help, mijn paard wordt zo dik!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

help, mijn paard wordt zo dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:50

iemand hier ervaring met paarden met overgewicht?

Ik heb een erg lief en gezellig paard wat eigenlijk altijd al zwaar gebouwd was en een klein buikje had.
Tot een maand geleden was ze van een manege en nu dus van mij.
Het voer hebben we in 1e instantie gehalveerd, en later nog 2 keer gehalveerd. Ze is nu voor de 2e dag op de wei geweest (beide keren een half uur) en ze groeit echt voor mn ogen.
Ze krijgt iedere dag beweging wat soms rijden is en soms losgooien, maar dan wel flink doorlopen. (veel draven etc.) Verder staat ze elke dag 2 tot 3 uur los, maar dan doet ze niet veel.
Ze eet nu een halve kilo biks per dag en 2 keer per dag een bak paardenkuil.
Hoe houd ik haar gewicht een beetje in bedwang?

Vjestagirl

Re: help, mijn paard wordt zo dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:03

Als ze het land op gaan is het logisch dat ze wat dikker worden, de darmen moeten harden werken om gras te verteren en zetten uit.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:04

Misschien is ze drachtig? Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:07

Er is inderdaad een verschil tussen een dikke buik (gevulde darmen) en teveel vet..
Paardenkuil is vaak nogal voedingsrijk, dus dat zou ik vervangen door stengelig, voedingsarm hooi.
Verder zou je een stukje wei kunnen afzetten als het gras er zo hoog staat, en hoe langer op de wei hoe beter. Door het lopen (ook al is dat maar stappen) werken de darmen beter en verteert het gras sneller.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:22

hoop en denk niet dat ze drachtig is. aan eentje heb ik mijn handen vol Lachen
wat bedoel je precies met hoe langer op de wei hoe beter? vooralsnog wordt ze alleen maar dikker daarvan. of bedoel je dat ze dan meer loopt? helaas, ze verplaatst alleen om meer te eten.
overigens heeft ze en gevulde darmen en teveel vet. Hetlijkt wel alsof ze van lucht al dik wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:25

Je zal de spijsvertering aan de gang moeten houden en dat lukt niet als je haar nog minder gaat voeren ,dan wordt ze idd van de lucht al dik na verloop van tijd. Kuil vervangen door grof hooi en meer bewegen, er is net als bij mensen geen wondermiddeltje voor.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:34

Ik heb het idee dat haar spijsvertering prima in orde is. Ze poept erg veel. Wel heeft ze veel last van lucht (winden laten) maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:01

danneke80 schreef:
wat bedoel je precies met hoe langer op de wei hoe beter? vooralsnog wordt ze alleen maar dikker daarvan. of bedoel je dat ze dan meer loopt? helaas, ze verplaatst alleen om meer te eten.

Je kan haar het beste op een wei zetten die heel kort is, dan loopt ze toch de hele dag van t ene naar het andere plekje om te grazen, maar krijgt niet te veel gras binnen.
Als er een ander paard bij staat dan zal ze sowieso niet de hele dag eten, maar ook wat spelen en kroelen en rennen met het andere paard.

Ik ken het probleem heel goed. Mijn paard staat in de winter altijd op het zand en heeft dan alleen hooi om te knabbelen. Daar krijgt hij een flinke buik van. Maar sinds hij overdag de hele dag buiten op de wei staat is zn buik veel dunner geworden, omdat hij gewoon niet veel gras binnenkrijgt en ook geen hooi meer hoeft te eten uit verveling.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:05

Misschien hooi, ipv kuil, en evt. toch voor de zekerheid, even laten checken of ze niet drachtig is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:28

Ik heb dus ook een te dikke shet. Ze kan nu niet echt werken omdat ze gevallen is en nu bij de fysio loopt. Ze staat nu op een stuk wei waar niet veel gras meer staat en krijgt droog hooi bijgevoerd. Af en toe schuif ik het stroomdraad een beetje op zodat ze toch kan grazen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:30

Dat van een ander paard erbij lijkt me wel een goed idee. Dat valt denk ik ook wel te regelen bij mij op stal.
Het gras is op dit moment erg hoog omdat er de hele winter geen paarden op hebben gestaan.

Hooi ipv kuil zal niet meevallen. Volgens mij hebben wij dit niet eens op stal. Het is overigens wel speciale kuil voor paarden en dus minder eiwitrijk dan normale kuil.
Het lijkt ook meer op hooi dan op kuil.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:04

ik denk dat je voordroogkuil bedoeld dan?

ik zou de brok misschien wel weg laten en alleen supplementen voeren voor vitaminen/mineralen eventueel. maar waarschijnlijk zitten die al genoeg in het gras.
verder misschien de wei eerst maaien een keer? dan is het gras ook niet meer te lang... succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:08

je kunt beter hooi geven en minder als ze de wei op gaat
ook kan je bijcoorbeeld inplaats van biks een muesli geven van cavalor

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:14

Als ze op een vette wei staat dan zou ik de brok even helemaal achterwege laten.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 20:23

bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad de biks vervangen voor eiwitarme muesli, en als ze meer op de wei staat even helemaal geen krachtvoer.
Ze heeft ook een liksteen voor de mineralen etc.
Ik hoorde vandaag van een stalgenootje dat er ook koeken zijn die je je paard kan geven voor de vitaminen als ze alleen op de wei staan.
weidemaatje heb ik ook bijna voor elkaar.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:41

Pavokoeken inderdaad, die hebben alles wat het paard nodig heeft Ja.

En ze vallen toch echt af van veel meer in de wei hoor, als heel NL zo ging denken, dat het paard dik wordt van op de wei staan .
Ze moeten toch lopen, en een paard is op de hele dag eten gebouwd, als ze bijna niks krijgen gaat ze op 'overlevingsstand' en dan worden ze dus van lucht dik idd Vork .

Mijn paard is er ook zo eentje, maar die staat dus zo veel mogelijk op de wei, met veel maatjes waar ze de hele dag mee loopt te ravotten, en dan is het er zo af hoor Ja

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:08

Ik hoop het. Dat is juist de reden dat ik bij deze stal ben gaan staan. zodat ze lekker het land op kan.
Het is dus niet het idee dat ze afvalt door minder naar buiten te gaan, ik hoop het op een andere manier voor elkaar te krijgen.
Nu mag ze nog niet zolang omdat ze nog moet wennen, maar ik hoop haar van de zomer 24/7 buiten te hebben.
Jammergenoeg is ze niet zo speels. Het is een oude dominante merrie, die dus speelt door de anderen op te jagen met dr oren in haar nek en zelf alleen rondjes te draaien.
Gelukkig staan er veel jonge paarden op stal. Misschien dat hun enthousiasme haar een beetje aansteekt. Lachen

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:10

In een korte wei zetten.
En anders nog maar weer minder voeren.
Succes

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:19

we hebben een pony die wat (veel) te dik stond bij de vorige eigenaar (al die pony's zijn daar dik gevoerd Knipoog ) we hebben ze al een jaar bij ons ,maar ze krijgt snel een buikje van maar een uurtje per dag op de wei te staan..je kan haar ribben nog niet echt voelen.. ik zet ze dan ook vaak op de kalere wei ,met wat hooi, ze krijgt ook biks maar een halve kilo 2x per dag of iets meer op wedstrijd dagen.. hoewel ze meestal hevig genoeg is geef ik haar niet veel sportmengeling,ze krijgt dus vaak gewoon recreatie mengeling..(ze heeft wel een mineralensteen en zoutsteen) dus ben ik bang dat ze een tekort krijgt van bepaalde stoffen.. of is de kans erg klein? daarom wou ik haar pavo koeken bijgeven op de dagen dat ze minder voer krijgt of niet op die vettere wei staat.. maar ik krijg ook te horen dat teveel aan vitaminen geven ook niet goed is.. dus daar zit ik een beetje mee.
eigelijk zijn die koeken vooral voor sobere rassen die nooit op een vette wei mogen staan en ook bijna geen voer bijkrijgen.