Boterbloemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:43

Doei!
Ik heb een vraagje...
Boterbloemen waren -volgens mij- giftig voor paarden.
Maar nu mijn vraag: die plantjes ervan ook?? Dus niet de bloem zelf maar die dingen die er altijd omheen groeien zeg maar.
En eten paarden deze? Hoe kun je ze het beste wegdoen ? Alvast bedankt Haha!

Jol1

Re: Boterbloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:03

Boterbloemen zijn licht giftig voor paarden. Als ze in de wei staan dat eten de paarden ze niet. Gedroogd in het hooi zijn ze onschadelijk. Boterbloemen houden van zure grond. Je kunt ze bestrijden door regelmatig kalk te strooien in je land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:07

Oke bedankt!!! Lachen

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:28

ze eten ze niet, maar per ongeluk soms wel verder ga ik mee met Jol1.
wij hebben al die stomme boterbloemen er vorig jaar met de hand (dus ook de wortel) uitgetrokken, alles wat nu is opgekomen hebben we doodgespoten en nu goede kunstmest erop zodat er meer gras kan groeien en minder onkruid komt. nu nog wachten op regen.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:26

Ok... maar een vraagje: als er kalk op het weiland ligt, kan het kwaad dat er dan een ponytje loopt te grazen Lachen ? En dus ook een beetje van dat kalk binnen zou krijgen ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:14

nee hoor, onze boer strooit altijd kalkbolletjes, en over het algemeen beginnen ze er ook nog niet aan het te eten. Verder kan het geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:33

Oke, iedereen bedankt Ja ik ga binnekort om een zak met kalkbolletjes Knipoog

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:21

wij hebben al meer dan 3 weken geleden onze weide gekalkt. calciumcyanamide ofzoiets. ik zie wel nu wat boterbloemen groeien..geen idee of die nog weggaan of zijn er altijd wat plantjes die het overleven?

toen we net strooiden was het nog een regenperiode ,maar nu zijn ze nog niet helemaal ingetrokken in de grond.. het gras is wel al geschoten..zou ik men paard er al eventjes op mogen zetten? of is dat teveel risico? ik vind het raar dat ze nog niet helemaal weg zijn..wachten op regen dan maar.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:55

Als je erg zure grond hebt dan is één keer strooien niet gelijk voldoende om de boterbloemen weg te krijgen. Ik zou in ieder geval 2x per jaar strooien, in het voor- en najaar. Het is beter om de paarden er pas weer op te zetten als het geregend heeft, zodat de kalkbolletjes verdwenen zijn.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:11

ok bedankt, de halve wei staat weer vol met hoge boterbloemen Boos! (het kruiskruid of JKK lijkt (nog) niet terug te komen) wel veel paardenbloemen maar dat kan toch geen kwaad. wel wat 'fluitekruid' zo van die lange stengels met witte bloempjes die vaak aan de kant groeien..die zijn wel giftig. we moeten nog bemesten, maar nogtans waar ook de boterbloemen staan enzo, is er al veel gras..kan het zijn omdat ze daar gemest hebben vorige jaren? dat het daar zuurder is? in het najaar zullen we nog eens strooien en bemesten.