Vlas of stro in de stal of een combinatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Vlas of stro in de stal of een combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:31

Binnenkort krijgen we de luxe mogelijkheid om ons paard (en toekomstige shetlander) aan huis te stallen Go jij! Go jij! .
Zit alleen te dubben of ik ze op stro zal zetten of op vlas of misschien wel een combinatie van deze 2 (vlas als ondergrond en een laagje stro om te knabbelen, staat ook wat gezelliger). Ik moet er wel bij vertellen dat mijn merrie een ontzettende stro-eetster is Clown ! En met een shetlander moet je natuurlijk ook uitkijken dat ze zich niet te vol eet. Nu krijgen de paarden wel overdag de mogelijkheid om te kiezen of ze op stal staan of in de paddock (voorzien van hooi op diverse plekken) en 's nachts komen ze op stal te staan. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en/of motivatie om stro of vlas of de combinatie stro/vlas te gebruiken!

_Rapido_

Re: Vlas of stro in de stal of een combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:33

Bij mij staat ie op vlas omdat stro geen vocht op neemt en je dan dus een natte stal hebt. Bloos
In jouw geval koos ik ook voor vlas omdat je merrie een stro - eter is
en teveel stro is niet goed.. Knipoog

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:36

_Rapido_ schreef:
Bij mij staat ie op vlas omdat stro geen vocht op neemt en je dan dus een natte stal hebt. Bloos
In jouw geval koos ik ook voor vlas omdat je merrie een stro - eter is
en teveel stro is niet goed.. Knipoog

Eet die van jou niet van het vlas (als het hooi op is bijv.). Heb gehoord dat ze van vlaseten koliek kunnen krijgen. (van teveel stro kan dat natuurlijk ook maar heb daar gelukkig nog geen ervaring mee!)

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:37

Het ligt er ook helemaal aan wat je paarden met vlas doen.

Ik had onze shet al ruim een jaar op vlas staan toen we er een pony bijkochten. Na een paar dagen haar op stal te hebben kwam ik er al achter dat vlas met haar niet zo'n goede keuze was, want zij at het vlas namelijk op, waardoor ik na 2 dagen alleen nog maar pure mest en urine in stal had liggen. Nu zou je denken dat als ze vlas eet het stro ook niet met rust laat, maar dat is dus niet waar.

Nu hebben we dus "gewoon" stro in de stal liggen en gaat het harstikke goed, maar idd. het neemt niet zo goed op als vlas en moet dus vaker ververst worden.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:39

Dat verversen zit wel snor, nu wordt haar stal ook iedere dag gemest en flink bijgestrooid en ik zal dit zelf ook doen (heb graag dat mijn paardje flink in de bodembedekking staat ongeacht of het stro of vlas zal worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:40

Ik heb mijn paarden op vlas staan
Ze eten er niet van, maar krijgen dan ook veel hooi
Meestal hebben ze smorgens nog wat hooi liggen

In een hoekje van de stal gooi ik nog een plakje stro, voor het geval ze het hooi wel op hebben en behoefte hebben aan wat extra buikvulling

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:41

simpie schreef:
Het ligt er ook helemaal aan wat je paarden met vlas doen.

Ik had onze shet al ruim een jaar op vlas staan toen we er een pony bijkochten. Na een paar dagen haar op stal te hebben kwam ik er al achter dat vlas met haar niet zo'n goede keuze was, want zij at het vlas namelijk op, waardoor ik na 2 dagen alleen nog maar pure mest en urine in stal had liggen. Nu zou je denken dat als ze vlas eet het stro ook niet met rust laat, maar dat is dus niet waar.

Nu hebben we dus "gewoon" stro in de stal liggen en gaat het harstikke goed, maar idd. het neemt niet zo goed op als vlas en moet dus vaker ververst worden.

Heeft je pony daar geen koliek van gekregen dan? Dat is het enigste waar ik met vlas dus bang voor ben ondanks dat ze genoeg afleiding zal krijgen (overdag de keuze binnen of buiten, met een speelmaatje, genoeg hooi om van te knabbelen en wat speelmaterialen in de paddock (jollyballen, wilgentakken e.d.).

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:42

ik heb mijn pony op vlas staan maar ze maakt er een bende van Tong uitsteken ik vind stro fijner maar mijn pony is ook ene stro-eter. ze krijgt wel elke dag als er opgestrooid word een laagje stro om te knabbelen en zich niet te vervelen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:42

runningkawa schreef:
Ik heb mijn paarden op vlas staan
Ze eten er niet van, maar krijgen dan ook veel hooi
Meestal hebben ze smorgens nog wat hooi liggen

In een hoekje van de stal gooi ik nog een plakje stro, voor het geval ze het hooi wel op hebben en behoefte hebben aan wat extra buikvulling

Daar zit ik dus ook aan te denken om te gaan doen --> vlas als bodembedekking en wat plakjes stro voor het knabbelen.
Blijf wel stro er gezelliger uit vinden zien dan vlas maar dat is misschien een kwestie van wennen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:44

Ik heb mijn paard eigenlijk maar amper op stro gehad, ben altijd zaagsel of krullen gewend Lachen

Ik vind stro er alleen leuk uitzien als het er net inligt een keer gepoept en geplast en een rondje gelopen vind ik het ook niet meer mooi Lachen

Nog een voordeel van vlas, minder mesthoop Lachen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:48

runningkawa schreef:
Ik heb mijn paard eigenlijk maar amper op stro gehad, ben altijd zaagsel of krullen gewend Lachen

Ik vind stro er alleen leuk uitzien als het er net inligt een keer gepoept en geplast en een rondje gelopen vind ik het ook niet meer mooi Lachen

Nog een voordeel van vlas, minder mesthoop Lachen

Zal er wel erg aan het uitmesten van een vlasstal moeten wennen, ben nogal van het type dat alles wat maar enigzins vochtig is eruit te scheppen en dat is volgens mij met vlas niet nodig (wel de hele natte plekken en de mestballen uiteraard Lachen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:49

Ik schep er ook best wel wat uit hoor Lachen
Pot dus niet op, zoals vele wel doen Lachen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:50

@runningkawa wel merk vlas gebruik jij, er schijnt nogal wat verschil in kwaliteit te zijn in het vlas gebeuren.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:50

runningkawa schreef:
Ik schep er ook best wel wat uit hoor Lachen
Pot dus niet op, zoals vele wel doen Lachen

Dat oppotten zie ik eerlijk gezegd ook niet zo zitten, het moet erbij mij allemaal wel lekker fris uit blijven zien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:51

om eerlijk te zijn, geen idee
Niet de duurste Lachen

yentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:51

Een combinatie vind ik het beste, aangezien het vlas de plas ed opneemt, en stro kunnen ze aan knabbelen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:52

runningkawa schreef:
om eerlijk te zijn, geen idee
Niet de duurste Lachen

Heb een leverancier "gevonden" die levert verpakte zuivere lemen in stofvrije balen voor € 5,10 per baal is dat een beetje een normale prijs voor vlas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:53

Dat is idd een erg nette prijs Ja

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:54

Mooi, deze leverancier levert ook voordrooghooi (heb een merrie met gevoelige luchtwegen, niet heel ernstig hoor, is nu niets meer aan te merken maar ben wel uber voorzichtig met haar Lachen)

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:55

runningkawa schreef:
Dat is idd een erg nette prijs Ja

Even off-topic wat heb jij een onwijs leuke schimmel (heb een zwak voor schimmels Knipoog )

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:04

als ik mag kiezen dan stro. mijn paarden staan snachts op stal en hebben stro. heb al op veel verschillende stallen vlas zien liggen en vind het er niet bepaald schoon en vriendelijk uitzien,.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:11

ikke20 schreef:
als ik mag kiezen dan stro. mijn paarden staan snachts op stal en hebben stro. heb al op veel verschillende stallen vlas zien liggen en vind het er niet bepaald schoon en vriendelijk uitzien,.

Denk dat de kleur van het vlas te maken kan hebben met de manier van uitmesten (potstal is donkerder van kleur)

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:19

NesyD schreef:
ikke20 schreef:

Denk dat de kleur van het vlas te maken kan hebben met de manier van uitmesten (potstal is donkerder van kleur)

Kan ook met het mestgedrag van je paard te maken hebben. Heb 2 paarden op vlas staan en de ene ziet er heel vies uit, ze mest en plast op elke plek in de stal. Mijn andere paard mest en plast alleen achterin en loopt het verder ook niet door de stal heen. Die stal ziet er ook altijd heel schoon uit. Echter is de vieze stal wel altijd heel droog aan de bovenkant. Volgens mij vind in ieder geval mijn jonge paard vlas heel erg fijn want ze zit regelmatig van top tot teen onder het vlas omdat ze er lekker in heeft liggen rollen.

Ik zou kiezen voor alleen vlas, stro vind ik nu echt heel onhandig en veel werk. Ik geef wel eens ene plakje erbij om mee te spelen.
En de buurman wil vlas graag hebben voor op zijn tuin! is er veel makkelijker onder te spitten dan mest mer stro.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:34

Heeft je pony daar geen koliek van gekregen dan? Dat is het enigste waar ik met vlas dus bang voor ben ondanks dat ze genoeg afleiding zal krijgen (overdag de keuze binnen of buiten, met een speelmaatje, genoeg hooi om van te knabbelen en wat speelmaterialen in de paddock (jollyballen, wilgentakken e.d.).[/quote]

Nee gelukkig heeft ze er geen koliek van gekregen. Ben er ook wel vrij snel mee gestopt, na 1,5 week zag ik het niet meer zitten. En ik voerde echt voldoende hooi en had ook in de hoek een pluk stro liggen, en had ook een liksteen, maar toch at ze het vlas op.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:32

Mijn merrie staat ook op vlas, met daar overheen een laagje stro, dan heeft ze iets te knabbelen als het hooi op is. Mijn merrie heb ik nog nooit van het vlas zien eten, ondanks dat ze ontzettend van eten houdt..
Ik heb mijn paard op vlas staan omdat ze een ontzettende smeerbende van haar stal maakt, en vlas veel vocht opneemt. Met vlas blijft het nog een beetje netjes. Ook mest het veel makkelijk uit vind ik. Ik maak er geen echte potstal van, dat kan ik niet, ben te netjes Pling