paard eerste keer in stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

paard eerste keer in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 17:37

Bij ons op stal wordt dit jaar een stapmolen geplaatst. Waar ik me eerder nooit druk over maakte, maar nu opeens grote vraagtekens bij zet is: "hoe gaat zo'n eerste stapmolenavontuur in z'n werk?"
Ik heb nu al beelden van de meest akelige ongelukken. Ik rijd een paard dat wel geboren lijkt te zijn voor het ongeluk, dus krijg nu al de bibbers voor de eerste keer dat ze de stapmolen in zou gaan.
Ik zou het echt fantastisch vinden als ze zo nu en dan in de molen zou kunnen, zodat ze lekker wat extra beweging krijgt.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben enorm benieuwd.

DL_

Re: paard eerste keer in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:39

Die van mij ging er de eerste keer in met een paard dat de stapmolen al kende, zed kreeg even wat stroom, bokte, tikte dr neus aan, kreeg weer stroom en daarna was ze eigenlijk vrij rustig.. En ze (was) toch ook een behoorlijke brokkenpiloot destijds Knipoog

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:42

Ik weet niet wat voor molen het is, maar als het er 1 is waar ze los in staan kan je ze dr in zetten even laten wennen en dan aanzetten.
Dit zou ik wel doen met een ander paard ervoor die er al aan gewent is.
Als je er bij blijft dan kan je hem weer uitzetten als er iets mis gaat.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:42

Bij ons op stal waren veel paarden nog nooit in de stapmolen geweest maar het heeft geen enkel probleem opgeleverd (nieuwe stal en nieuwe stapmolen). Er is geen enkel paard over de zeik gegaan of rare sprongen gemaakt. Het ging eigenlijk helemaal vanzelf. Ik zou me er dus helemaal niet druk over maken. En als je het echt eng vind, laat je paard dan de eerste keer in de molen gaan met een paard wat er al vaker in gestaan heeft, beter voor jouw vertrouwen en beter voor het vertrouwen van het paard. Zo hebben ze het bij ons op stal ook aangepakt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:51

ja dat was ik vergeten te zeggen, bij ons ging dat ook zo, er is er geen een geweest die hem echt helemaal flipte ofzoo.. wel wat gesputter in het begin even.. maar het was een week en ze kende het allemaal en deden het zonder enige problemen.

edit; en bij ons staan heeeeeel veel jonge paarden. Meer jonge als ouderen.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:43

Ik ben de 1e keer een paar rondjes meegelopen, na een aantal rondjes ben ik er uitgegaan en die van mij liep dan verder. Er stonden ook nog een aantal andere paarden in de molen.
Alleen het omdraaien was in het begin nog even moeilijk, maar na een paar keer snapte hij dat ook.
In het begin heb ik hem er ook niet al te lang ingezet om te laten wennen en elke keer wat langer (opgebouwd)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:34

Die van mij hebben we het zo geleerd:
Ik liep met hem aan een touwtje mee. Iemand anders draaide met de hand de molen rond. Op het moment dat hij de andere kant op ging draaien draaide ik mijn paard ook om. Dat een paar keer geoefend en toen los in de molen gezet en weer zelf de molen gedraaid.Daarna pas de molen echt aan gezet. Ging prima en geen rare dingen gebeurt. Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:41

Mijn verzorghaf heeft pas ook zijn stapmolen debuut gemaakt: ik heb eerst een rondje meegelopen (wel los, voor het geval meneer toch zou besluiten om opeens om te draaien of rare sprongen zou maken) vervolgens de stapmolen laten draaien en nog een rondje meegelopen. Dit ging prima, hij moest even leren dat er stroom op de tussenschotten staat, dus dat je daar niet door heen kan en nu gaat het prima.

Alleen vind hij het nog wel een beetje spannend, maar met een ander paard erbij loopt hij erin alsof hij nooit anders heeft gedaan.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:54

Mijn pony is normaal echt een ramp met zulke dingen, ze raakt heel erg snel in paniek. Ik vond het dus ook verschrikkelijk eng toen ze voor de eerste keer in de stapmolen ging. Maar het ging eigenlijk heel erg goed, ze had heel erg snel door wat de bedoeling was.

Doora_De_Haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:07

Wij hebben een stapmolen met lage hekken...
(Iets lager dan een normaal weide-hek Knipoog)
Toenvallig was Doora snel genoeg om over zo'n hek te springen Tong uitsteken
Raar maar waar Clown
Er was niks met haar aan de hand, alhoewel ze eventjes was gestruikeld Tong uitsteken
Echt waar! Vingers aflikken
(Gelukkig hebben we nu een andere stapmolen Ja)

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:21

Wij hebben iedere week wel paarden die voor het eerst in de molen komen.
De eerste keer hebben we nooit geen stroom op de hekken.
We zetten ze meestal zo inde molen als ze dan uit hun zelf de goede kant uit lopen zetten we hem aan en blijven even bij de stop/start knop we laten ze de eerste keer alleen stappen .
In 99 van de 100 gevallen gaat het vanzelf en vraag ik me af of ze het al niet kennen,maar weet zeker dat dat niet het geval is.

kim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:16

als ik een nieuw paard bij ons in de molen zet voor het eerst, en ik zie dat ze het eng vinden loop ik meestal 1 of 2 rondjes aan de hand mee. Dan hebben ze er meestal wel vertrouwen in.