mensen met eigen weide..........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

mensen met eigen weide..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:15

..............even een vraagje, hebben jullie naast jullie paarden ook schapen oid op het land lopen om het goed te beheren?

Black_White

Re: mensen met eigen weide..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:18

Nee, maar het schijnt wel heel erg goed te zijn voor je land omdat schapen een ander soort gras eten dan paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:19

Je ziet het in Nederland eigenlijk nooit, in het buitenland altijd. Daar lopen echt altijd koeien, schapen, paarden bij elkaar. Dus het zal, behalve dat het dus prima kan, vast goed zijn ja.

Ezels er bij zijn trouwens minder handig.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:22

nee geen schaapjes Haha! veel te veel gedoe met omheining en zo Clown die beesten lopen dan altijd waar jij net geen beesten wil hebben zodat het gras alsnog niet aangroeit enz enz...
ik ruim netjes de poep op of ik sleep en maai het ff kort zodat ik weer een mooi glad weitje heb!

Rooslovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:34

Jaa ik had soms schapen by mijn pony lopen, er zijn zeg maar 2 weitjes de éne loopt mijn pony en in de andere de schaapjes, maar de schapen vonden het bij mijn pony leuker dus af en toe gingen ze bij mijn pony, ze eten wel ander gras dan de pony, onze omheining zit tot de grond dus ze konden er makkelijk lopen, maar helaas zijn ze vorig jaar ingeslapen. Ik heb ook wel eens gehoord dat het goed was voor je pony, want schapen gaan wormen voor bij de pony, ik weet niet of het waar is...
Het kan iig niet kwaad denk.

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:37

heel af en toe staat mijn pony 's zomers in de wei met een paar koeien.
Verder heb ik de luxe dat als het gras te lang wordt (op de plekken van het onkruid en waar ze poep) dat het even wordt afgemaaid Pling

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:41

Nee, die breken overal doorheen. Haha!

Het schijnt wel erg goed te zijn. Lachen

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:45

Wij hebben schapen gehad, en het werkt hel goed; ze eten het onkruid, en bijna geen gras! Als je je wei netjes afzet met schapen gaas, en ervoor schrikdraad, kan er wenig gebeuren! Bij ons pakte het dus goed uit!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:59

ja heb een tijd bij me vriendin gestaan met me paard en daar liepen ook schapen in het land . is heel handig land word niet paardmoe, want schapen eten ook op de stukken waar paarden mesten en dat doen paarden niet

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:00

Op locatie 1 8 paarden bij elkaar en op locatie 2 twee paarden bij elkaar, dus geen andere dieren.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 15:09

nou het goede aan de schapen en koeien is dus dat de maden van de wormen die in de mest van je paard zitten en dus ook terecht komen op het gras waar ze mestten (snap je het nog) doodgaan in de maag van het schaap/de koe waardoor er dus onbesmette mest op het land komt.

tsja omheinig lijkt me geen probleem, maar hoe verder wat als er geen gras is, moeten schaapjes ook naar binnen/bijgevroerd worden etc?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:13

Wij hebben minischaapjes die weleens los lopen in de wei ja Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:16

Ik deel m'n wei met de koe van m'n vader, in het verleden meerdere koeien.

We hebben een blauwe maandag de schapen van de buurman te logeren gehad. Maar m'n vader werd stapelgek van het geblaat ( Clown *LOL* ) dus die komen hier ook niet meer op het erf Lachen

Maar in principe is verschillende dieren wel positief Ja En een schaap heeft idd ook zijn gewone verzorging en onderhoud nodig. Met name de vacht, poten etc.

Rooslovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:17

Schapen kunnen best buiten blijven hoor Knipoog, ze hebben niet voor niks z'n lekkere dikke vacht maar met bijvoeren heb ik verstand. Die schapen die toen bij mijn pony liepen kregen wel het hele jaar door brokjes een halve kilo denk ik, maar ze hadden liever paardenbrokken, Clown ze kregen daar nooit hooi, maar ik gaf ze altijd wat hooi van de pony, ik weet niet of ze dat nodig hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:18

ik niet, ik maai het bij als het erg hoog wor dop sommige plaatsen, Scheelt dat ik veel vraten heb die bijan alles opeten

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:35

ik heb vanwege de mestwetgeving geen schapen op het land lopen. Om het onderhoud te vergemakkelijken heb ik kleinere perceelen gemaakt en als het gras kort is maai ik het gehele stuk (poepplaatsen) en gaan de paarden over op een ander stuk. Hierdoor een mooi strak land wat te overzien is in het onderhoud.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:01

Carolinef schreef:
tsja omheinig lijkt me geen probleem, maar hoe verder wat als er geen gras is, moeten schaapjes ook naar binnen/bijgevroerd worden etc?

als je slim bent geef je de schaapjes iedere dag een paar handjes brokken, dan blijven ze een beetje mak en reageren op brokgerammel (heel handig als je ze moet verplaatsen enzo Knipoog )
verder hoeven ze niet naar binnen, maar in het voorjaar moeten ze wel geschoren worden Pling anders krijgen ze het veelste heet Ach gut ook de hoefjes moeten bijgesneden worden, maar het ergste nog die beestjes horen ook nog is bij de mestwet! dit houd in dat je voor misschien een paar schaapjes bij een paar paarden je er een leuke boekhouding bij over houd en ook nog eens moet betalen voor je schaapjes ieder jaar weer Haha!

gewoon goed weideonderhoud is stukken goedkoper en makkelijker als schaapjes houden ( tenzij je toch al een mestboekhouding bij moet houden voor het andere vee ofzo)

en met goed weideonderhoud kun je wormen ook goed vermijden hoor vind ik... op mijn weides komen geen vreemde paarden, en ik laat ze ook niet op andere weides grazen... bij mezelf haal ik poep weg, hou poepplekken kort en wissel regelmatig om Pling hierdoor heb je al stukken minder kans op wormbesmettingen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:07

en je kunt altijd kijken of je iemand met schapen in de buurt hebt die af en toe even bij jou komen logeren Knipoog
wel de lusten , maar niet de lasten

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:14

Bij ons op het weiland staan soms Schapen of pinken (jonge koeien) Dit omdat mijn pony's dan naar een groener weiland gaan en wij een boerderij hebben dus zat dieren

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:54

Nee, we hebben er wel eens een koe bij gehad maar die is na een paar dagen weer weggegaan.
Het zou wel mooi zijn weer, want koeien eten juist de langere stukken gras en paarden de kortere.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:56

Wij hebben nu een paar schapen geleend van een boer zodat die even het gras kort kunnen eten en het land mooi vlak trappen. Als de schapen het land mooi 'kaal' hebben gegeten (dus het jongste gras eraf is) gaan onze paarden erop.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 08:03

Ja, bij ons wel.

Eerst komen de paarden op de wei, als ze dan worden overgwweid komen de schapen erop, zijn er 4 en nu met lammeren.
Je krijgt er weer een mooi, egaal land van, en de mest van schapen is ook erg goed, ook drukken de schapen met hun korte pootjes de boel weer strak. Dan gaan meestal de sproeiers erover heen (in de zomer) en het gras goeit als kool Lachen

In de winter hebben de schapen hun eigen weitje en krijgen ze kuil bijgevoerd, en 1/2 kilo brokjes.
De schapen worden 1x per jaar geschoren, en de klauwtjes worden ook aantal keer per jaar gedaan, maar met 4 schapen ben je daar niet zo lang mee bezig.

Omheining is bij ons heel simpel, om de hele wei is er gaas, maar voor de tussenweide's spannen we gewoon 2 lage draadjes, en ze blijven er prima onder.

Ik denk dat als je wel schapen wil hebben je eerst moet kijken welk ras geschikt is, wil je namelijk nog wat opbrengst hebben kan je beter voor een Texelaar gaan, of een Swifter, dan brengen de lammeren nog wat geld op. Wil je dat niet kan je beter voor een Clunn Forest gaan, of een suffolk o.i.d. want die schapen zijn juist wat beter voor de begrazing en sommige mensen willen graag hun vacht hebben. Maar geld krijg je er niet mee voor, ik geloof dat het nu zo'n 20 cent voor witte wol is per kilo, en slechts 10 cent voor gekleurde wol..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:18

Ik heb er ook aan gedacht.

Alleen mij toch teveel werk met omheiding ed..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:53

nee, wij hebben alleen de paarde erop staan.
van mijn zus mogen we geen eens schapen op het land erbij hebben vanwegebepaalde wormen die ze aan elkaar kunnen verdragen

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:55

Nee, maar t zou wel leuk zijn!