegen bij elke scheefstaande brandnetel in de berm , maar nu ze dag en nacht buitenstaat heb ik de laatste maanden misschien 1x per maand gereden vanwege verhuizing van zowel haar als mij.... Bloos En ze is aardig te mannen gelukkig Tong uitsteken

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:29

ja op haar oude wei stond ze dag en nacht buiten.
mijn pony is zoals urielle zegt een energiek duveltje Tong uitsteken , toen ze nog 24/7 buiten stond moest ik haar ook regelmatig beweging geven (en ze kreeg enkel gras).
naast mijn school zou ik liever niet doen. als ik dan in de vakantie niet moet gaan ... en het is altijd zo'n file om er te geraken (vandaar dat ik de fiets neem).
ik moet nog is met de eigenaar van de 'toekomstige' wei bellen, maar het plan zou nu zijn om haar 1 juli te verhuizen. nu heb ik het nogal druk met de aankomende examens